• PolyPond

Varför väljer man inte det vackraste namnet?

Nu kommer vissa förstås att säga att de minsann valde det namn de tyckte var vackrast, och sådana finns ju förstås,
    men
    Jag gick här och funderade över varför "man" inte väljer det namn man tycker är finast i hela världen till sitt barn egentligen?
    Jag kommer inte heller att göra det, utan har valt ett som mera känns som "det passar bra". Självklart är det en kompromiss mellan två eller flera parter ibland och för somliga är det jätteviktigt att ta ett gammalt släktnamn, men generellt, är det inte lite märkligt på något vis?
    Vad kommer det sig att man inte vill ha det finaste namnet som finns på den (sannolikt) dyrbaraste varelsen man har i sin närhet?

• Svar på tråden Varför väljer man inte det vackraste namnet?
  • PolyPond
    Pedagog200701 skrev 2012-02-25 14:13:29 följande:
    Varför välja ett vackert namn?
    Vore det inte naturligt att göra till "det vackraste i världen"?

Jag tycker förvisso att det är skitkul att ge mina husdjur de fulaste namnen jag kan komma på, men de lär ju inte bry sig.
  • Litet My

De enl mig vackraste namnen passade varken i tiden, var komplicerade och passade inte på barnen när de kom ut, sedan har ju sambon lite att säga till om också samt att vi gärna använder släktnamn också.

• Kimona

Vi kommer välja ett namn som passar oss och som vi tycker är fint såklart. Ett namn som betyder något för oss

• Pedagog200701
    PolyPond skrev 2012-02-25 14:20:34 följande:
    Vore det inte naturligt att göra till "det vackraste i världen"?

Jag tycker förvisso att det är skitkul att ge mina husdjur de fulaste namnen jag kan komma på, men de lär ju inte bry sig.
    Det finns så mycket annat än sånt som i folks öron klassas som "vackert". Ett släktnamn, ett namn som betyder mycket för en, ett namn som på ett annat språk har en betydelse man gillar, ett namn vars betydelse man gillar eller ett namn som är "häftigt".
    Det är väl barnet bakom namnet som är det vackraste!
    Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • solis ortus

Vad  du tycker är vackert tjänar inte som riktmärke för alla

• PolyPond
    solis ortus skrev 2012-02-25 14:32:36 följande:
    Vad  du tycker är vackert tjänar inte som riktmärke för alla
    Det är klart det inte gör, men frågan var ju inte heller "varför väljer du inte ett namn som jag tycker är vackert?" utan vad det är som gör att man inte väljer det som man själv tycker är vackrast alla gånger.
  • hellokitty

namnet ska spegla hela personligheten, och det ska räcka till hela livet. många aspekter att väga in alltså. så visst vill man välja ett "vackert" namn (i motsats till "fult") men vad som är vackert är ju väldigt subjektivt. jag ville också att mina barns namn skulle tuffa, starka, hållbara, tidlösa, stryktåliga och faktiskt, ganska enkla och korta. om jag lyckats eller ej kan man ha olika åsikter om, men håll med om att en människas namn kan forma ens första intryck av honom eller henne. Fördomsfullt men sant! (sen kan man såklart omforma denna uppfattning efter att ha lärt känna personen ifråga!)

• Eisa

Jag har tänkt på samma sak. Min son fick ett namn som passade honom enligt mig. Jag tycker massor av namn är fina, Alexander, William, Simon, Erik, Joel m.m Men det passade inte min son! Och på vilket sätt det inte passade är svårt att förklara.

• stingrocka

Det vackraste namnet jag ville ha på sonen, ville inte sambon, han tyckte inte alls om det.

Det blev ett släktnamn på sambons sida som vi båda gillade men inte var det det vackraste enligt mig.

Med dottern däremot blev det det vackraste enligt mig, då fick jag som jag ville och sambon gick med på det.

• education

Jag har två barn och har valt de absolut vackraste namnen jag kan tänka mig. Förstår inte riktigt varför man inte skulle göra det? Du for gärna förklara för jag fattar nig inte. Menar du för att man är två som skall enas?

• Sous

Jag förstår faktiskt frågan.

Ett enkelt svar i vårt fall var att de namn vi båda tycker var vackrast helt enkelt låter bänga ihop med ett vanligt son-efternamn. Ingen av oss tyckte alltså om kombinationen och då valde vi helt enkelt något annat som lät bra ihop med efternamnet.

• Mornie Alantie

För det första så ska man ju hitta ett namn som både mamma och pappa tycker om. För det andra så kan namnet redan bäras av någon närstående och föräldrarna kanske inte vill ta samma namn. För det tredje kan namnet vara svårt att utala eller passa dåligt på andra sätt. Till exempel så tycker jag att James är ett jättefint pojknamn men jag tycker inte det funkar på svenska, så om jag skulle få en pojke så kommer han inte heta James trots att jag tycker väldigt mycket om det namnet. Hade jag bott i UK eller US skulle en eventuell son definitivt heta James.

Tack och lov var jag och maken fullständigt överens om det på alla sätt bästa flicknamnet och det var dessutom inte upptaget, så det heter vår dotter.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Superbia

För att min sambo också hade något att säga till om Flört

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120909
Svar på tråden Varför väljer man inte det vackraste namnet?