• Moa Li

Sigrid som dopnamn och Siri som smeknamn - hur vanligt kommer det att vara om 10 år?

Hej

Läste i en namnbok att namnet Siri är en kortform/smeknamn till namnet Sigrid. Min man har Sigrid som förslag och vi funderar nu kring om namnet kommer öka?

Jag har haft namnet Siri som favorit ett tag nu, men funderar på om inte Sigrid är ett finare dopnamn och ett finare namn på en vuxen kvinna. Siri vill jag använda som smeknamn och vardagligt tilltalsnamn.

Är namnen Siri och Sigrid tillräckligt lika för att vara "samma namn"? Vas tycker du om namnet Sigrid? Hur populärt tror du att det kommer vara om 10 år?

Min kollega har precis döpt sin dotter till Sigrid, men jag tycker inte det är en tillräckligt stor anledning för att välja bort det. Vi hade det som förslag innan (då som andranamn) eftersom min mans farmor hette Sigrid.

Vi heter Sjöberg i efternamn, så det skulle i så fall bli en Sigrid Sjöberg, med Siri som smeknamn.

Hur är en Siri för sig? Hur ser hon ut? Är det ett positivt och fint namn?

Vad tycker du?

• Svar på tråden Sigrid som dopnamn och Siri som smeknamn - hur vanligt kommer det att vara om 10 år?
  • clembke

Jag gillar Siri bättre än Sigrid, även om jag tycker båda är fina. (jag ser Siri som ett eget namn)

Det med att heta nåt o sen kallas något helt annat är inte alltid lätt. Men samtidigt inte nåt som behöver vara störande förutom att man få förklara sig emellanåt.

Jag heter ett namn men kallas för ett annat som inte ens har nån liknelse med mitt dopnamn. En del känner mig som C, medans många andra känner mig som L. O där kan man få en del frågor. Fick en av en som jag "kände" många år innan vi träffades på nytt. På den förra tiden så kände hon mig som L medan hon nu träffade mig som C. När vi pratat en stund så fick jag frågan om L va yngre än mig varpå jag fick svara, nä det är jag som är L!!!
    Ibland kan 2 personer stå o prata om mig men att dom inte förstå att det är samma person då den ena känner mig som C medan den andra känner mig som L.
    Men som sagt, inget jag störs av eller ens bryr mig om. Ibland kan det till o med bli lite roligt med 2 olika namn.. Namnet på L är lika mkt jag som namnet på C o kommer inte att byta eller ta bort nåt av mina namn. Men ville bara ge en inblick på hur det kan bli om man ger barnen ett namn men kallar dom för nåt annat.
    Nu kanske Siri o Sigrid är mer lika än mina namn.

• Moa Li

clembke: Ja, tack för dina tankar. Jag gillar, som sagt, namnet Sigrid - men är berädd att välja bort det just för att jag verkligen inte gillar smeknamnet Sigge eller Siggan. Sigrid känns med som ett vuxet namn, men båda fungerar.

Egentligen är det löjligt att diskutera, men era tankar här och i en annan tråd har faktiskt hjälpt mig att se hur andra ser. ag vet ju redan vad jag själv tycker.

Idag har jag istället varit inne på namnet Alice igen - okomplicerat, fint, men ligger i topp 1. Alice eller Siri. Sigrid får nog backa.

• lena j89

Våran dotter på 14 månader heter Sigrid. Vi valde det för att det är fint. Det visade sig att sambons mormor hade en släkting som hette Sigrid men alla kallade henne Siri. (berättade hon när vi berättade vårt namnval) 
    Det var sambon som kom med förslaget Sigrid och jag tyckte först det lät lite gammalt med gav det en chans, och våran dotter passar så bra i det! Är nöjd med valet.
    Tänkte som du när sambons mormor berättade om Siri att det var ett passande smeknamn, men vi har aldrig använt det, utan säger Sigrid, däremot är det många som kallar henne Sigge, det passar henne mycket bättre då hon är väldigt busig och frammåt!
    Så vi har en Sigrid/Sigge!

Vad min mamma sade till mig är att Sigrid under  2011 var det namn som ökade mest. (har ingen källa på det men tror hon läste det i gp?)

• lena j89

menar att smeknamnet sigge passar bättre än smeknamnet siri (om man nu ska ha smeknamn) på henne

• Moa Li

Lena: Kanske får lära mig tycka om smeknamnet Sigge istället. Ja, sigrid är jättefint.

• lena j89

Det är något som kommer naturligt, som sagt vi hemma säger Sigrid med de som "vill" anväda smeknamn säger då Sigge.
    (Siri hade jag nästan glömt tills jag läste din tråd)  

• Moa Li

Lena: Om vi skulle välja Sigrid som dopnamn så skulle jag nog ändå säga Siri. Kanske får påverka andra att också säga Siri - eller så väljer vi det direkt.

• Höghus

Jag hade gjort som ni tänkt först TS. Ge dottern det mer vuxna namnet Sigrid och kalla henne för Siri inom familjen. Har faktiskt aldrig förstått mig på det här att ge sina barn bara smeknamn hur fina man än tycker att de är. Det är en sak att mitt barn kallas Abbe av vänner, familj men officiellt heter han Albert. Jag är inte (exempel) Bella med människor som inte känner mig utan Isabelle. Tycker att det känns märkligt att kalla okända för smeknamn.

• hallontryffel

Om man bara "lyssnar" till namnet så tycker jag att Siri Sjöberg har en vackrare melodi än Sigrid Sjöberg. Den första kombinationen har ett "bättre flyt" i mina öron. Och de namn du hade i inlägg 21 var fina tillsammans!

Jag känner f.ö. både barn, vuxna och "gamla" som heter Siri och tycker inte att det låter som ett "barnsligt" namn.

• Moa Li

Tack för era tankar, Lumikki och Hallontryffel.

Undrar om jag kommer kunna ta ett beslut. Jag som knappt kan välja bröd i bröddisken - och det är inge beslut som påverkar resten av livet Skrattande

• MammaLångben

Hej!
    Vad roligt, vi skall också döpa vår lilla flicka till Sigrid och kalla henne för Siri, men nu börjar vi få kalla fötter eftersom det verkar ha blivit SÅ HIMLA vanligt!
    Jag menar, vi är världens minst trendkänsliga personer, så hur kunde det bli SÅHÄR?

Fast jag tycker fortfarande att  både Sigrid och Siri är vackra namn.

• Milliam

Jag tycker bättre om Siri än Sigrid för Siri känns som lite mjukare. 
     Vi har en snart fyraårig Siri hemma. Hon döptes efter min mormor.

• Moa Li

Mammalångben: Kul att höra att det finns fler med samma tankar. Ja, frågan är ju hur vanligt namnet är om 10 år? När kommer bebisen?

Milliam: Jag gillar också Siri bäst och maken gillar Sigrid bäst ;) 

• Stora Havet

Jättefina namn. De äldre namnen är ju jättepoppis nu. På min sons dagis har alla barn äldre namn typ Axel, Svea, Rut, Sixten, Malte etc.

Svar på tråden Sigrid som dopnamn och Siri som smeknamn - hur vanligt kommer det att vara om 10 år?