• EMD

Dubai - små barn & amning!! Samt klädsel!!

Ska resa till Dubai med vår 5 månaders son nästa vecka och nu undrar jag om någon har rest dit med så små barn samt hur det är med amning där? Tänker eftersom det är väl sådär med klädseln där, att man ska täcka axlar o knän (?) så hur ser det ut med amning på offentliga platser? Kan man tex amma på restaurang eller dyl om man har en sjal eller något över? Man kan ju liksom inte bara amma på hotellrummet?
    Tacksam för svar snarast

• Svar på tråden Dubai - små barn & amning!! Samt klädsel!!
  • magelita80

Jag ska oxå dit nästa vecka. Nu är vår son lite äldre så jag ammar inte. Men vill gärna veta mer om klädsel. Hur strikt det eg. Är

• Dixie

Vi var i Dubai 2008, då var vår dotter 6 mån - på shoppingcentran fanns särskilda amningsrum! Det beror på var ni ska, på tex shoppingcentran var det ingen strikt klädsel som krävdes.

• Alicekatarina

Dubai håller inte lika hårt på klädsenl som t ex Saudiarabien och Kuwait. I Saudi finns särskilda poliser som går och kollar att klädseln är anständig på folk. De kan t ex gå fram till en man och klaga på att hans hustrus handleder syns.

Man bör dock vara respektfull i Dubai och inte amma offentligt, och inte visa några bröst offentligt. Du bör inte gå i shorts eller kort kjol, även om du inte heller behöver klä dig totalt heltäckande. Det går ju att klä sig respektfullt i tunna svala kläder också. Jag har varit i alla dessa länder och i Dubai, som kvinna, skulle jag ha inte visa bara ben eller bara armar eller urringning. Och män ska helst inte gå i shorts heller. I alla shoppingcentra och butiker så är det luftkonditonering så ökenhetta är det ju inte inomhus.
    Och inom hotellområdet och runt hotellpoolen så kan ni ju klä er som ni skulle ha gjort på vilken annan semesterort.   

• Alicekatarina

Hittade lite skriftlig info på en sida: www.gwt.se

Kopierar:  

H U R   U P P T R Ä D E R   J A G . . .    Med tanke på att det är ett arabiskt land, vad gäller då för regler vid ett besök i Dubai? Hur ska man vara klädd? Vad får man göra?

Dubai är ett kosmopolitiskt land där över 150 nationer bor och arbetar, men naturligtvis tar man hänsyn till den inhemska kulturen.

På stranden och på badhotellen är vanliga strandkläder baddräkt/bikini helt ok. Dock ej topless. I restauranger och nattklubbar samt diskotek gäller snygg fritidsklädsel. Vid affärsbesök gäller stadskläder för sommarbruk. Vid besök i öknen och på andra naturutfärder är shorts ok. Likaså på golfbanorna. På golfklubbarna däremot fordras det att man har tröja med krage, ej T-shirt.

Vid besök i Dubai stad gäller skjorta och långbyxor för herrar samt kjol/långbyxor och ej för utmanande klädsel för damerna. I de arabiska stadsdelarna ber man damerna att ej använda åtsittande kläder, shorts, tights, genomskinliga blusar etcetera, som respekt för den inhemska kulturen.

Vid affärsbesök gäller skjorta och slips för herrar och proper, ej utmanande klädsel för damer. För övrigt sunt förnuft och normalt hänsynstagande mot en annan kultur.

• EMD
    Dixie skrev 2012-02-26 17:38:41 följande:
    Vi var i Dubai 2008, då var vår dotter 6 mån - på shoppingcentran fanns särskilda amningsrum! Det beror på var ni ska, på tex shoppingcentran var det ingen strikt klädsel som krävdes.

Ammade du din dotter då? Hur löste du det isf?
  • EMD

Tack alicekatarina för infon.

Men jag är lite bekymrad över det här med amningen, på hotellet funkar det ju som ni säger bra som vilken turistort som helst, och på amningsrum i köpcentrumen om det finns då. Men tror ni det är förbjudet på restauranger, stranden m.m om man sitter med en sjal o döljer bröst? För vi lär ju göra en del utflykter och inte bara vara i köpcentrumen även om jag iaf hade gillat det.. :-P

• Alicekatarina

Jag tror att du får planera det helt enkelt. Utanför hotelletområdet kan du inte sätta dig och amma som du är van vid här i Sverige. Du kommer inte att kunna amma bakom en sjal på restauranger utanför hotellet, eller på stränder utanför hotellet. Jag tror att du kommer att se att det är en helt annorlunda värld du reser till. 
    Men med ett så litet barn är ni väl inte iväg så många timmar åt gången ändå?

Jag är nyfiken, varför reser ni till Dubai?  

• Dixie
    EMD skrev 2012-02-26 20:02:27 följande:
    Ammade du din dotter då? Hur löste du det isf?
    ja, jag ammade henne i "amningsrummet" som fanns på shoppingcentran - men hon tog även flaska, så om vi var iväg och på  tex restaurang så hade jag med flaska med ersätting. 
Svar på tråden Dubai - små barn & amning!! Samt klädsel!!