• Bbettan

Hjälp! Hur ska jag bryta litens beteende?

Har en liten grabb som har en cp-skada och utvecklingsstörning. Han har väldigt snäv kommunikation och ett enormt behov av stimulans och uppmärksamhet. Han har under en lång tid nu bankat sitt lilla huvud i golvet, väggar, ja allt hårt han kan komma åt, när ngt inte är bra. Både jag och hab tror att det beror på brist på uppmärksamhet, att han skapar en reaktion. 
    Hur mkt han håller på med det beror ändå lite på hur han mår i allmänhet. Är han sjuk eller trött är det mer och är han fullt aktiverad eller har 100 % uppmärksamhet är det i princip inget bankande alls.
    Jag har  verkligen försökt med allt känns det som, för att försöka bryta detta beteende. Men hur man än gör så kan jag inte aktivera o ge honom 100% uppmärksamhet dygnet runt. Och han kan även göra det när han sitter i min famn. 
    Har försökt ett tag att bryta genom att tex lyfta upp honom och aktivera med ngt annat. Försökt att bryta precis innan med att fånga uppmärksamheten med något väldigt intressant. Har försökt visa att jag blir arg. Försökt visa glädje o berömma när han kommer av sig. Inget fungerar.
    Naturligtvis kryper han alltid omkring med hjälm, eftersom han inte slutar när han väl börjar banka huvudet.
    Jag  förstår att jag kanske inte kan bryta beteendet utan istället måste "byta ut" det, ge honom ngt annat att göra istället. För trotts allt är det ju ett sätt för honom att säga något.
    Men hur?
    Snälla finns det någon som kan känna igen detta och kan ge mig tips. Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag bryta litens beteende?
  • Dimisi

Jag har inte erfarenhet av de diagnoserna, men tycker det är synd att du inte har fått något svar. Det måste finnas fler som har brottats med huvuddunkningar. Men i väntan på svar från någon som har varit med om detta, spekulerar jag lite...

Jag tror du tänker helt med att "byta ut". Vi hade en pojke som skallades och bet, när han blev upprörd eller uppspelt/glad. Skallandet försökte vi styra mot soffor och kuddar, istället för mot människor. För bitandet fick han en bit-kudde. En liten kudde som jag försökte ha i närheten hela tiden. Till slut kunde han faktiskt själv välja bitkudden ibland när han fick en impuls att bitas.

När din pojke dunkar huvudet kan jag tänka mig att han känner "tillfredsställelse" av både ljudet och gung-rörelsen. Kan du hitta något som låter ganska mycket (klapprar) och som samtidigt är ganska stort/tungt, så det kräver gungrörelse för att låta? Kanske något han kan hålla med båda händerna, nära bröstkorgen/axlarna, och liksom gunga igång ljudet... För det blir nog svårt att styra om huvudrörelsen till att bara skaka handen. I alla fall i början. Det verkar vara något med den där gungrörelsen som känns naturlig för många barn.

Förresten, jag kom på en sak till. När vår son skallades upptäckte jag att han blev lugn om jag tog honom i famnen och tog ett stadigt grepp om hans huvud och gungade honom. Att göra så funkade även förebyggande. Alltså om jag gjorde så vid lek, blev han mer harmonisk efteråt och det tog längre tid innan han speedade upp så mycket att han fick impuls att skallas.

Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag bryta litens beteende?