• avil

bästa stället? Side,FigTreeBay,Alcudia?

har barn i olika ålder,tänker en resa efter examen eller innan skolan börjar.....
    Vilken strand är bäst?
    Tips tack!!

För jag har kollat rhodos med,men då är det visst klapperstensstrand? det ve tjag inte ens vad det är,men det låter inte mjukt o mysigt...    

• Svar på tråden bästa stället? Side,FigTreeBay,Alcudia?
  • MHM

Vi var i Side sist vi var på solsemester med barn. UNDERBART!

• avil

berätta gärna mer,vart ni bodde o hur stan var o stränder mm?

• avil

nå? jag vill ju ha massa svar! och åsikter!!

vi vill ha nära till fin sandstrand,resturanger o chopping..... o inte lång transfer från flyget till resmålet....... 

• Kameliadamen

Vi har beställt resa till Side, det ska visst vara klapperstenstrand där och inte så mjukt men vi räknar med att vara mestadels i poolområdet, där de har vattenland med rutschkanor.

• MHM

Vi bodde på Saray Regency (www.sarayregency.com)och bokade via Apollo. Åkte första veckan i juni och det var varmt och skönt.  Det fanns lite småshopping i närheten men man kunde ta en kort busstur för att se mer. Om ni har större barn rekommenderar jag Pegasus world som bokas via Nazar. Ett större hotell, mer underhållning och mer att göra.  Vi valde ett hotell som är lite mindre, då vi åkte med småbarn och inte planerade speciellt många utekvällar. Sena middagar, det var underbar mat och mycket variation, var tillräckligt.

Var mest vid poolen men jag tror att sanden var fin också, vi var nöjda iaf. 

• såärdet

vi var i Side sommaren 2010 och var mycket nöjda. Barnen var 8 resp 9 år gamla. Vi bodde inte så centralt men tog  taxi till östra stranden som är jättefin, mkt smidigt. den stranden är hundra gånger bättre än den som är där alla hotellen är. Det finns små enklare restauranger längs med stranden och vi stannade vid den första man kom till och det var så bra mat så där åt vi lunch varje dag vi var på den stranden.

Vi hade stor nytta av denna hemsida innan vi åkte dit:
    www.bergqvist-side.se/Side.htm

Sommaren 2011 var vi i Alcudia och var ännu nöjdare! Vi bodde på ett hotell nära stranden och inte inne i stan så det var lugnt och skönt. All mat var superbra på varenda restaurang vi var på.

• avil

är det inte sandstrand i side???
    var till alcudia ifjol,o tänkte fara nånannanstans iår...... 

• Falumamman

Fig Tree Bay tipsar jag om. Långgrunda stränder och nära till allt

Kom inte ihåg vad hotellet hette vi bodde på, men det var endast 150 meter till havet, inte helt fel

• avil

fast hur är fig tree bay då? såg ett hotell lite i utkanten stod 2 km till shopping,betyder det att det är öde runt hotellet tro??det är ju inte så kul...

• mia maria
    Kameliadamen skrev 2012-02-26 21:48:07 följande:
    Vi har beställt resa till Side, det ska visst vara klapperstenstrand där och inte så mjukt men vi räknar med att vara mestadels i poolområdet, där de har vattenland med rutschkanor.
    I Side är det sandstrand.
    Brukar vara poppis bland barnfamiljer!
    Likaså Fig Tree Bay på Cypern, dock har jag aldrig varit där själv. Har inte varit i Side heller, men många ggr på andra orter i Turkiet.

Ett tips är att googla hotellet så brukar lite mer info kunna dyka upp. Eller ring resebyrån o fråga hur läget omkring hotellet ser ut.
  • leon06

Är det bara fin strand ni vill ha - Cypern & Fig tree bay! (Annars Cypern dyrt... Cypriotiska köket ingen "hit".)

Alcudia dög fint för oss! (God mat  med... ; ) 

I Side hamnade vi på hotell långt från stranden - och en gratisbuss tog oss till strand, vi provade detta endast en gång - för det var ingen barnvänlig strand...
    Inte så långgrunt och ett väldigt "sug" i vågorna så 4,5-åringen kunde inte ens bada "själv" med syster 10. Jag stod som en hök och bevakade - inte en sekund tittade jag bort.
    Jag älskar havet men på alla resor har det blivit mest hotellområdet & pool, blir ofta så med barn ; )    (Fördelen med Turkiet - pengarna räcker längre) 

• avil

ja,barnen vill mest vara i poolen! jag vill njuta i havet nån dag! nä,vi vill ha värme,mat strosa på gator o shoppa fjantiga souvenirer typ.......inte shoppa nå speciellt alltså. bara gå o äta,o dricka ,o sen bara mest......
    vill gärna på ett "billigt" ställe....... 

• avil

till side ÄR ju många hotell långt från strand....... ÄR det värt den över 2 timmar långa transfern att ta sig till alanya?? har tänkt side bara för att det är kortare transfer!

vad tror ni är värt? barnen är 15år,en är 7 o den andre 6....... 

i alanya finns ju mer att välja på,mer hotell,nära strand,fin strand(tycker jag) o mer resturanger osv...........fast LÅNG transfer då vi kommer fram ca 23 på kvällen.o innan man fått väskor o innan man är framme!! klockan kan vara runt 04. tufft för alla o barnen! 

Svar på tråden bästa stället? Side,FigTreeBay,Alcudia?