• Ninji

Skaffa syskon el separera?

Jag tänkte skriva av mig lite funderingar som jag gärna tar emot råd om. Är i ett samboförhålkande idag med tvåårigt gemensamt barn. Förhållandet till min sambo går väldigt upp och ner. Vi har nyligen tagit oss igenom en jobbig sjukdomsperiod (han blev allvarligt sjuk men är nu bra.) jag har haft funderingar på att göra slut även innan vi fick vår dotter. Idag känns det som om vi håller ihop mest för hennes skull. Samtidigt har vi bra perioder också. Nu längtar jag (konstigt nog kanske) efter ett till barn. Vill att min dotter ska få syskon.Men vet inte om jag ska stanna eller gå, dvs vara kvar med min nuvarande sambo-försöka lösa våra problem och bli gravid med honom. Eller lämna, försöka träffa någon ny att få barn med alt inseminerA el adoptera. Känns mer troligt då jag nästan har gett upp hoppet om kärleken. Hjälp...

• Svar på tråden Skaffa syskon el separera?
  • IkeaKastrull

Vad ska lösa er relation? Fler bajsblöjor, fler sjukdomar, bråk mellan barnen, sömnlösa nätter?

• grodan134

Separera om ni inte tycker att kärleken finns kvar

• cocos87

Jag kanske är knäpp men jag tänker såhär, om ni ändå ska gå isär så kanske det är jätteskönt för er dotter att ha ett syskon att dela detta med, att hon har någon med sig 100% (om det blir v v eller liknande) så om ni båda vill ha ett till barn så tycker jag att ni ska satsa på det.

• EnsamståendeMamma

Att skaffa fler barn i det här läget är inte att rekomendera...det är just barnen som blir lidande!
    OM ni nu inte har det perfekt i dag så flytta isär, umgås ändå så kanske ni kan hitta tillbaka till varandra.

Barn känner av föräldrarnas vibbar mer än vad man tror... tex jag trodde ALLT var mitt fel i min uppväxt, men i dag...vuxen ålder fattat att det absolut INTE var mitt fel att mina föräldrar bråkade som de gjorde osv.    

• Ninji

Alltså egentligen finns kärleken kvar. Vårt förhållande är väldigt passionerat- har alltid varit starka känslor. Vårt problem är snarare kommunikation, att lugnt och sansat lösa diverse vardagsproblem som ju uppstår med barn. Så jag väljer alltså mellan hjärta (stanna kvar) eller hjärna (lämna). Och förmodligen är ju inte gräset grönare på andra sidan. Har inte så stort hopp om att hitta en ny, "bättre" man.

• grodan134

Vad är det för vardagsproblem som uppstår med barn menar du? Låter som det är just barnets fel (tycker du) att ni bråkar då ska man ju inte kanske skaffa fler?

• c89
    Ninji skrev 2012-02-27 15:19:50 följande:
    Alltså egentligen finns kärleken kvar. Vårt förhållande är väldigt passionerat- har alltid varit starka känslor. Vårt problem är snarare kommunikation, att lugnt och sansat lösa diverse vardagsproblem som ju uppstår med barn. Så jag väljer alltså mellan hjärta (stanna kvar) eller hjärna (lämna). Och förmodligen är ju inte gräset grönare på andra sidan. Har inte så stort hopp om att hitta en ny, "bättre" man.
    Nej, jag tycker ni ska hålla ihop och ge parterapi en chans. Båda måste skaffa en realistisk bild av kärlek och förhållanden. Alla bråkar INTE hela tiden, det är skitsnack att man behöver göra det, men, det är upp och ner ibland och man är inte alltid 100% attraherade av varandra osv. 

Så länge kärleken finns så är det värt att prova allt som går för att få det att fungera :) 
  • Ninji
    c89 skrev 2012-02-27 15:24:05 följande:
    Nej, jag tycker ni ska hålla ihop och ge parterapi en chans. Båda måste skaffa en realistisk bild av kärlek och förhållanden. Alla bråkar INTE hela tiden, det är skitsnack att man behöver göra det, men, det är upp och ner ibland och man är inte alltid 100% attraherade av varandra osv.  Så länge kärleken finns så är det värt att prova allt som går för att få det att fungera :) 

Tack. Ja, jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag lämnade utan att känna att jag har gjort allt för att få det att funka. Samtidigt är han så otroligt skeptisk till familjerådgivn. Men skulle nog gå med på det som sista utväg...
  • Ninji

Ni som har ett barn och har separerat, hur funderar ni kring syskon?

• grodan134

Men alltså om ni redan hade haft två barn nu tror du då att du skulle fortsätta i relationen som den är nu?

• Guiden12
    Ninji skrev 2012-02-27 15:07:20 följande:
    Jag tänkte skriva av mig lite funderingar som jag gärna tar emot råd om. Är i ett samboförhålkande idag med tvåårigt gemensamt barn. Förhållandet till min sambo går väldigt upp och ner. Vi har nyligen tagit oss igenom en jobbig sjukdomsperiod (han blev allvarligt sjuk men är nu bra.) jag har haft funderingar på att göra slut även innan vi fick vår dotter. Idag känns det som om vi håller ihop mest för hennes skull. Samtidigt har vi bra perioder också. Nu längtar jag (konstigt nog kanske) efter ett till barn. Vill att min dotter ska få syskon.Men vet inte om jag ska stanna eller gå, dvs vara kvar med min nuvarande sambo-försöka lösa våra problem och bli gravid med honom. Eller lämna, försöka träffa någon ny att få barn med alt inseminerA el adoptera. Känns mer troligt då jag nästan har gett upp hoppet om kärleken. Hjälp...
    ujuj, gå inte på det där klassiska , vad blir bättre av att skaffa ett syskon om relationen är dålig? nej snälla tänk dig för innan. Försök hitta tillbaka till varandra innan eller separera. Ett barn ska ha två föräldrar som älskar varandra , man skaffar barn med den man älskar för det mesta .... Om du kan överväga insemenera ja gör det då i framtiden om du valt att bli singel, skaffa inte barn med din man bara för att du behöver en donator istället för att det ska vaa en ömsesidig längtan från er bägge. Vad säger din sambo vill han ha ett till barn?
    Nu vet jag inte hur er realtion är men visst kan det vara så att gräset är grönare på andra sidan. Nyckeln i ett bra förhållande är komunikation, alla förhållanden går upp och ner men det positiva måste överväga det negativa i ett förållande. Hoppas det löser sig för er, men snälla tänk ett varv till
  • Alisa
    c89 skrev 2012-02-27 15:24:05 följande:
    Nej, jag tycker ni ska hålla ihop och ge parterapi en chans. Båda måste skaffa en realistisk bild av kärlek och förhållanden. Alla bråkar INTE hela tiden, det är skitsnack att man behöver göra det, men, det är upp och ner ibland och man är inte alltid 100% attraherade av varandra osv. 

Så länge kärleken finns så är det värt att prova allt som går för att få det att fungera :) 
    Håller helt med ovanstående talare!
  • Christian D

Satsa på relationen först, så kan ni skaffa hur många syskon som helst sedan.

• Ninji

Guiden12 (kan inte citera ditt svar)- är det en klassiker?! Lite skönt att höra att man inte är ensam dårå ;)

• Guiden12
    Ninji skrev 2012-02-27 17:29:42 följande:
    Guiden12 (kan inte citera ditt svar)- är det en klassiker?! Lite skönt att höra att man inte är ensam dårå ;)
    Ja det är så många som man vet som gått i den fällan och så separeras det när nästa barn är under 2 år , vet ingen som det har varit possitivt för förhållandet att skaffa ett till barn när det varit knackigt utan snarare tvärtom, så för barnens skull försök få ett bra förhållande först o främst :)
Svar på tråden Skaffa syskon el separera?