Ingen?
Förhöjd ANA är det samma sak som att testet är positivt?
Kan ju som bonusfråga även fråga om någon kan nåt om levervärden. Mitt var tydligen 1,7 ska vara 0,7. Försöker hitta mer information men det finns ju massor av olika levervärden??
Läkaren verkar ha SLE som misstanke, redan när hon såg utslagen det var väl därför hon ordinerade detta test. Fått remiss till hudläkare och läkaren verkade tycka att det var en bra början med rematolog som ev. nästa steg utifrån vad hudläkaren säger (jag fick känslan av att hon ansåg det vara ett sannolikt steg).
Förutom utslag på kroppen så har jag under några år haft röda kinder, som lätt blossar upp och blir tokröda och varma och jag känner då oftast någon slags sjuk-känsla i kroppen. De ser inte riktigt ut som fjärilsutslaget inte lika definierade kanter. Men de kanske kan se ut på olika sätt? Har själv tänkt att jag ha rosacea. Har nyss efter inrådan av hudterapeut på apoteket provat ett receptfritt läkemedel mot rosacea men den behandlingen gjorde ingen skillnad.
Jag skulle inte direkt känna att jag har värk i leder, men jag känner dem ibland, speciellt fingerleder och handleder. Det jag känner är väl värk men den passerar inte över gränsen till smärtsam. Jag har upplevt fingerlederna som svullna ibland. Har undrat ibland vad man "ska" känna men har tidigare avfärdat detta som normalt.
För några år sedan sommarjobbade jag på ett forskningslabb och en professor i autoimmuna sjukdomar pekade vid ett tillfälla på min arm och kommenterade att jag hade ett nätmönster som var vanligt hos människor med autoimmuna sjukdomar och undrade om jag hade det. Nej, det hade jag ju inte svarade jag. Men tänker på det nu- någon mer som hört talas om det? Finns information att hitta någonstans?
Jag känner mig nog mest frustrerad nu av att inte veta hur orolig jag bör vara, om jag bör vara orolig... Och över att det finns mer information än vad jag har som att jag inte ens förstår om ANA provet var positivt eller inte. Jag är ju van vid att kunna söka mig till all den information jag behöver .
Och så blir det motstridiga känslor inombords att å ena sidan vore det en lättnad att ha något fysiskt att förklara min utmattning med och att kanske kunna kräva lite mindre av mig själv men samtidigt vore det urläskigt att vara sjuk! Det vill jag inte!
Det bästa är förstås att inte spekulera så mycket utan vänta och se. Leverprovet skall tas om och jag ska så småningom träffa hudläkaren och bäst vore ju att släppa det tills dess men kan inte riktigt göra det än...