• år78

sömnmedecin

våran barn dr säger det bara finns theralen och melatonin 
    någon som vet om detta stämmer ?
    våran son  har jätte svårt sova en hel natt
    och jag har berättat detta
    våran son har haft sömn problem sedan bebis han blir 6 i maj 

• Svar på tråden sömnmedecin
  • Little Ms Chatterbox

Det finns lite mer saker som man kan ge beroende på varför han inte sover. Tex Atarax som är en allergimedicin som ger biverkningar i form av trötthet. Melatonin är ett hormon som gör att man blir trött på kvällen och många med NPF har för låga doser av Melatonin så det kan vara bra att tillföra det. 

• AbouSamra
    år78 skrev 2012-02-21 10:21:11 följande:
    våran barn dr säger det bara finns theralen och melatonin 
    någon som vet om detta stämmer ?
    våran son  har jätte svårt sova en hel natt
    och jag har berättat detta
    våran son har haft sömn problem sedan bebis han blir 6 i maj 
    Jag vet inte om det är den enda som finns.. 
    Min son får melatonin när han inte kan sova. 1 kapsel vid behov är det läkaren har sagt.
    Min son är därimot bara 17 månader gammal.
    Har din son ätit någon annan sömnmedicin tidigare? Då han haft sömnsvårigheter såpass länge?  
  • Bbettan

Min son (2 år) har fått Melatonin varenda kväll i flera månader nu. Tyckte det tog lång tid för det att verka först men nu blir han snabbt sömnig och det gör jättegott. Däremot sover han fortfarande inte hela natten, utan vaknar och då får han Atarax som verkar lugnande och lite snabbare. Det är en fantastisk lösning som funkar för oss just nu, efter alla långa jobbiga nätter.

• år78
    Bbettan skrev 2012-02-22 21:55:01 följande:
    Min son (2 år) har fått Melatonin varenda kväll i flera månader nu. Tyckte det tog lång tid för det att verka först men nu blir han snabbt sömnig och det gör jättegott. Däremot sover han fortfarande inte hela natten, utan vaknar och då får han Atarax som verkar lugnande och lite snabbare. Det är en fantastisk lösning som funkar för oss just nu, efter alla långa jobbiga nätter.
    varför får inte våran son det???
  • år78
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-02-25 00:39:44 följande:
    Be läkaren om det. Säg att du vill testa Melatonin för er son och att han ska söka dispans.
    men  menade atarax  melatonin har vi redan
  • Bbettan

Ja, fråga er läkare efter atarax, om det kan va ngt för er. Jag tror inte jag skulle vilja leva utan den just nu. Det är  egentligen en allergimedicin, men man utnyttjar biverkan som är trötthet. Jag ger även ibland en liten dos på dagen om lilleman "spårar ur" och blir hysterisk och inte kan lugna ner sig. Den gör snabbt gott och den sitter inte i så väldigt länge.

• mamma till 2 frön

Vi har oxå melatonin flytande här. Numera behövs inte dispens för det i flytande form av någon anledning, vilket vi är tacksamma för då sonen kunde få det fort. Vi hade först cirkadin i trippel dos som han tog redan vid 16-17 tiden för att kroppen skulle hinna komma ner i varv och starta sin egen produktion. Cirkadin doserar ut hela natten så att man får en bättre kvalitet på sömnen vilket var led ett hos oss. Sedan han fått annan dagmedicin behöver han inte längre cirkadin utan har istället fått rent Melatonin i en dos vid ca 17-tiden för att kunna somna vid ca 21.

-Ny studie har visat att om man ger melatonin tidigare under kvällen/eftermiddagen har insomningen fungerat bättre. Tyvärr har jag inte länken kvar till studien men det kan ju vara ett försök . Funkade hos oss, tack och lov Drömmer 

Svar på tråden sömnmedecin