• Erase

    Tips på hur man gör det så bekvämt som möjligt för en gammal hamster ?

    Familjen har en guldhamsterhona som är runt 2 år och visar tydliga ålderstecken. Jag förstår ju att hon inte har så långt kvar, men vill inte ta bort henne så länge hon inte ser ut att lida. Vill ha tips på hur vi ska göra hennes sista tid så bekväm som möjligt för henne ? Någon speciell mat man kan ge ? Gröt eller välling ? Hon äter ju sin vanliga mat också, men... Kanske inte lika mkt. Inga predikningar om att jag ska avliva henne direkt, tack. Jag är garanterat inte ngn som skulle låta ett djur lida och drar mig inte för ett sådant beslut när jag ser att det är dags. Så vi håller oss till min fråga.....

  • Svar på tråden Tips på hur man gör det så bekvämt som möjligt för en gammal hamster ?
  • Michanna

    oj. jag skulle gärna ge gröt/välling. lättätnen mat. se till att hon får vila när hon behöver men samtidigt förbereda barnen på att dom snart kommer att förlora sin kompis.

    Har aldrig avlivat en hamster för ålder. Dom lider inte som vi gör, ( om dom inte synbart är sjuka. ) Kontrollera att hon har tänder som itne är för långa . ( då dom gnager lite mindre när dom blir äldre så sliter dom inte på tänderna lika mycket. )

      

  • Erase

    Fast jag är tacksam att hon bara fick somna... Fasade för ett veterinärbesök. Tror inte att hon led någonting, såg så fridfullt ut med stängda ögon.

Svar på tråden Tips på hur man gör det så bekvämt som möjligt för en gammal hamster ?