-
-
Svar på tråden 3 barn i bil! Hur löser vi det här?
-
Hur ofta är ni hela familjen i bilen samtidigt, och hur långt åker ni då?
-
Vad har ni för bil?
-
Varannan vecka är vi hela familjen. Den andra veckan är det bara 13 åring, bebis och två vuxna. Vi åker bil tillsamans minst 3-4 gånger i veckan.Khaleesi skrev 2012-02-27 15:41:56 följande:Hur ofta är ni hela familjen i bilen samtidigt, och hur långt åker ni då?
Vi åker allt från någon kilometer till 10 mil enkel väg för att hälsa på släktingar och vänner..Bilen vi kommer ha när bebis anländer är 99% en Toyota Avensis 2010 eller nyare..hon mot strömmen skrev 2012-02-27 15:42:09 följande:Vad har ni för bil? -
Jag ser egentligen ingen anledning att låsa sig vid en enda uppsättning. För vardagskörning skulle jag ha bebisen fram bredvid den som kör, eftersom det kanske skulle bli svårt att hålla uppsikt (och ensamt för barnet) att sitta där bak om de är ensamma i bilen. Vid långkörnig skulle jag sätta bebisen i mitten, och låta trettonåringen eller den andra föräldern sitta fram, beroende på vad som känns bäst där och då.
-
Bebisen fram blir väl kanske bäst eftersom de där stolarna tar upp bra mycket mera plats än en person gör - då är en av de som tar mest plats borta från det trånga baksätet ju
-
Ja, fram vill jag helst inte ha bebben egentligen med tanke på att om man stänger av airbagen med nyckeln så finns laddningen kvar och kan vid kollision utlösas iaf. Till vardags är det inte ofta jag tror bebis kommer åka med i bilen faktiskt. Vi har bara en bil och den har pappan till och från jobbet och på kvällarna åker vi nästa bara till stallet med stora tjejen och då är det en av oss som åker och bebben får vara hemma med den andra.Khaleesi skrev 2012-02-27 15:47:32 följande:Jag ser egentligen ingen anledning att låsa sig vid en enda uppsättning. För vardagskörning skulle jag ha bebisen fram bredvid den som kör, eftersom det kanske skulle bli svårt att hålla uppsikt (och ensamt för barnet) att sitta där bak om de är ensamma i bilen. Vid långkörnig skulle jag sätta bebisen i mitten, och låta trettonåringen eller den andra föräldern sitta fram, beroende på vad som känns bäst där och då.
Just när det gäller babyskyddstiden är det ju egentligen inga problem att flytta runt. Utan det blir väl mer aktuellt när det är dags för fast stol. Det jag tycker är smidigt är att har man isofix kan man lätt plocka i och ur stolen utan att behöva fippla med bältet varje gång om stora tjejen ska ha med kompisar i bilen och få skjuts nånstans vilket blir mer och mer vanligt nu här hemma...
Tack för dina tankar. Ska ta upp det med sambon.. -
vi har visserligen bara 2 barn och två vuxna, men vi har bara en golf3 med två dörrar också så vi har lite problem. vi kunde inte ha båda bilstolarna bak för då skulle vi inte få in barnen, kunde inte ha en bredvid mig och en bakom mig för samma problem då, kommer inte in.
Så vi har en i passagerarsätet och en precis bakom. sen kör jag och om sambon följer med sitter han bakom mig. han var väl lite ledsen över att förlora sin plats i framsätet, men vad gör man =)