• stayyou

Har fast jobb, men tvingas byta arbetsgivare?

Jag är gravid i v.28. Har mått dåligt i stort sett hela graviditeten och varit sjukskriven. Men har ändå återgått till jobbet och visat att jag VILL men kan inte arbeta p.g.a mina problem. 
    Nu när det har gått 90 dagar på min sjukskrivning får jag ett telefonsamtal från Försäkringskassan och dom påminner om "Rehabiliteringskedjan".

Vad jag har förstått innebär den att det ses över om jag kan få byta arbetsuppgifter inom min arbetsplats. Vilket inte finns något att byta till. Utan då blir man kallad till möte med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen för att söka ett lättare helt nytt  jobb som jag kan klara av, fast jag spyr, halsbränna, sömnproblem, och ryggproblem. 

Är detta rätt uppfattat? Isåfall vem anställer en gravid kvinna i 8e månaden? 
    Och ska jag bli av med min fasta anställning för att KANSKE hinna få ett lättare jobb och därmed kanske bara en provanställning i 6 månader. Jag menar jag föder om 2½ månad. Hinner inte arbeta prövotiden ut ens. Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Har fast jobb, men tvingas byta arbetsgivare?
  • Bublanski

Efter 90 dagar ska din sjukskrivning prövas mot andra jobb på arbetsmarknaden. Har du stora svårigheter så är det ju tveksamt om du skulle klara andra jobb än de du har. Då fortsätter du att få sjukpenning som tidigare.

OM du skulle bedömas klara ett annat jobb kan du få vara tjänstledig från din tillsvidareanställning för att söka dessa jobb. Men eftersom din sjukskrivning hör ihop med graviditeten och därför knappast är ett långdraget sjukdomstillstånd på flera år tror jag inte du behöver oroa dig alls TS!

• Minne00

Gå på mötet!
    F-kassa och arbetsförmedlingen är lite lika dumma som de kan verka!
    Gå dit med ett öppet sinne, förklara läget sakligt och se vad de har att komma med.

Har hört om andra i din situation som inte alls behövt byta arbetsgivare!    

• niagara

Det är fel uppfattat. Ring till din handläggare och be henne förklara så du förstår. Du behöver inte vara orolig. Din handläggare är till för att hjälpa dig!

• Förvirrrad

Ja men det är väl bara att gå på mötet och se om dom kan erbjuda ett annat jobb där du kan spy lite då och då.

Spy gärna på bordet under mötet - det ger ett minnesvärt intryck

Se hur du kan komma till mötet utan att anstränga ryggen men försök i alla fall att inte somna

Och kom ihåg - det är egentligen en god ide att den som inte kan jobba skall uppmuntras att ta annat jobb
    (generellt altså) 

• stayyou

Okej, tack för alla svar! Jag blev orolig när dom ringde från FK så alla tankar började snurra i huvudet! Jag får helt enkelt vänta och se, dom skulle lägga upp en plan och sen skulle jag höra av mig om 2 veckor. 

• Bling

Låter ju jättekonstigt! Ok om detta var en "varaktig" sjukdom/funktionsnedsättning/tillstånd men du är ju GRAVID och när barnet är fött borde du väl ha normal funktionsförmåga igen. Hjälp vad knepigt!! Stämmer verkligen det? Glöm inte att man kan överklaga om dom bestämmer något som verkar knas.

Svar på tråden Har fast jobb, men tvingas byta arbetsgivare?