• Kaliinka

Dotter m. nästan enbart killkompisar?

Hej alla! 

Vad skulle ni tänka, eller vad tänker ni om eran dotter nästan bara har killkompisar  eller tvärtom er son nästan bara har tjejkompisar? 

Det är inget sexuellt inblandat hos nån, utan enbart vänskap. Dom närmaste vännerna till dottern är killar och hon umgås hellre med dom, det finns några få tjejkompisar som hon träffar regelbundet och trivs ihop med och har bra kontakt med, hon hamnar dock ofta i bråk med tjejer, dock inte sina tjejvänner. 

Vad är er första tanke kring det här och vad tänker ni om det?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 22:51
    Hamnar i bråk fört att hon står för vad hon tycker, vågar säga till personer vad hon tycker och tänker om dom, hon har tex inga som helst problem med att konfrontera nån som snackar skit om nån, uppfattas ofta som kaxig och nästan lite bitchig av tjejer, medans killarna tycker hon är "cool" som vågar stå upp för sig själv, och får ofta hör av killar att "Hon är mer man än dom flesta killar".

Hon är väldigt mycket "skiter fullkomligt i vilket märke handväska är. Bryr sig mer om vilket tvspel som ska spelas"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 22:59
    Nått annat som slog mig nu är att tjejerna nog tycker att det är svårt att umgås med henne just för att killarna ger henne ärliga komplimanger om hur snygg elr söt hon var idag. Och killarna säger "gumman" "vännen" och liknande till henne.

• Svar på tråden Dotter m. nästan enbart killkompisar?
  • Kaliinka
    Venne skrev 2012-02-22 22:42:44 följande:
    jag är likadan. Snart 30 och har svårt för tjejkompisar. De är mer svårgreppade och jag funkar nog bara bättre ihop med killar tror jag. Jag har nog vissa drag som är lite manliga, även om jag är rätt kvinnlig. Jag är ganska brutalärlig,vulgär, kan vara sarkastisk i min humor, inte specieltt pluttigullig alls och skiter fullkomligt i vilket märke deras handväska är. Alltså slutar många närmre bekantskaper till kvinnor med att de inte fattar sig på mig och tycker jag är taskig eller nåt, fast jag inte menar det så.
    Det beskrev väldigt bra där hur hon är ... 
  • Ronjan

Inget konstigt med det tycker jag, Min sambo har nästan bara tjejkompisar och det är inget jag har reflekterat något vidare över

• Kaliinka
    Jeda skrev 2012-02-22 22:39:58 följande:
    Att du mycket väl hade kunnat beskriva både mig i tonåren men även hur min tonårsdotter är. Hon har jättesvårt med tjejkompisar, men en hel drös med killkompisar. Sonen är inte tonåring än,men jag vet att han hellre är med tjejerna än killarna då han inte gillar grabbarna hårda lekar elr sporter.

Att tjejerna har svårt med andra tjejer är säkert pga av killkompisarna ( min höna går i 7an och umgås dessutom med grabbarna i 9an...), många tjejer tror säkert att hon umgås med grabbarna av en anledning och är därmed avundsjuka, att hon sen är poppis bland killarna som kompis är aldrig populärt hos andra tjejer.

Min tanke är att så länge hon har vänner som hon kan lita på och som finns där för henne i alla lägen har faktiskt könen ingen betydelse. Min andra tanke är att hon förmodligen är en stark tjej som inte bara umgås med grabbarna, utan dessutom vågar göra det!
    Hon får ofta höra av flickvännerna till killarna att hon ligger med dom och så. Men som du säger, dom o hon litar på varandra till 110%, flera av killarna har valt bort flickvännerna för att dom är "elaka" mot henne, hon bryr sig inte spec eftersom hon vet sanningen ... 
  • lykantrophona

Det är väl bra att hon har vänner, eller hur? Jag skulle inte brytt mig så mycket. Så oerhört omoget om vissa antar att det måste vara något sexuellt?

Jag tycker om att umgås med både killar och tjejer. Just i högstadiet hade jag nästan bara tjejkompisar, men i gymnasiet umgicks jag nog med fler killar än tjejer. Beror helt enkelt på vilka man råkar dela intressen med. Jag är ganska nördig, och har svårt för många "tjejiga" saker, som skvaller, shopping... eller ja, vad gör helt vanliga tjejer hela dagarna egentligen? För inte verkar de spela varken rollspel eller tv-spel med sina vänner.

• Jeda
    Kaliinka skrev 2012-02-22 22:43:22 följande:
    Hamnar i bråk fört att hon står för vad hon tycker, vågar säga till personer vad hon tycker och tänker om dom, hon har tex inga som helst problem med att konfrontera nån som snackar skit om nån, uppfattas ofta som kaxig och nästan lite bitchig av tjejer, medans killarna tycker hon är "cool" som vågar stå upp för sig själv, och får ofta hör av killar att "Hon är mer man än dom flesta killar". 
    haha, det där hade kunnat vara mig du just beskrev under tonårstiden :) Tänk att det fortfarande är så att tjejer bara ska ta skit utan att "få" säga ifrån....
    Kaliinka skrev 2012-02-22 22:48:25 följande:
    Hon får ofta höra av flickvännerna till killarna att hon ligger med dom och så. Men som du säger, dom o hon litar på varandra till 110%, flera av killarna har valt bort flickvännerna för att dom är "elaka" mot henne, hon bryr sig inte spec eftersom hon vet sanningen ... 
    Tragiskt att din tös ska behöva ta skit för att flickvännerna är osäkra på sig själva. Starkt av henne att våga stå upp för sin vänskap med killarna och jag hoppas verkligen att hon har deras stöd. Som du skriver: Hon vet sanningen, men det kan ändå vara tufft att hela tiden få höra det.
    Hoppas hon står på sig! Verkar vara chefsmaterial i henne Cool
  • Beatrice

Är inget fel på att bara umgås med killar så länge hon är nöjd och glad. I grundskolan umgick jag tex med en grupp som bestod att ett gäng med tjejer och en kille. Han var minst lika glad som någon annan i klassen.

På gymnasiet hade jag mest killkompisar då jag tyckte de var enklare att umgås med (inte lika falska och baktalande, utan mer öppna) och att de hade roligare intressen som tex böcker, lajv, rollspel, tvspel mm. Och inte brydde sig om mode eller festande.

Har själv alltid varit sjukt ointresserad av kläder, festande, smink, såpoperor mm. Som tjejerna i skolan pratade om. Är iof även sjukt ointresserad av sport.

Nu mera (är 25) har jag mer killkompisar en tjejkompisar. Men det är mest för att jag umgås med folk som har liknande intressen som mig och struntar i vilket kön de har. Vilket även gäller för mina kompisar, så gruppen är blandad könsmässigt, men de flesta är spel- eller datornördar.

Det är irrelevant om en kompis är kille eller tjej (förutom om jag råkar bli romantiskt intresserad av någon).

• Biffus

Jag är själv tonåring (gymnasiet) och umgås mest med killar. Jag kan helt klart säga att det, för mig, varken är sexuellt, farligt eller något annat. Det är helt enkelt för att jag blev vänner med dem!

I mitt fall kanske det inte är så konstigt att jag hat många killkompisar, då stora delar av min klass består av killar (det är 5ggr så många killar som tjejer).

Min mor tjatar däremot jämt och ständigt om att jag skulle vara förälskad i någon av dem, men så är det inte.

• dukat

Har en son på 14 med nästan bara tjejkompisar Detta mycket för att han rider.Viktigast är väl att dom 1 har kompisar och 2 som delar intressen. Det har då aldrig varit ngt konstigt att Johan har bara tjejkompisar och ingen som direkt tycker det är konstigt heller.Så klart sover dom över hos varann i bland också

• nagev
    Beatrice skrev 2012-12-17 02:40:37 följande:
    Är inget fel på att bara umgås med killar så länge hon är nöjd och glad. I grundskolan umgick jag tex med en grupp som bestod att ett gäng med tjejer och en kille. Han var minst lika glad som någon annan i klassen.

Det är irrelevant om en kompis är kille eller tjej (förutom om jag råkar bli romantiskt intresserad av någon).

Jupp det där känner jag igen Det funkade hur bra som helst att ha en kille i vårat tjejgäng Han hängde med oss på allt tom i bastun när vi var i fjällen, Viktiga är väl att man trivs ihop osv inte vilket kön man råkar ha fått
  • fortsätt paddla

Så länge mitt/ mina barn Har kompisar tänker jag inte så mycket.
    Att våga stå för den man är och att ha modet att säga ifrån tyder på rätt bra självkänsla.
    Jag hade varit glad för att min dotter verkar trivas med sig själv.

Svar på tråden Dotter m. nästan enbart killkompisar?