• sossej

Har du gjort/ska göra ett KUB-test denna gaviditet?

Nu försöker vi igen då...
    Jag undrar lite om hur vanligt det är att göra KUB-test just nu, frågan riktar sig främst till personer som inte ligger inom den de "risk-grupper" som finns idag.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du gjort/ska göra ett KUB-test denna gaviditet?
  • QueenObscene

Här är det gratis och erbjuds till alla oavsett ålder. Jag/vi gjorde KUB i v. 12 för att jag helt enkelt ville veta risken för att barnet hade någon kromosomavvikelse. Hade risken varit hög hade vi gått vidare med FVP/MKP och gjort abort om barnet inte varit friskt då vi helt enkelt inte vill ha ett barn med funktionshinder eller som kanske inte ens överlever en graviditet och förlossning.
    Upp till var och en varför man gör testet men man bör fundera på innan vad man gör med ett dåligt resultat.

Jag är 27 (var 26 när KUB gjordes) år och fullt frisk, fick risksiffran 1:20 000, tror det är den lägsta risken man kan få.

• Mynta

Vi valde att göra KUB-test trots att vi inte ingår i någon riskgrupp. Här i Värmland erbjuds alla att göra det kostnadsfritt.

• Bräckehäxan

Nej, är 25 och gjorde inte förra grav för 4 år sen och kommer inte göra nu... Oroar mej inte...

• dianmant76

Nej för det är bara en riskbedömning. Gör enbart fvp. Gjorde KUB när jag väntade dottern o fick 1:194. gjorde fvp o har en frisk dotter. Jag är 35 förresten.

• House of Jenny

Gjorde Ultraljudet idag och blodprovet för några veckor sen. Är 33 år och testet visade 1:20000.
    Fick se en sprattlig och aktiv liten krabat där inne :o)

• Eris

Vi kommer att göra KUB och kommer att gå vidare med MKP eller FVP om vi inte får ett bra resultat. Visar det sig att något är fel vet vi också vad vi kommer att göra.

Gjorde KUB förra graviditeten och fick bra siffror. Kändes ganska skönt, även om testet bara mäter sannolikheten, samt att det inte är någon garanti för att inget annat är fel.

Svar på tråden Har du gjort/ska göra ett KUB-test denna gaviditet?