• Tigerbalsam

Behöver råd! Mina föräldrar vill inte att vi döper henne till det namnet...

Jag och min man har jättesvårt att komma överens om ett namn till vår nyfödda dotter. Det lutar ändå åt ett namn, som är min mans klara favorit. Min farmor (som gick bort för ett par år sedan) hette samma namn, så jag tänkte att jag skulle höra efter vad pappa tycker om det blir det namnet. Jag förväntade mig att han skulle svara att visst känns det lite märkligt, men att han snart vänjer sig och att valet givetvis är vårt.

Så blev inte svaret.... Han säger att det känns konstigt. Inte för att hon gick bort så nyligen, utan för att han och farmor inte hade nån bra relation så att det namnet har en "negativ klang" för honom. Jag gjorde klart för honom att det kommer att bli detta namn i andranamn om det inte blir i förstanamn. Jag sa att vi gillar det namnet och att det inte direkt är efter farmor. Jag hade en helt ok relation med farmor, inte så nära, men jag tyckte om henne. Mamma och pappa har haft en komplicerad relation med henne av olika anledningar hela tiden.  Fick ett sms av mamma sen där hon skrev att hon tyckte likadant. Hon avslutade smset med "men som andranamn är det helt ok". Detta tolkar jag som att de menar att som förstanamn ÄR DET INTE OK.

Hur skulle ni ha reagerat och agerat i denna situation?

• Svar på tråden Behöver råd! Mina föräldrar vill inte att vi döper henne till det namnet...
  • anyXX

De vänjer sig! Jag tycker ni ska ta det namnet ni vill ha, trist att dina föräldrar reagerar så..

flicka 2008 & pojke 2010
  • Kotthare

Finns ju jättemånga fina namn. Jag tycker att du ska ta hänsyn till dem.

• Pleco

Hade respekterat mina föräldrar och valt ett annat namn.

• jwrh

Jag hade som TS föräldrar låtit TS välja vilket namn hon ville. Jag har svårt att se att ett namn kan ha så negativ klang att det skulle påverka mina känslor så pass mycket, såvida det inte ligger extrema skäl bakom. Men nu när de uttalat sig negativt vet jag inte hur jag gjort om jag varit dig TS. Om det var ett namn min sambo kände väldigt starkt för hade jag låtit det gå före mina föräldrars åsikt.

• Dixie

Jag hade inte låtit mina föräldrar påverka mitt namnbeslut.

• TiLo

JAg tycker det räcker med att komma överrens med mannen om namn. Sen är det syskonen som tycker sitt också, så att blanda in föräldrarna i namnvalet är uteslutet för oss.
    De vänjer sig och snart kommer namnet förknippas med barnbarnet istället för farmodern.
    Är ni överrens så kör på det.

Jag har ett namn som jag är rädd för att min mamma inte kommer gilla. Det har kopplingar till ett ex tiull henne som jag också hatade, men jag älskar det namnet just nu och vill verkligen ha det. Nu finns det två namn till som tävlar om förälskelsen men jag tänker inte låta mammas ev åsikt om namnet påverka mitt slutgiltiga val.

• ica
    Krake skrev 2012-02-22 10:23:33 följande:
    Jag hade tagit det ändå om ni gillar det. Hade jag fått en dotter så hade hon hetat som min farmor, något min mamma inte var så glad i då de inte kom överens. Men vi gillar verkligen hennes namn och min mamma hade fått vänja sig. Det går rätt fort att lägga till nya associationer till ett namn. 

Nu fick vi två pojkar istället. 
    Måste hålla med. TS din pappa måste inse att du hade en annan och positivare relation med din farmor än han hade. Plus att han inte väljer namn till DITT barn.
  • Kattdamen
    Tigerbalsam skrev 2012-02-22 16:16:22 följande:
    Jo, det är samt att har man väl frågat så får man vara beredd på att hantera svaret. Blev bara så förvånad. jag tänkte att det är ju bara ett namn.....och det tar förmodligen inte så lång tid innan det är vår dotter som är den primära bäraren av namnet före dem.... Känns så trist när vi äntligen närmade oss ett beslut. Dottern är en och en halv vecka redan, och namnlös, stackarn.
    Men om det bara är ett namn, så kanske ni kan välja ett annat?
    En kopp te, tack.
Svar på tråden Behöver råd! Mina föräldrar vill inte att vi döper henne till det namnet...