• Anonym

    Anpassning till Sverige.

    Hej,
    Jag är en bekymrad heltidsarbetande svensk medborgare. Min sambo kommer ifrån Storbritannien och har varit här mer än ett år. Vi har säkert helt olika versoner av vad som är problem i vår relation.
    Här är min version, och vad kan jag göra?

    Min sambo vägrar registrera sig här i Sverige. Hon lever på någon form av sjukbidrag ifrån sitt land och har livnärt sig på det samt extrainkomster genom hobbyförsäljning i  hemlandet. Hon säger sig vilja bli av med sitt bidrag och egentligen är för frisk idagsläget, vilket jag är starkt benägen att hålla med om. Hur hon tänker sig att det skall gå till, tvistar vi om. Utifrån mitt perspektiv så ser ju jag bara möjligheten att registerar sig här, börjar plugga svenska och försöker hitta ett (vitt) jobb eller att starta företag. Och där går vi i klinsch. Ordentligt. Varje gång. Faktum är att det överhuvudtaget är svårt att få människan att själv uträtta ärenden utanför lägenheten. Hon tycker att det är för besvärligt. Det blir storbråk om jag ens föreslår att hon gör såna saker. Hon har mycket att göra hela tiden och långa listor på vad som skall uträttas om dagarna men inget av dem innefattar en integration i Sverige. Hemmafru vill hon inte heller vara. (Det har jag verkligen inte förväntat mig heller). 

    Jag upplever ju att hon drar ned mig både ekonomiskt och energimässigt. Det är så stora planer från hennes sida om att skaffa hus och åka på resor. Hon har ju haft råd förr. Men för mig är det inte begripligt hur hon tror att det skall gå till tillsammans med mig med mindre än att jag bekostar allt. Det sistnämnda kan jag inte ens säga för då blir det bråk som slutar med att jag ber om ursäkt för att ha tagit upp det hela. I realiteten lever vi utifrån hennes tidigare premisser, dvs det sparas på allt möjligt och vara så billigt som möjligt hela tiden. Och trots att vi i princip lever på mina inkomster så känner mig ifrågasatt om jag vill handla något för egen del.

    Vad ska jag göra? Jag vet inte ens om mina krav är rimliga längre. Är det här problemet vanligt?

  • Svar på tråden Anpassning till Sverige.
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det är du som försörjer er och du upplever inte att din sambo vill bli en del av det svenska samhället. Dina frågor är verkligen rimliga och det kommer att tära på dig och er relation om ni inte löser det. Kanske har ni olika värderingar eller olika personliga förutsättninar. Du skriver att din sambo har sjukbidrag från sitt hemland och då måste det finnas orsaker till det, kanske någon form av nersatt arbetsförmåga eller sjukdom. Det är viktigt att du får information om det. Alla kort behöver läggas på bordet och i behöver komma överens, annars blir det svårt. Det är annars risk att du tappar bort dig och ditt omdöme. Ni behöver också kunna prata i lugn och ro och lyssna på varandra för att kunna komma överens.

    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Anpassning till Sverige.