Orolig när min man har hand om vår son
Hej,
Jag har en son på snart 2,5 år. Jag har alltid varit lite av en hönsmamma och oroat mig mycket för att sonen ska skada sig, trilla eller springa ut i trafik etc.
Det var nog värre när han var riktigt liten, men på sistone känner jag att detta har börjat blossa upp igen. Han är mycket rörligare nu och skulle ju t ex kunna kuta ut i trafiken på ett ögonblick. Dessutom klättrar han mycket och vill gärna hitta högsta punkten i ett rum = kan ramla... osv, osv osv.
Idag lämnar min man på dagis och jag märker att jag t o m har svårt att släppa kontrollen på en sådan liten grej. "Hur går det i trafiken..." etc. Likaså igår var jag borta på ett möte en kortis, o då tänker jag "hoppas min man ser till att han inte springer runt när han äter morot, bankar på TVn så den trillar på honom, etc etc".
Min man vet om mina tankar men blir mest sårad över att jag inte litar på honom. Och visst, lite ligger det nog i att det är maken som är problemet, då han enligt mig inte är tillräckligt "hönsig" - dvs inte har tillräckligt bra koll i alla lägen.
Äsch, jag vet inte vad jag vill med detta inlägget egentligen... mitt problem känns inte tillräckligt stort för att gå i terapi, det är väl ändå ganska normalt att oroa sig för sitt barn. Men jag vill kanske kolla om någon har några uppmuntrande synpunkter - tips på hur man ska tänka för att sopa bort orosmolnen.
Vi har än så länge bara ett barn (jag är gravid igen dock) och jag tänker att OM vi skulle mista honom på något sätt så skulle jag inte ha något liv kvar utan kan lika gärna lägga mig ner och dö själv. Ja, ni vet.
Någon som känner igen sig?