Anonym skrev 2012-02-21 11:16:35 följande:
Tack för svar!
Jag både lämnar och hämtar, för han vill inte göra något av det just för
att jag har ensam vårdnad. Men som sagt han vill ju inte ha gemensam
så det finns ingenting att göra.
Visst betalar han underhåll men jag får skicka med blöjor, välling och ALLT.
Har föreslagit att jag lämnar och han lämnar hos mig vid helgens slut,
men han vill bara inte.
Och det är ju enkelt, för honom.
Mat och blöjor ska han stå för själv. Eg behöver du inte heller skicka med kläder, men vid varannan helgumgänge tycker jag det är sunt förnuft att göra det.
Även vagn etc som kan behövas bör man skicka med även om man inte MÅSTE.
Om han inte vill stå för det praktiska vid umgänget så meddela helt enkelt att du förväntar dig att HAN hämtar och lämnar from nu, alt att han hämtar hos dig och du hämtar hos honom (för att vara säker på att få tillbka barnet när det ska) och lägg sen ner. Hämtar han inte får det vara då.
OM ni inte har skriftligt undertecknat avtal där det står att du ska sköta den biten, för då umgängessaboterar du om du struntar i det.
Maila honom ett förslag på hur umgänget kan se ut, be att han svarar inom en v (tex) antingen godkänner han ert avtal eller så kommer han med ett eget förslag som du kan läsa igenom och se om du kan godkänna. Du behöver på intet vis godkänna att du fortsättningsvis ska hämta och lämna samt stå för mat och kläder etc,.
Var NOGA med att ALLT kommer med, allt som ska ingå i avtalet, tid och plats för hämtning/lämning, vem som gör vad, vad hans ka stå för och vad du skickar med etc.
När ni är överens, skriv ut det och underteckna, helst i närvaro av andra personer. Ta varsin kopia.
Vägrar han, då kan du helt enkelt låta det vara och meddela att han är välkommen att höra av sig när han vill ha umgänge. Tala då också om att meddleande om umgänge ska komma i god tid (tex minst en v i förväg) så att du kan planera eller planera om aktiviteter. Du MÅSTE inte gå med på just den föreslagna helgen han kommer med, men föreslå då en annan och vägra inte alltid, då kan de misstänka att du gör det medvetet även om du inte gör det.