• Anonym

Vad har vi för rättigheter?

Jag har ensam vårdnad och min dotter är hos sin pappa varannan helg.
    Om det händer något som gör att han inte kan ha henne på sin helg,
    tex att hon/han är sjuk så har jag henne och då går det en månad emellan.
    Försökt förklara att detta är för lång tid men enligt han gör det ingenting.

Jag har som sagt ensam vårdnad, jag vet att han har sin umgängesrätt.
    men nu vill jag ha min dotter på heltid då han har krånglat i 3 års tid.

Jag orkar inte mer, och skulle jag skriva upp allt här så skulle det bli en
    hel uppsats.
    Hur gör jag? 

• Svar på tråden Vad har vi för rättigheter?
  • Anonym

Det är UF som ska hämta och lämna. Så varför gör du det?
    Du behöver heller inte bidra ekonomiskt eftersom det är mindre än 10 mil enkel resa.
    (Kolla dock upp detta, det KAN ha ändrats)
    Dock kan man ibland bli dömd att bidra utefter förmåga till det billigaste färdsättet. OM UF stämmer en på det. Oavsett vilket är grundregeln att UF står för hämtning och lämning både praktiskt (och ekonomiskt.)

Han är alltså inte villig att ta 'din' helg om något kommit emellan på hans helger? Inte mycket du kan göra tyvärr, hade det så med mina barns far, det kom alltid något emellan och till sist avtog det helt TROTS att jag lämnade och han körde dem tillbaka till mig. Han orkade inte helt enkelt. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-21 11:03:28 följande:
    Det är UF som ska hämta och lämna. Så varför gör du det?
    Du behöver heller inte bidra ekonomiskt eftersom det är mindre än 10 mil enkel resa.
    (Kolla dock upp detta, det KAN ha ändrats)
    Dock kan man ibland bli dömd att bidra utefter förmåga till det billigaste färdsättet. OM UF stämmer en på det. Oavsett vilket är grundregeln att UF står för hämtning och lämning både praktiskt (och ekonomiskt.)

Han är alltså inte villig att ta 'din' helg om något kommit emellan på hans helger? Inte mycket du kan göra tyvärr, hade det så med mina barns far, det kom alltid något emellan och till sist avtog det helt TROTS att jag lämnade och han körde dem tillbaka till mig. Han orkade inte helt enkelt. 
    Tack för svar!

Jag både lämnar och hämtar, för han vill inte göra något av det just för
    att jag har ensam vårdnad. Men som sagt han vill ju inte ha gemensam
    så det finns ingenting att göra.

Visst betalar han underhåll men jag får skicka med blöjor, välling och ALLT.

Har föreslagit att jag lämnar och han lämnar hos mig vid helgens slut,
    men han vill bara inte.
    Och det är ju enkelt, för honom. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-21 11:16:35 följande:
    Tack för svar!

men han vill bara inte.
    Han låter inte intresserad av umgänge alls. Kanske är det bäst att du avvaktar och låter han ta initiativ till umgängen. Sen ska han naturligtvis ha blöjor och välling hemma....
  • Anonym

Men du har inga rättigheter ts. Vill inte fadern träffa ungen kan du inte tvinga även om du och fr anser att 1 månad emellan är långt emellan. Mina barn ska träffa sin far 1ggr/v och de har inte setts på 4år nu och jag har inga rättigheter ändå mer en att se till att vi lever vårt liv

• Anonym (inlägg 11)
    Anonym skrev 2012-02-21 11:16:35 följande:
    Tack för svar!

men han vill bara inte.
    Mat och blöjor ska han stå för själv. Eg behöver du inte heller skicka med kläder, men vid varannan helgumgänge tycker jag det är sunt förnuft att göra det.
    Även vagn etc som kan behövas bör man skicka med även om man inte MÅSTE.

Om han inte vill stå för det praktiska vid umgänget så meddela helt enkelt att du förväntar dig att HAN hämtar och lämnar from nu, alt att han hämtar hos dig och du hämtar hos honom (för att vara säker på att få tillbka barnet när det ska) och lägg sen ner. Hämtar han inte får det vara då.

OM ni inte har skriftligt undertecknat avtal där det står att du ska sköta den biten, för då umgängessaboterar du om du struntar i det.

Maila honom ett förslag på hur umgänget kan se ut, be att han svarar inom en v (tex) antingen godkänner han ert avtal eller så kommer han med ett eget förslag som du kan läsa igenom och se om du kan godkänna. Du behöver på intet vis godkänna att du fortsättningsvis ska hämta och lämna samt stå för mat och kläder etc,.

Var NOGA med att ALLT kommer med, allt som ska ingå i avtalet, tid och plats för hämtning/lämning, vem som gör vad, vad hans ka stå för och vad du skickar med etc.
    När ni är överens, skriv ut det och underteckna, helst i närvaro av andra personer. Ta varsin kopia.

Vägrar han, då kan du helt enkelt låta det vara och meddela att han är välkommen att höra av sig när han vill ha umgänge. Tala då också om att meddleande om umgänge ska komma i god tid (tex minst en v i förväg) så att du kan planera eller planera om aktiviteter. Du MÅSTE inte gå med på just den föreslagna helgen han kommer med, men föreslå då en annan och vägra inte alltid, då kan de misstänka att du gör det medvetet även om du inte gör det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-21 11:25:44 följande:
    Men du har inga rättigheter ts. Vill inte fadern träffa ungen kan du inte tvinga även om du och fr anser att 1 månad emellan är långt emellan. Mina barn ska träffa sin far 1ggr/v och de har inte setts på 4år nu och jag har inga rättigheter ändå mer en att se till att vi lever vårt liv
    Men vad tråkigt för dina ungar!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-21 11:24:22 följande:
    Han låter inte intresserad av umgänge alls. Kanske är det bäst att du avvaktar och låter han ta initiativ till umgängen. Sen ska han naturligtvis ha blöjor och välling hemma....
    Jo men skickar jag inte med blöjor och välling så har hon ju heller
    ingenting av det den helgen hon är där. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-21 11:42:51 följande:
    Skulle han låta barnet vara utan? Då undrar jag varför du alls skickar dit barnet faktiskt.... Han verkar totalt ointresserad och bryr sig inte alls om barnet.
  • Anonym
    Anonym (inlägg 11) skrev 2012-02-21 11:32:10 följande:
    Mat och blöjor ska han stå för själv. Eg behöver du inte heller skicka med kläder, men vid varannan helgumgänge tycker jag det är sunt förnuft att göra det.
    Även vagn etc som kan behövas bör man skicka med även om man inte MÅSTE.

Om han inte vill stå för det praktiska vid umgänget så meddela helt enkelt att du förväntar dig att HAN hämtar och lämnar from nu, alt att han hämtar hos dig och du hämtar hos honom (för att vara säker på att få tillbka barnet när det ska) och lägg sen ner. Hämtar han inte får det vara då.

OM ni inte har skriftligt undertecknat avtal där det står att du ska sköta den biten, för då umgängessaboterar du om du struntar i det.

Maila honom ett förslag på hur umgänget kan se ut, be att han svarar inom en v (tex) antingen godkänner han ert avtal eller så kommer han med ett eget förslag som du kan läsa igenom och se om du kan godkänna. Du behöver på intet vis godkänna att du fortsättningsvis ska hämta och lämna samt stå för mat och kläder etc,.

Var NOGA med att ALLT kommer med, allt som ska ingå i avtalet, tid och plats för hämtning/lämning, vem som gör vad, vad hans ka stå för och vad du skickar med etc.
    När ni är överens, skriv ut det och underteckna, helst i närvaro av andra personer. Ta varsin kopia.

Vägrar han, då kan du helt enkelt låta det vara och meddela att han är välkommen att höra av sig när han vill ha umgänge. Tala då också om att meddleande om umgänge ska komma i god tid (tex minst en v i förväg) så att du kan planera eller planera om aktiviteter. Du MÅSTE inte gå med på just den föreslagna helgen han kommer med, men föreslå då en annan och vägra inte alltid, då kan de misstänka att du gör det medvetet även om du inte gör det.
    Som sagt jag skickar med allt som behövs.
    Vagn såklart, välling, blöjor, och kläder.

Vagn och kläder tycker jag är en självklarhet, men inte blöjor & välling
    då han står med en fast, bra inkomst varje månad medans jag har knappt
    hälften av vad han har.
    Sen betalar ju han underhåll men det täcker inte varje månad allt som barnet
    behöver.
    Ska säga att han får stå för blöjor & välling, men då kommer han inte vilja
    ha henne alls.. 
  • Anonym (inlägg 11)
    Om han utsätter barnet för fara så SKA su inte skicka dit barnet! Det är ditt jobb som mamma. Äter barnet vanlig mat så klarar det sig utan välling isf, men ska det kissa på sig eller hur tänker han där?
  • vetvadjagvill
    varför skickar du dit barnet då? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-21 11:45:33 följande:
    Skulle han låta barnet vara utan? Då undrar jag varför du alls skickar dit barnet faktiskt.... Han verkar totalt ointresserad och bryr sig inte alls om barnet.
    Har skickat med detta för hennes skull såklart, annars är hon ju utan.

• Anonym
    Anonym (inlägg 11) skrev 2012-02-21 12:05:16 följande:
    Om han utsätter barnet för fara så SKA su inte skicka dit barnet! Det är ditt jobb som mamma. Äter barnet vanlig mat så klarar det sig utan välling isf, men ska det kissa på sig eller hur tänker han där?
    Fattar ju jag också, är inte helt bakom flötet.

Skriver ju att jag skickar med detta, men kommer inte göra det mer
    och då kommer han automatiskt inte vilja ha henne för han går inte
    med på att köpa detta. 
  • Anonym (inlägg 11)
    Anonym skrev 2012-02-21 12:14:25 följande:
    Fattar ju jag också, är inte helt bakom flötet.

Skriver ju att jag skickar med detta, men kommer inte göra det mer
    och då kommer han automatiskt inte vilja ha henne för han går inte
    med på att köpa detta. 
    Problemet löst Dock, tråkigt för barnet att inte ha kontakt med sin pappa MEN bättre att det upphör nu än håller åp och lallar fram och tillbaka i all oändlighet.
  • Anonym (B)

När dottern var mindre så tog jag kontakt med familjerätten för jag var i liknade situation. Jag tyckte det var jätte jobbigt. Vet du vad jag fick till svar? Att jag inte hade någon rättighet alls utan jag skulle se till att dottern hade kontakt med sin pappa och stå redo när hans helg kom. Om han ringde sen och sa att han inte kunde/ville inte ha henne så skulle jag bara säga okey och vänta tills nästa gång. Kunde aldrig planera något. Om pappan inte vill vara med sin doter så kan du inte tvinga honom tyvärr.

• vetvadjagvill
    Anonym (B) skrev 2012-02-21 13:26:58 följande:
    När dottern var mindre så tog jag kontakt med familjerätten för jag var i liknade situation. Jag tyckte det var jätte jobbigt. Vet du vad jag fick till svar? Att jag inte hade någon rättighet alls utan jag skulle se till att dottern hade kontakt med sin pappa och stå redo när hans helg kom. Om han ringde sen och sa att han inte kunde/ville inte ha henne så skulle jag bara säga okey och vänta tills nästa gång. Kunde aldrig planera något. Om pappan inte vill vara med sin doter så kan du inte tvinga honom tyvärr.

om  du har dompå det och han aldrig hämtar kan man stämma på nytt för att få en dom som passar verkligeheten så man inte beöver vara hemma och vänta de helger han inte kommer

om man inte har dom  eller  avtal  på det (skiftligt)  så behöver man inte rätta sig efter nåt alls utan kan åka iväg som man vill liksom  man kan begära umänge när man vill.

har man inget avtal kan mna hänvisa till att man vill skriva ett avtal annars kan det vara svårt att planera in att de ska ha umgänge.

så visst finns det saker att göra åt det.

Men jag förstår inte varför ts skickar dit ett barn där det inte får välling eller blöjor.. låt han handla det själv och låt  honom själv ta initiativ till att vilja ha umgänge.

vill han inte ens vara vårdnadshavare så verkar han ju inte så särkillt intresserad av barnet alls.. så kanske bättre sluta tjata och om han inte vill träffa barnet på 2 månader så när han vill ha umägne så hänvisa till att det inte går med så lång tid mellan det gör barnet osäkert och vägra helt enkelt och kräv regelbundenhet om det ska vara nåt.

Svar på tråden Vad har vi för rättigheter?