• Fantasia78

Vi har valt namn inför dopet för 1 månad sedan; nu känns de "förbrukade" av Victoria och Daniel - skulle ni ha bytt?

Vi planerar dop för vår yngsta dotter Estelle Evelina Sylvia Maria, men nu ringde de från församlingen och frågade om de uppfattat våra namnval korrekt. Vi valde namn för cirka en månad sedan, och har råkat välja namn som är ganska snarlika den nyfödda prinsessans. Förutom förstanamnet är det ju dock inte exakt samma namn, så jag förstår inte varför de reagerar.
    Vi hade bestämt namnen innan Victorias lilla prinsessa kom till världen och hennes namn meddelades.

Vad skulle ni ha gjort? Bytt namn för att vår dotter ska slippa få frågor om varför hennes namn är så lika prinsessans namn, trots att "vi var först"? Eller struntat i det och hållit fast vid de namn ni valt?

Estelle känns ju lite förbrukat nu när Victoria och Daniel valt det till sin dotter också. Samtidigt har vi kallat vår dotter för Estelle sedan cirka 1 månad. Dopet är om 3 månader.
    Vad tycker ni?
    Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Vi har valt namn inför dopet för 1 månad sedan; nu känns de "förbrukade" av Victoria och Daniel - skulle ni ha bytt?
  • Fantasia78
    Severus skrev 2012-02-28 12:55:16 följande:
    Om någon skulle fråga så vet ni ju att er dotter föddes FÖRE sessan...?
    Det syns väl på födelsedatumet???

Ja, det är sant. Fast dopet är ju efter att lillsessan föddes. (Även om vi nu bestämt namnen innan).
    (Och blanketten till Skatteverket blir ju också inskickad några veckor efter att lillsessan fötts.)
  • Fantasia78
    Kattdamen skrev 2012-02-28 12:58:31 följande:
    Det är det där papperet till skatteverket som är det viktiga, av det får barnet namn.
    Formellt, ja.

Men för oss (i min familj) har dopet större betydelse i namnsammanhang. Där bekräftar vi namnen inför släkt, vänner och församlingen. Inte för att vi går i kyrkan varenda vecka, men dopet är en tradition som jag håller starkt på. Solig 

Men självklart kommer vi även att fylla i blanketten till Skatteverket.

(Sakfrågan rör dock inte om det är dopet eller blanketten som är viktigast (!), utan snarare var jag ute efter att höra hur ni skulle gjort om ni var i min situation.)

Tack alla ni som svarat! Jag lutar åt att behålla namnen så som vi valt dem. Solig 

• Fantasia78

Tack alla ni som svarat! Solig 
    Det lutar åt att vi behåller namnen så som vi valt dem. {#emotions_dlg.flower}

• skoladan

Ja, men massor av flickor har väl fått namnet Viktoria efter att kronprinsessan fick det namnet. Ett namn kan väl inte bli förbrukat. Heter hon Estelle så heter hon det. Ni behöver absolut inte byta!

• Fantasia78
    skoladan skrev 2012-02-28 22:58:19 följande:
    Ja, men massor av flickor har väl fått namnet Viktoria efter att kronprinsessan fick det namnet. Ett namn kan väl inte bli förbrukat. Heter hon Estelle så heter hon det. Ni behöver absolut inte byta!

Jag det håller jag med om. Men i vårt fall var det mest namnkombinationen, d v s att utöver namnet Estelle så har vi flera namn som är snarlika.

Men jag lutar åt att vi döper henne till de namn som vi har valt.

• Vox

Är jag den enda som tycker att det är extremt osannolikt att TS hade tänkt ge sitt barn det namnet innan prinsessan föddes? Hata slumpen som det heter. 

För det första är det väl väldigt ovanligt att barn får fyra namn. Jag vet ingen som har fyra namn förutom de kungliga.

För det andra är namnet Estelle inte speciellt vanligt. Enligt namnstatistik fick 64 barn det namnet år 2011. Det är ungefär 5 barn i månaden. Sylvia är också ett ovanligt namn. 

Att bestämma sig för fyra namn, som alla på pricken liknar prinsessnamnet, varav två är väldigt ovanliga, råka sätta de i exakt samma ordning, vid exakt samma tidpunkt - ja det är bara för omöjligt. 

Nu kommer jag säkert få massa skit, men jag undrar varför du TS hittar på det här? Stå för att du vill ha samma namn istället för att låtsas tveka och påstå att det var en slump. 

• Severus
    Vox skrev 2012-03-01 14:18:54 följande:
    För det första är det väl väldigt ovanligt att barn får fyra namn. Jag vet ingen som har fyra namn förutom de kungliga.

Nu kommer jag säkert få massa skit, men jag undrar varför du TS hittar på det här? Stå för att du vill ha samma namn istället för att låtsas tveka och påstå att det var en slump. 

Alla mina 5 barn har fyra namn var, plus efternamn
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Vox
    Severus skrev 2012-03-01 15:10:22 följande:
    Alla mina 5 barn har fyra namn var, plus efternamn
    Jo men visst har en del fyra namn, men det är inte så vanligt. Eller vad tycker du?
  • Fantasia78
    Vox skrev 2012-03-01 14:18:54 följande:
    Är jag den enda som tycker att det är extremt osannolikt att TS hade tänkt ge sitt barn det namnet innan prinsessan föddes? Hata slumpen som det heter. 

För det andra är namnet Estelle inte speciellt vanligt. Enligt namnstatistik fick 64 barn det namnet år 2011. Det är ungefär 5 barn i månaden. Sylvia är också ett ovanligt namn. 

Att bestämma sig för fyra namn, som alla på pricken liknar prinsessnamnet, varav två är väldigt ovanliga, råka sätta de i exakt samma ordning, vid exakt samma tidpunkt - ja det är bara för omöjligt. 

Jag tror inte det är så ovanligt att man har fyra namn. På min mors sida har vi haft det så i släkten i några generationer (och vi är ju inte kungliga Solig).

Jag tror det är olika inom olika släkter. Om du går in på Birthday och söker på olika namn kan du säkert få fram lite exempel, testa t ex att gå in på dessa länkar:

a) en person som är döpt till SJU förnamn:
    http://www.birthday.se/person/2bdd16c3-219d-b7cb-54fb-18f685c21728
    eller vad sägs om att heta: "Åslög Dagrun Laina Maria Märta Hanna Elisabet"

för att inte tala om:

b) http://www.birthday.se/person/446ab73b-77cf-9f21-def7-047362bcd059
    som har sex förnamn

Jag har ingen anledning att hitta på detta. Saken är precis så som jag skrev tidigare:
    1) att vi valt namnet Estelle beror på att vi tyckte det var vacker och ganska ovanligt
    2) namnen Evelina och Sylvia är släktnamn (gammelfarmor och -mormor) och även Maria (mormors mormor)

Vi tyckte själva att det var märkligt att namnen var snarlika, men som någon påpekade så har kronprisessparet valt omvänd ordning på andra- och tredjenamnet.
  • Nera85

Grattis till fina namn - klart att ni ska behålla dem!

Sen kommer de kanske inte bli så ovanligt framöver med Estelle som det är nu, om det var det ovanliga ni var ute efter.

Jag tror inte alls att ni hittar på detta. Och om ni nu gjort det kvarstår ju frågan, känns det rätt? Jag skulle inte bytt namn om de valt våra namn, om ens på pricken samma. Det är ju vår bebis som heter så. Sen får alla andra välja sina namn, inklusive de kungliga. Och vill er dotter senare inte kallas för samma namn som prinsessan, om det blir jobbigt, då har hon ju tre andra vackra namn att välja på! Så bra att ni ger henne många namn. Många namn är vackert tycker jag. 

• Fantasia78
    Nera85 skrev 2012-03-14 09:55:28 följande:
    Grattis till fina namn - klart att ni ska behålla dem!

Sen kommer de kanske inte bli så ovanligt framöver med Estelle som det är nu, om det var det ovanliga ni var ute efter.

Jag tror inte alls att ni hittar på detta. Och om ni nu gjort det kvarstår ju frågan, känns det rätt? Jag skulle inte bytt namn om de valt våra namn, om ens på pricken samma. Det är ju vår bebis som heter så. Sen får alla andra välja sina namn, inklusive de kungliga. Och vill er dotter senare inte kallas för samma namn som prinsessan, om det blir jobbigt, då har hon ju tre andra vackra namn att välja på! Så bra att ni ger henne många namn. Många namn är vackert tycker jag. 
    Tack! :) Ja, vi lutar åt att behålla de namn vi valt. Solig
  • Vaniljkex

Forsok skratta at det, sura lite en stund, och skaka sedan av dig det - om du inte ar typ kusin med Victoria eller Daniel, for da ar det ju faktiskt inte roligt alls. Behall namnen! Ni kan ju alltid hanvisa till att er dotter ar aldre an sessan, sa V &D inspirerades av er, om nagon skulle kommentera. Sjalv ar jag fodd pa min namnsdag, och vid ett par tillfallen har folk skamtat om att mina foraldrar hade dalig fantasi. Brukade svara att jag ar fodd 16 dagar for sent (sant). 

• Nera85
    Fantasia78 skrev 2012-03-15 21:13:48 följande:
    Tack! :) Ja, vi lutar åt att behålla de namn vi valt. Solig
    Ja gör det! Hurra!
Svar på tråden Vi har valt namn inför dopet för 1 månad sedan; nu känns de "förbrukade" av Victoria och Daniel - skulle ni ha bytt?