• Impartial

Orolig när min man har hand om vår son

Hej,

Jag har en son på snart 2,5 år. Jag har alltid varit lite av en hönsmamma och oroat mig mycket för att sonen ska skada sig, trilla eller springa ut i trafik etc. 

Det var nog värre när han var riktigt liten, men på sistone känner jag att detta har börjat blossa upp igen. Han är mycket rörligare nu och skulle ju t ex kunna kuta ut i trafiken på ett ögonblick. Dessutom klättrar han mycket och vill gärna hitta högsta punkten i ett rum = kan ramla... osv, osv osv.

Idag lämnar min man på dagis och jag märker att jag t o m har svårt att släppa kontrollen på en sådan liten grej. "Hur går det i trafiken..." etc. Likaså igår var jag borta på ett möte en kortis, o då tänker jag "hoppas min man ser till att han inte springer runt när han äter morot, bankar på TVn så den trillar på honom, etc etc".

Min man vet om mina tankar men blir mest sårad över att jag inte litar på honom. Och visst, lite ligger det nog i att det är maken som är problemet, då han enligt mig inte är tillräckligt "hönsig" - dvs inte har tillräckligt bra koll i alla lägen.

Äsch, jag vet inte vad jag vill med detta inlägget egentligen... mitt problem känns inte tillräckligt stort för att gå i terapi, det är väl ändå ganska normalt att oroa sig för sitt barn. Men jag vill kanske kolla om någon har några uppmuntrande synpunkter - tips på hur man ska tänka för att sopa bort orosmolnen.

Vi har än så länge bara ett barn (jag är gravid igen dock) och jag tänker att OM vi skulle mista honom på något sätt så skulle jag inte ha något liv kvar utan kan lika gärna lägga mig ner och dö själv. Ja, ni vet.

Någon som känner igen sig?                

• Svar på tråden Orolig när min man har hand om vår son
  • PojkMamma85

Bara för att pappan är mer avslappnad (alltså inte lika mkt hönsig) betyder de inte att han inte har samma koll som dig =)

Men förstår din känsla så kan jag med känna ibland. När de var den där extrema debatten om att pappor var skadliga för sina barn, och att barnen bara ska vara ,med mamman första åren gjordes en statestik (minns inte vart jag läste det9 Men att olyckor kring barn sker betydligt mer när mamman har ensam ansvar än pappan, gissart att de är för dom är mer avslappnade i sin roll än vi mammor, vi är på helspänn hela tiden.

Ta de lugnt du pappan klarar de galant =) för jag gissar att inga olyckor hittils skett när pappan vart ensam? =) 
    Pappan är medveten precis som du om eran sons upptäcksfärder =) 

• Impartial

Tack för ditt svar... Två "småolyckor" har hänt då pappan hade hand om honom. Den första var när han var kanske 7 månader. Vi var utomlands och hade precis vaknat alla tre, jag går på toa. Då kryper väl sonen efter mig... jag hör bara ett "NEEJ!" och sedan tystnad och så illgråt. Behöver jag säga att jag störtade ut från toan med hjärtat i halsgropen. Mannen hade inte koll på att sonen kröp ur sängen och hade heller inte sett HUR han föll ner i det ganska hårda klinkersgolvet - om han föll på huvudet eller vad. Jag fick panik och vi ringde hotellets läkare som kom o tittade på sonen. Han var ju OK - hade inte svimmat av el dyl, men ändå. Fy fan vad hemskt det var. Och egentligen var jag himla arg på min man.

En annan grej var att när sonen precis hade lärt sig gå satt jag vid datorn och jobbade lite och min man skulle ha koll. Men sonen tog ett vingligt steg framåt mot vår ganska hårda TV-bänk och slog näsan i kanten så det började storblöda. Vi ringde sjukvårdsupplysningen men de sa att vi bara skulle tejpa såret eftersom de inte syr så små barn. 

Sen tror jag i o för sig att pappan har växt in i sin roll lite - och att de här två sakerna har fått honom att inse att man måste ha jäkligt bra koll. Men visst, det går ju inte ha hundra koll hela tiden...    

• mirre67
    Impartial skrev 2012-02-24 08:34:52 följande:
    Tack för ditt svar... Två "småolyckor" har hänt då pappan hade hand om honom. Den första var när han var kanske 7 månader. Vi var utomlands och hade precis vaknat alla tre, jag går på toa. Då kryper väl sonen efter mig... jag hör bara ett "NEEJ!" och sedan tystnad och så illgråt. Behöver jag säga att jag störtade ut från toan med hjärtat i halsgropen. Mannen hade inte koll på att sonen kröp ur sängen och hade heller inte sett HUR han föll ner i det ganska hårda klinkersgolvet - om han föll på huvudet eller vad. Jag fick panik och vi ringde hotellets läkare som kom o tittade på sonen. Han var ju OK - hade inte svimmat av el dyl, men ändå. Fy fan vad hemskt det var. Och egentligen var jag himla arg på min man.

En annan grej var att när sonen precis hade lärt sig gå satt jag vid datorn och jobbade lite och min man skulle ha koll. Men sonen tog ett vingligt steg framåt mot vår ganska hårda TV-bänk och slog näsan i kanten så det började storblöda. Vi ringde sjukvårdsupplysningen men de sa att vi bara skulle tejpa såret eftersom de inte syr så små barn. 

Sen tror jag i o för sig att pappan har växt in i sin roll lite - och att de här två sakerna har fått honom att inse att man måste ha jäkligt bra koll. Men visst, det går ju inte ha hundra koll hela tiden...    
    ..och de där båda grejerna hade precis lika kunnat hända när du hade hand om sonen. Jag förstår verkligen att din sambo blir sårad över att du inte litar på honom. Han gör på sitt sätt och du på ditt. Barn slår sig, så är det bara. Tycker det är rätt elakt av dig faktiskt, att lägga skulden på pappan, bara för att han enl dig inte har tillräckligt med koll. Du borde nog försöka slappna av och släppa lite på kontrollen istället. Litar du på andra i din närhet som kan tänkas få ansvar över sonen ibland?? T ex förskolepersonalen, mor- farföräldrar mm??
  • MommyOf2

Jag förstår presis hur du känner!!
    Men det släpper med åren. Min är nu 5 och jag oroar mig för andra saker än du. Min har alltid varit lugn så att hon rusar iväg i trafik är inget som jag oroar mig över det är mer om hon äter ordenkligt, om pappan klär på henne tillräckligt varma kläder osv!
    Det blir värre...jag och hennes pappa är inte tillsammans så hon får åka till honnom (vänta det blir värre) han bor i tyskland! I en stor stad och jag känner att han har NOLL KOLL! Men vad ska man höra? Jag MÅSTE ju släppa henne annars får hon inte träffa han.
    En vecka ska hon vara borta nu...kommer hem på tisdag. Du kan ju tänka dig hur jag mår.
    Trafic, konstiga människor ( hon är super social och pratar och går iväg med ALLA) maten, kläderna, läggdags.. osv osv.
    Det blir bättre men oron släpper nog aldig helt. Vi är mammor, min mamma oroar sig fortfarande över mig. Det kommer alltid vara där, men det blir bättre.

• Impartial

Jag vet, jag vet, jag vet ju det. Jag känner mig elak mot min man. Jag vet att jag borde slappna av och släppa kontrollen. Det är det jag behöver hjälp/pepp med, HUR jag ska lyckas med det. Men konstigt nog går det bra när sonen är på dagis. Det är ju en sådan kontrollerad miljö som är helt barnanpassad.. och mor- och farföräldrar litar jag också på, till största delen - de är också lite "nervöst lagda" och håller stenkoll. Det är mest min stackars man som jag inte har förtroende för... Vad göra?

Svar på tråden Orolig när min man har hand om vår son