• Jess86

Fråga om uv-dräkt och strandskor mm...

Vi funderar på att åka till Egypten med vår ettåriga son om nån månad, han måste bara vaccineras först.
    Har kollat på Zunblocks uv-dräkt men funderar över storleken! Han är c:a 80 cm lång och storlekarna är i 74/80 eller 86/92. Någon som vet hur dom är i storlekarna? Vill ju inte ha en supertajt men är rädd att den större storleken blir för stor? Vill helst ha en hel dräkt så han slipper sand i blöjan.
    Sen undrar jag om strandskor är nödvändigt? Sanden är väl rätt varm så det kanske vore bra att köpa? Ska köpa solhatt också.

Någon som vet om man får ta med sig barnmatsburkar in i landet? Han har aldrig ätit mat på burk men om vi åker utomlands så vill jag att han gör det för att slippa magsjuka.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Fråga om uv-dräkt och strandskor mm...
  • Pickeli

Ett tips ang maten är att köra på ella's kitchens förpackningar, tar mindre plats och är lättare att släpa med. Dessutom godare!

Google it!
  • aysn

Mitt svar kanske är helt värdelöst eftersom vi inte har en Zunblock soldräkt, men vår son har haft en soldräkt som varit alldeles för stor i storleken och det störde inte alls. Jag hade nog köpt 86/92.

• Jess86
    Pickeli skrev 2012-02-22 11:37:31 följande:
    Ett tips ang maten är att köra på ella's kitchens förpackningar, tar mindre plats och är lättare att släpa med. Dessutom godare!
    Ok, är det i plastförpackningar då eller? Det vore ju smart för glasburkarna väger ju en del Foten i munnen Finns dom på Ica typ eller?
    aysn skrev 2012-02-22 11:39:36 följande:
    Mitt svar kanske är helt värdelöst eftersom vi inte har en Zunblock soldräkt, men vår son har haft en soldräkt som varit alldeles för stor i storleken och det störde inte alls. Jag hade nog köpt 86/92.
     Ok, ja det kanske är bäst så han slipper ha ett korvskinn på sig Skrattande
  • Litenåfin

Ingen aning om storleken :) var i egypten i maj förra året, då var sonen ett år. Vi hade inte klarat oss utan strandskor. Köpte även en keps med uv skydd och som en slöja ner över nacken. Perfekt!

• Jess86
    Litenåfin skrev 2012-02-22 11:45:57 följande:
    Ingen aning om storleken :) var i egypten i maj förra året, då var sonen ett år. Vi hade inte klarat oss utan strandskor. Köpte även en keps med uv skydd och som en slöja ner över nacken. Perfekt!
    Ja det är en sån solkeps jag har kollat på! Hopas han behåller den på bara, han HATAR att ha mössa stackarn Flört Strandskor ska införskaffas också då! 
  • Duckan

Siris första soldress (Lindex) var lite stor men den funkade utmärkt ändå och hon kunde ha den tre somrar.

• Jess86

Hittade lite info om soldräkten och folk säger att den är liten i storleken så det får bli 86/92!

• Hoppfull84

vi ska snart åka utomlands med vår 9månaders och vi fick rådet att satsa på byxor och tröja just med tanke på blöjan. är man uppe på stranden i skuggan och leker så har de ju blöja under, den behöver ju bytas, vissa tar även av den när det ska badas osv och då är det rätt meckigt att kränga av hela dräkten för att komma åt blöjan. sand i rumpan kommer de få iaf det tar sig in via byxbenen ändå hur tajt det än är, samt att det slinker ner via munnen och sen ut den naturliga vägen (=

strandskor har vi också köpt, sand kan vara hett och det kan vara vasst med snäckor och småsten för mjuka bebisfötter.

• gugeligu

får jag kapa och fråga en sak,  sandskor, hur små finns det? vi ska iväg med en 4-9 mån

• Jess86
    Hoppfull84 skrev 2012-02-22 12:36:21 följande:
    vi ska snart åka utomlands med vår 9månaders och vi fick rådet att satsa på byxor och tröja just med tanke på blöjan. är man uppe på stranden i skuggan och leker så har de ju blöja under, den behöver ju bytas, vissa tar även av den när det ska badas osv och då är det rätt meckigt att kränga av hela dräkten för att komma åt blöjan. sand i rumpan kommer de få iaf det tar sig in via byxbenen ändå hur tajt det än är, samt att det slinker ner via munnen och sen ut den naturliga vägen (=

strandskor har vi också köpt, sand kan vara hett och det kan vara vasst med snäckor och småsten för mjuka bebisfötter.
    Vi kommer köpa en heldräk ti alla fall, har svårt att tro att det kommer in så mycket sand via byxbenen som via en tvådelad Glad Det finns ju en dragkedja som man kan öppna smidigt med, kanske inte lika smidigt som med ett par shorts men jag väljer sonens komfort framför smidighetenGlad
  • VildaBusan

Vi hade både skor, hatt och hel dräkt till sonen när vi var till turkiet med honom när hanvar 1,5 år, från zunblock! Bland det bästa vi har haft! Skorna var helt underbara och helt klart värda priset, hatten likaså, den använder han fortfarande fast han blir 4 :) han hade strl 86 i kläder och 86/92 på dräkten. Vi provade dräkten på dottern i helgen, hon är 9 månader och har strl 74 nu. Vi ska åka i augusti. Dräkten satt helt okej på henne men lite stor så jag tror ni kan köpa 86/92! :)

• Gladskit

Vår pojke var i och för sig nästan två när vi åkte men för stor soldräkt är inget problem.
    Nu är han sex år och har solskyddströja + badbyxor när vi reser på solsemester. Övrig tid är det luftig vit skjorta som gäller. Finns billiga på HM så att man kan köpa ett par stycken att ha på även vid bad osv. utan att det gör något om de blir lite smutsiga. Solkräm med hög SPF är också ett måste.

Strandskor eller foppatofflor funkar bra!

• Mariamed2

Hei! 

Vi har rest ganske mycke med vår son, och solskyddskläder har alltid varit et must!

om du vil se nogra billeder på hur hans drakt passade så kan du titta på min blogg der jag har lagt ut ganske mycket bilder på det, både från sthlm och grekenland

dag2dag.wordpress.com/2011/06/07/vacation-bliss-part-ii/

Jess86 skrev 2012-02-22 11:36:36 följande:
    Vi funderar på att åka till Egypten med vår ettåriga son om nån månad, han måste bara vaccineras först.
    Har kollat på Zunblocks uv-dräkt men funderar över storleken! Han är c:a 80 cm lång och storlekarna är i 74/80 eller 86/92. Någon som vet hur dom är i storlekarna? Vill ju inte ha en supertajt men är rädd att den större storleken blir för stor? Vill helst ha en hel dräkt så han slipper sand i blöjan.
    Sen undrar jag om strandskor är nödvändigt? Sanden är väl rätt varm så det kanske vore bra att köpa? Ska köpa solhatt också.

Någon som vet om man får ta med sig barnmatsburkar in i landet? Han har aldrig ätit mat på burk men om vi åker utomlands så vill jag att han gör det för att slippa magsjuka.

Tacksam för svar! 

• pigglet

Vår minsta dräkt (hel!) var storlek 100. Den har de kunnat ha från 8 månader till 4 år. Första åren ryms blöjan bra och den är mer som en långärmad med långa ben. Sedan krymper ärmar och ben tills den sitter tight och är kortärmad.

Svar på tråden Fråga om uv-dräkt och strandskor mm...