• Bruised

Gipsbehandling tågång

Någon som vars barn genomgått gipsbehandling för habituell tågång?
    Min femåring ska nu i mars gipsa båda fötterna i sex till åtta veckor, och jag är så nervös.
    Hur fungerar det med skor till exempel? För att inte tala om stövlar och galonisar?! För som jag förstod läkaren så är tanken att han ska kunna gå och fungera ungefär som vanligt.
    Kan de alltså vara på förskolan som vanligt?

Ont lär han ju ska få också... Han kan ju inte hålla foten i 90 grader utan att skrika av smärta och nu ska den fixeras så...

Någon med erfarenheter?

Och framför allt- Fungerade behandlingen?! 

• Svar på tråden Gipsbehandling tågång
  • Alvi

Snabbsvar: Min dotter, då 5 år, opererades för ganska precis 2 år sedan, ena foten, klumpfot. Var tvungen att sitta i rullstol ute, det var ju så slaskigt. Gick på foten utan problem, 90 grader, men det var ju bara ena foten och hon hade inte tänjt.

• Bruised

Oj rullstol alltså!? Jag tänkte ett tag att man kanske får någon slags specialstövel eller något som fungerar. Men det känns iofs lite osannolikt att Landstinget skulle låta tillverka en sådan för bara åtta veckor....

Jag är så nervös. Kommer att vara höggravid också i början och sedan få en ny bebis någon gång under behandlingen så jag kommer inte att kunna bära runt så mycket på honom. 

• pågamamma

Hej Bruised!
    Förstår att det känns krångligt med galonisar och så men jag kan berätta att jag själv var tågångare som barn och blev gipsad på våren sista året i förskolan. Jag minns att jag hade blåa kardborrsandaler och något plasthölje på gipsen, sådant man fick från sjukhuset. Det var förvisso många år sedan nu men jag minns inte det onda främst utan att det var lite klumpigt och kliade innanför gipsen och så. Man kan var på förskolan! Alla kompisarna ritade på mina gips och jag sparade dem tills för bara några år sedan.

Jag går fortfarande på tå ibland när jag inte tänker på det men har inte fått några hälsensbesvär eller andra bekymmer från mina trippande år eller gipsade vår.

Lycka till!

Maria

• Bruised

Tack för svaret!

Nu är datumet bestämt, dagen före påskhelgen, så det känns bra att börja med långhelg iaf så vi kan träna på att gå och sånt innan förskolan börjar igen.

Fick telefontid med läkaren också häromdagen och han sa att det inte går att gå i snö eller vattenpölar med gipset, men om han kan undvika det kommer det att funka att vara ute iaf...

Vi får väl se helt enkelt. 

• Loppanmaria

Hej!

Hur har det gått för er efter gipsningen? Min femåring ska eventuellt gipsas i höst, tips och råd mottages tacksamt!

Svar på tråden Gipsbehandling tågång