Behöver råd! Mina föräldrar vill inte att vi döper henne till det namnet...
Jag och min man har jättesvårt att komma överens om ett namn till vår nyfödda dotter. Det lutar ändå åt ett namn, som är min mans klara favorit. Min farmor (som gick bort för ett par år sedan) hette samma namn, så jag tänkte att jag skulle höra efter vad pappa tycker om det blir det namnet. Jag förväntade mig att han skulle svara att visst känns det lite märkligt, men att han snart vänjer sig och att valet givetvis är vårt.
Så blev inte svaret.... Han säger att det känns konstigt. Inte för att hon gick bort så nyligen, utan för att han och farmor inte hade nån bra relation så att det namnet har en "negativ klang" för honom. Jag gjorde klart för honom att det kommer att bli detta namn i andranamn om det inte blir i förstanamn. Jag sa att vi gillar det namnet och att det inte direkt är efter farmor. Jag hade en helt ok relation med farmor, inte så nära, men jag tyckte om henne. Mamma och pappa har haft en komplicerad relation med henne av olika anledningar hela tiden. Fick ett sms av mamma sen där hon skrev att hon tyckte likadant. Hon avslutade smset med "men som andranamn är det helt ok". Detta tolkar jag som att de menar att som förstanamn ÄR DET INTE OK.
Hur skulle ni ha reagerat och agerat i denna situation?