• Guy

Asperger/skola

Mitt barn är 9 år och har Asperger. H*n går i en vanlig skola och kommunen beviljad extra pengar för h*n i skolan efter mycket bråk och många ansökningar.

Enligt kommunen gäller det 20 000 kr/månad, det skulle bli en halvtidstjänst. Problemet är att skolan vägrar anställa en assistent. De säger att h*n inte vill ha någon bredvid h*n hela tiden.

Det händer massa ”incidenter” varje dag och i morse när min man skulle lämna barnet i skolan, var h*n arg och det funkade inte alls. Då finns inte någon som kan hjälpa till eller hantera h*n.

Vad kan vi göra? Jag är så besviken och arg!

• Svar på tråden Asperger/skola
  • Hoppentoss
    Guy skrev 2012-02-24 08:03:31 följande:

Mitt barn är 9 år och har Asperger. H*n går i en vanlig skola och kommunen beviljad extra pengar för h*n i skolan efter mycket bråk och många ansökningar.

Enligt kommunen gäller det 20 000 kr/månad, det skulle bli en halvtidstjänst. Problemet är att skolan vägrar anställa en assistent. De säger att h*n inte vill ha någon bredvid h*n hela tiden.

Det händer massa ”incidenter” varje dag och i morse när min man skulle lämna barnet i skolan, var h*n arg och det funkade inte alls. Då finns inte någon som kan hjälpa till eller hantera h*n.

Vad kan vi göra? Jag är så besviken och arg!

Jag kan tyvärr inte svara. Min son utreds just nu, jag sätter tråden som vavorit och hoppas du får många svar..

Många styrkekramar från en annan mamma.
  • Guy
    Hoppentoss skrev 2012-02-24 08:05:47 följande:
    Jag kan tyvärr inte svara. Min son utreds just nu, jag sätter tråden som vavorit och hoppas du får många svar..

Många styrkekramar från en annan mamma.
    Tack! Lycka till med utredningen.
  • Malima

Jag tycker att det låter konstigt om skolan inte vill anställa någon för att ditt barn "inte vill ha en assissten".Det är väl inte det det hänger på utan att ditt barn ska få en bra skolgång.Stå på dig!

• Guy

Precis. Innan skolan fick pengar, hade inte mitt barn en assisten eftersom det saknades pengar. Nu finns pengar och de använder dessa pengar som allmän medel. Alltså mitt barn får inte resurs.

Jag anmälde kommunen till Jo pga dessa pengar eller pga att de inte ville ge extra pengar till skolan. Vi kämpade och bråkat. För vadå? Nu är skolan också anmälde till Skolinspektion och vi har varit i kontakt med kommunen eftersom vi tycker att de ska kräva resultat från skolan.

Det känns bara hopplös. Fy vad man måste kämpa och bråka!

• Loon

Skickar många kramar!

har en bonusdotter med asperger, hon är snart 12 år. Hon gick förut i vanlig skola och det fanns en assistent i klassen, men inte speciellt för henne. Dock fick assistenten vara nära henne, framförallt vid fria aktiviteter som rast eller pyssel, då det ofta blev bråk och skrik.

Sedan 2 år tillbaka går hon i as-klass, fungerar mycket bättre.

Om ert barn behöver assistent så undrar man ju hur skolan tänker när de inte sätter in en?

Hoppas det ordnar sig, det måste det ju! Synd bara att man måste kämpa så...

Svar på tråden Asperger/skola