Det här med coca cola
Vad tror ni om coca cola. Är det så farligt som det sägs? Tråkigt i så fall för det är ju så himla gott.
Vad tror ni om coca cola. Är det så farligt som det sägs? Tråkigt i så fall för det är ju så himla gott.
PHt i magsäcken är knappast neutralt från början. Där finns saltsyra och på fel ställe i kroppen skulle det också göra stor skada. Klart att det inte är nyttigt med för mycket cocacola, men med måtta är det nog inte farligare än mycket annat.
Måste kommentera detta med citronsyra. Det är jättebra att städa med, men det betyder inte att det är farligt. Finns att köpa bland kryddorna.
Cola innehåller väl koffein och det är ju ett nervgift, så både kaffe och cola ärfarligt mao
Om jag inte drack cola skulle jag inte finnas då.... Väger 55 idag och dricker minst 2 flaskor cola varje dag.... Har gjort det i 8 år.... Tror inte att måttliga mängder skadar ditt barn.
Jag älssssskar cola finns inget bättre hihi.
Inget är väl bra som man stoppar i sig och man lever en gång då ska jag minsann äta o dricka gott och löständer finns de med;)
Yoyo90... Nej glasflaskor
Jag oftast bara cola, har gjort sen jag var fyra och sockervärdet har alltid varit bra och tänderna är friska och starka ( haft 8 små hål under 24 år), men nu när jag är gravid så dricker jag bara 4 33cl burkar och en liter vatten men annars så har det blivit 2 l om dagen. Tycker också att cola i glasflaska är godast och ville bara nämna att jag vägde 55 kg innan jag blev gravid.
Den godaste av alla drycker är Coca-Cola. Efter att jag varit utan ett par veckor hittade jag följande text om världens absolut godaste dryck, men tror jag väljer något annat drickbart framöver.
"Fosforsyran gör att du inte spyr av Cola. Du hade spytt av de tio teskedarna socker upplösta i Cola om det inte var fosforsyra i. Fosforsyran håller spyan inne. De farliga ämnena stannar i din kropp. Ett glas Coca-Cola motsvarar FEM SOCKERVADD!
Lever tar smällen och omvandlar allt socker till fett efter bara 20 minuter (insulin gör så, där därför diabetiker blir tjocka). Men levern klarar inte att bryta ner sockrer och släpper igenom en del av det ändå. Adenosinreceptorerna blockeras för att förhindra att man blir berusat dåsig, blodtrycket stiger och pupillerna vidgas. Bloodtrycket stiger ytterligare när koffeinet helt upptagits. Kroppens dopaminproduktion ökar och man känner sig lyckligare. Heroin fungerar likadant.
Fosforsyran ökar upptaget av kalcium, magnesium och zinc i tarmarna vilket leder till supermetabolism en timme efter att man druckit ett glas Cola. Ämnena tas från andra viktiga kroppsfunktioner (skelett, hormonbalanser och så) och allt sköljs ut med pisset, vilket också tar med sig mer än vätskemängden Coca-colan du drack innehöll.
Tankar som fraktar Coca-Cola måste uppfylla samma krav som de som fraktar frätande syra.Coca-Cola innehåller
kolsyrat (kran) vatten,
E150D,
E952,
E951,
E338,
E330,
Aromas,
E211.
E150D – färgämne; ammonium sulfat. Ammoniak...
E952 – Sodium Cyclamat; syntetiskt socker, 200 starkare än socker. 1979 lyftes förbudet som sattes tio år tidigare när ämnet gav råttor cancer i urinblåsan. Ingen vet varför förbudet lyftes.
E950 – "Acesulfame Potassium", också 200 ggr sötare än socker. Stör ut nervfunktioner och ska inte drickas av havande kvinnor eller barn.
E951 - Aspartam, sockersubstitut; kemiskt instabilt. Vid höjd temperatur bryts aspartam ner till metanol och fenylalin. Du blir oåterkallelikt blind av bara lite metanol men riskerna ökar också markant för ms, hjärntumörer, depression, ms, tuberkulos etc.
E338 – "Orthophosphoric Acid"; förutom att man blir törstig av det är det bra att framställa plastfilm och syntetiskt glas mm med. Ögonskydd och handskar rekommenderas vid hantering och det ska ej drickas.
E330 – Citronsyra. En form av konserveringsmedel.
Aromer - "hemliga smakämnen" har visat sig vara låga doser kokain. Under gränsen för att vara olagligt men ändå en ingrediens.
E211 – Sodium Benzoate; antibakteriellt och hämmar svamptillväxt. Ger Parkinson och är farligt för astmatiker.
Så Coca-Cola ÄR en mild cocainlösning i en kemiskt instabil coctail, en sockerbomb. Tänderna är kanske det sista man ska vara orolig för (fast vill man få bort fläckar på kromade bildelar eller rengöra motorer eller bli väck insektsangrepp på sina grödor som de gör i bl a Indien, eller tvätta bort blodfläckar är det toppen! Använd dock handskar och glasögon).
Diet Coke, eller Coke Zero är en nervgiftsbomb eftersom sockret ersätts helt med aspartam.
Så använder man Coca-Cola på rätt sätt - som insektsbortagare eller för att ta bort korrosion på bilbatteripolerna är det toppen.
Det ska inte drickas.
Gillar man inte Cola kan msn ju alltid ta Redbull (cola med tjurpiss) eller någon annan "energidrycker".
Eller varför inte äta sex sockervaddar istället? Skölja ner med lite myggmedel?? "
Vad har man druckit under alla dessa år....
Jag tror inte cola är nyttigt direkt men heller ingen katastrof om man inte överkonsumerar. Jag älskade cola innan och drack varje dag. När jag gått över till nyttig kost och slutat dricka så mycket läsk tycker jag att cola bara smakar socker..
Är mycket insatt i just Cola och socker. Kan nämna att jag inte tränar för fem öre och dricker ca 1 liter läsk per dag, har de senaste 2 åren gått ner ca 20 kg i vikt. Men nog med det 1 dl cola innehåller 10.6 g socker (iaf de i glasflaskorna) vilket är nästan exakt vad en normal sockerbit väger. Så för att räkna ut hur mycket socker man får i sig så 1 sockerbit /dl, så de som tar socker till kaffet klaga inte på de som dricker cola ni får nog i er minst lika mycket. Det där med en mjölktand i Cola har det gjorts längre studier på. Man har kommit fram till att om du stoppar tanden i glaset när du tappar din första mjölktand, så om du lever till du blir 100 så har det inte hänt mycket med tanden. Slutligen skall sägas att som med allt annat så är Cola absolut inte bra i större mänder.