• Khaleesi

Mest oetiskt - räkmacka eller skinkmacka?

Nu är jag visserligen glad köttätare själv, men jag kan ändå inte låta bli att fundera över etiken i de animaliska proteiner jag äter. Vilken av följande mackor är mest fel att äta, ur ett etiskt perspektiv:

Räkmackan - det går åt kanske ett femtiotal små djur för att räcka till en enda macka. De är å andra sidan (vad vi tror oss veta) inte speciellt intelligenta eller medvetna.

Skinkmackan - endast ett djur har fått sätta livet till, och det kan dessutom hålla flera personer mätta en lång tid. Å andra sidan är grisen ett rätt intelligent djur, som av en del till och med hålls som sällskapsdjur.

Vad tycker DU?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mest oetiskt - räkmacka eller skinkmacka?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nu vet jag inte om du är intresserad av andra aspekter men det finns ett annat etiskt värde som kan vara intressant att värdera här och det är påverkan på miljö och andra organismer.

Men för att svara frågan så ska tycker jag inte att något av det är oetiskt, per automatik. Därför blir det svårt att säga att något är mer oetiskt. Men ska jag föra ett hypotetisk resonemang runt det så är det ett hierarkiskt system som ligger närmast mig, alltså att en högre stående varelse mycket väl kan vara värd betydligt mycket mer än många lägre stående (intelligens) varelser.

Så en människa är värd mer än tjugo hundar (exempel). Så mitt (hypotetiska) svar är att skinkmackan är värst.

I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Bling1975

Det beror väl på vilken skinka man har på sin macka. Är det från en billig stackars dansk gris så är den helt klart värst. Men är den från en gris som levt ett bra liv så är det för mig ingen skillnad. Räkorna har det i alla fall bra i det fria tills de fångas.

Stitch längtar efter Lilo
  • grind

Grisar är mer intelligenta varelser än räkor så jag skulle svara skinkmackan.

• Benzaiten

Det avgörande för mig är djurets livskvalité innan de hamnade på mackan. Grisen har förmodligen haft det värre i vår storskaliga köttindustri än vad räkan som har simmat fritt i havet har haft det. Det samma gäller med viltkött. Jag äter tusen gånger hellre rådjur än gris eller ko från massindustrin. Det känns dock ok att äta gris/ko/lamm som kommer från småskaligt producerande gårdar där djuren har gott om plats o kan gå ute i det gröna o gärna slaktas på plats. Jag anser inte att det är fel att äta djuren men jag anser att det är väldigt väldigt fel att behandla dem illa och respektlöst. Sen lever vi på ett sätt som inte är etiskt hållbart. Men det är en annan diskussion...

• Themis

Grisen är ett mycket intelligent djur, faktiskt smartare än både katter och hundar.

Väldigt tråkigt för dem att evolutionen ville att de smakar så pass "gott", annars hade vi aldrig behandlat dem som vi gör.

Usch, får dåligt samvete, jag ska försöka sluta äta gris...

If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Apopan

Överlägset skinkmackan. Om det inte handlar om jätteräkor då förstås, då kan det bli ett svårare val att göra.
    Skulle dock inte ens för en miljon stoppa i mig griskött, av anledningar också utöver de rent etiska. Men det är en annan diskussion.

• Guldtrollsmamman

Skinkmackan

Jag äter kött och ser djur till stor del som mat.

Men jag tycker stora delar av djurindustrin är vidrig och undviker ofta griskött o kyckling eftersom jag inte anser att man ska, eller det finns någon anledning att behandla djur som man gör i fabrikerna där de flesta av dessa föds upp.

• puss

räckmackan så klart.
    räkfiske sabbar havet nåt oerhört. massor av andra djur och växter blir lidande. räfiske är rent katastrofalt, faktiskt.

Easy cum easy go
  • Khaleesi

Själv törs jag inte riktigt svara, för jag vacklar så mycket. Just nu ser jag bilder för mitt inre av valar som silar krill i miljoner mellan tänderna, och då känns en räkmacka som en droppe i världshavet.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • puss
    Khaleesi skrev 2012-02-27 14:09:05 följande:
    Själv törs jag inte riktigt svara, för jag vacklar så mycket. Just nu ser jag bilder för mitt inre av valar som silar krill i miljoner mellan tänderna, och då känns en räkmacka som en droppe i världshavet.
    en räktrål gör mer skada än en val. en räktrål skövlar hela havsbottnen där den drar fram. det finns inget som ger så mycket "spill" som räkfiske i förhållande till vinsten.
    Easy cum easy go
  • annca
    puss skrev 2012-02-27 14:12:36 följande:
    en räktrål gör mer skada än en val. en räktrål skövlar hela havsbottnen där den drar fram. det finns inget som ger så mycket "spill" som räkfiske i förhållande till vinsten.
    Ungefär så jag hade tänkt svara också!

(att jag själv sedan inte gillar skinka på smörgås men älskar räksmörgåsar gör mig nog till en icke etiskt försvarbar gourmet...)
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Quickman

De är lika oetiska / etiska båda två.

Svar på tråden Mest oetiskt - räkmacka eller skinkmacka?