Sjukskrivning pga utmattning v.37-bf - lätt eller svårt att få beviljat?
Detta är en fråga till er som blivit/ försökt att bli sjukskrivna under graviditet. Jag är nu i v. 36, och har cirka 3 veckor kvar tills jag går på föräldraledighet, bf om 4 v. Problemet är att jag nu klappat ihop fullständigt av trötthet, pga en rad olika faktorer, vilket gör att jag inte längre klarar att sköta mitt ganska kvalificerade arbete.
Jag har sömnproblem, vaknar omkring 04 varje morgon och kan inte somna om, vilket gör att jag knappt är vaken på dagarna, och alltså inte kan jobba som normalt. :( Sömnbesvären har sannolikt med graviditeten att göra, hade samma sak med sonen.
Detta har inte direkt blivit bättre av att jag ganska stor ångest inför förlossningen som närmar sig med stormsteg (går hos Aurora pga mycket traumatisk tidigare förlossning), och att min arbetssituation varit minst sagt pressad väldigt länge med väldigt mycket att göra, ständig övertid osv. Med andra ord: jag pallar inte att jobba en timme till, orkar knappt hålla mig vaken på dagarna och är livrädd att behöva föda barn i detta skickat :(
Hade jag haft möjlighet hade jag naturligtvis tagit ut fp tidigare, kruxet är att jag inte är berättigad fp förrän efter den 15 mars pga att jag precis klarar det så kallade 240-dagarsvillkoret innan bebis kommer.
För tillfället är jag sjukanmäld själv till min arbetsgivare, träffar Mvc-läkare på tisdag.
Min fråga till er som har bättre koll än mig är alltså: hur ser mina möjligheter ut att bli sjukskriven de sista typ 2 veckorna? Jag har aldrig varit sjukskriven förut, och vet inte alls vad jag kan vänta mig vid mötet med läkaren :(