Nadina01 skrev 2012-02-22 16:31:57 följande:
Jag är trött på alla ensamstående mammor som tycker att barnens pappa ska helt stå för den ekonomiska undershållet av barnet. Vad är mammans del i detta? Det är mammans val också att behålla och uppfostra barnet och då borde hon fundera ut hur detta ska ske ekonomiskt.
Hur skulle du klara dig om pappan valde att inte vara med i bilden överhuvudtaget?
Jag själv ska ha barn med killen som jag inte är ihop med. JAG valde att behålla barnet, han väljer att vara med och vara en aktiv far. JAG kräver ingenting av honom eftersom det var MITT val till 80 %. Jag har ekonomin att klara av barnet med eller utan honom, hade jag inte haft det hade jag funderat över om jag hade behållit barnet.
Barnets pappa väljer ändå att vara med och hjälpa till ekonomiskt genom att köpa lite barnmmöbler och liknande. Han kommer att betala underhållsstöd enligt FK på hans egen fri vilja, och spara till barnet.
Jag har märkt att tjatar man inte om pengar så ställer de upp själva!
Många mammor säger att boendet kostar (man ska ha stor lägenhet med barn). Hur skulle du klara av boendet om du bodde själv? Jag växte upp med mamma/bonusmamma och pappa/bonuspappa i en 2a på 55 kvm och mår inte dåligt av detta. Mina syskon och jag delade ett rum, föräldrarna sov i vardagsrummet. Och detta inte för att föräldrarna inte hade råd med större utan tyckte det var mer intimt med mindre, speciellt då barnen åkte fram och tillbaka.
Trött på alla tjejer som tror att de ska bli lyxfruar genom att använda barnet som medel! Fy fy.
Men herregud, det är inte så enkelt som du gör det till!
Underhållstödet är inte på långa vägar tillräckligt för alla kostnader för ett barn! Ett yngre barn, ja förmodligen, men inte när de börjar komma upp i skolåldern. T.ex. jag betalar 400:- i försäkringar varje månad, simskola kostar 1500:-, det kostar mer el, nöjen som biobesök 400:-, extra bensinkostnader (eller kostnad för bil öht, jag hade inte haft någon om jag inte hade haft barnen), mat, större boende, kostnader för födelsedagskalas (räknar med att mitt ena barns kalas kommer att kosta närmare 2000 kr) skor, ytterkläder, vanliga kläder, resor m.m.
Utslaget på ett år så betalar jag
betydligt mer än vad pappan gör genom underhållsstödet. Det är ju inte så att jag
tjänar något på att ha barnen boende hos mig, hur kan du tro det?
Och vadå mammans val att behålla barnet? Ofta skaffar man väl barn tillsammans med någon?
Så klart att boendet kostar extra p.g.a. barnen. Hade jag inte haft barnen så hade jag bott i en 1:a och varit nöjd med det. Men det är omöjligt nu, de behöver ha eget utrymme. Boendet är definitivt den största kostnaden. Utan barnen hade mitt boende kostat minst 2000 kr mindre varje månad, underhållsstödet är på 1273 kr/ månad, you do the math...