• Mellanmjölkens land

Hjälp! Hur löser ni de här situationerna?

Vi har ett par problem (egentligen är det väl samma problem) som jag hoppas att ni smarta människor ska kunna hjälpa oss med!

Dottern visar ofta om än inte alltid när det är dags att kissa och när jag säger att hon visar det menar jag TYDLIGT. Hon vrålar och vrider sig som en mask. Man ska vara både blind och döv för att missa att nånting är fel. Är vi hemma är det lugnt och hon visar lite "subtilare", kanske för att vi erbjuder toan tidigare men är vi ute eller när hon sover så drar sirenen igång

På natten är det ju nära till toan men sätter man henne på den hinner hon ju vakna innan man fått av henne pjamasen. Visst, hon kissar på toan och det är ju bra men man får börja om från början med att söva vilket kan ta en bra stund Vi har bytt till 2delad pjamas och förhoppningsvis kommer det hjälpa lite men... Alternativet att skippa blöja helt funkar inte heller eftersom hon i kanske 20% av fallen sover rakt genom kissandet. Det skulle bli en olycka var eller varannan natt vilket känns lite för ofta.

Nästa fundering gäller när man är ute, långt från närmaste toa. Vi har aldrig fått kläm på det där med att hon ska kissa medan vi håller henne. Hur gör man? Speciellt om det är en kall dag med snålblåst och kanske lite regn. Ta av overallen, hoppas på att hon kissar när vi håller henne och sen försöka få på overallen igen? Känns inte som ett realistiskt alternativ men samtidigt blir hon verkligen förtvivlad!

Snälla hjälp! Vi vet verkligen inte hur vi ska lösa det här!

• Svar på tråden Hjälp! Hur löser ni de här situationerna?
  • skånegås

Vi har prioriterat sömen nattetid och har blöja på då.. och tar inte upp och kissar utan liten får kissa i blöjan. Det har varit så lite sömn ändå Alternativet är jju att göra som ni redan gör...

Hur gammal är barnet??

Vi har gjort det samma ute. Bekräfta: Du är kissnödig, det finns ingen toalett/det är för kallt... ELLEr så får man ta av overall, hoppas på kissning och sedan ta på. Vinter är inte optimalt. Det går lättare i sommar!!!

• Woodgrove

Vi hade blöja på natten. Tog upp och rutinkissade henne innan vi gick och la oss. Hon vaknade knappt till....

När det var vinter fick hon tygblöja på sig. Var det över nollgrader tog jag av kläderna och så fick hon kissa vid ett träd. Annars bekräftade jag att jag såg att hon var kissnödig och talade om att hon fick antingen hålla sig eller kissa i tygblöjan. (första och andra vintern) När hon var två år var det inga problem längre. Då höll hon sig ju till dess att vi kom till en toa. 

• skogsvitter

Hur gammal är hon? Vi har också prioriterat sömnen på natten särskilt när de varit bebisar, då har de haft blöja på och vi har struntat i kissandet (engångsblöja bör tilläggas, i övrigt har vi haft tyg) förutom då att man satt dem på kvällen innan blöjan åker på och på morgonen när blöjan åker av.

Däremot när de blivit äldre och blivit betydligt torrare, har mer koll osv så tycker jag att man kan sätta dem på potta/toalett istället för att de ska fortsätta ha blöja. När vi har haft bara några få torra blöjor i rad så har vi tagit bort nattblöjan. Då har vi haft en potta intill sängen som vi satt barnet på om/när de vaknat, då har vi kunnat sätta pottan i sängen, och bara lyfta upp dem, de har knappt vaknat alls. Visst händer det att de vaknar till, men ytterst sällan. Kan nog tycka att det vore enklare och bättre med potta än med toalett, även om toaletten är nära. Har ni ingen potta alls till er dotter?

• Mellanmjölkens land

Hon är 11 mån och har blöja men vaknar ändå upp när hon ska kissa eller åtminstone så fort blöjan blir blöt. Det blir minst ett blöjbyte/natt, ofta flera.

Vi har en potta och den är en jätterolig leksak men hon har aldrig gjort nått på den, inte ens når vi vet att hon varit kissnödig eftersom hon kissat floder så fort vi satt henne på toan.

• sagofröken

Tudelad pyjamas och potta precis nära sängen. Om det är samma tid varje natt hon vaknar av kiss, så kan ni testa att ta upp och kissa henne precis innan hon hinner vakna till. Det funkade underbart bra i ungefär en vecka på vår dotter, sedan råkade hon bli superarg en gång och så har vi inte vågat försöka igen... Det är värt att prova iaf om det är ett regelbundet nattkissande. Nu pottar vi på natten när dottern (14 mån) säger till, men kissar hon i blöjan och somnar om så får det vara så. Det som ger mest sömn, helt enkelt.

Gällande utomhus. Vår dotter vägrar också bli hållen, men sedan vi investerade i resepottan "pottette plus" funkar det bra! Den är lätt att stoppa ner i väskan, kan läggas på toa som toasits eller bli en potta som man trär en påse på. Ska det bara kissas och lämplig plats finnes så får hon sitta på den utan påse, så kisset kommer rakt på marken alltså. Det tar ju inte många sekunder, men är det svinkallt får en se till att det finns en toalett inom nåbart avstånd. Overall är bökigt tycker jag, tudelat bättre.

Svar på tråden Hjälp! Hur löser ni de här situationerna?