Bebis 7 veckor vill inte sova
Hej,
Jag är i stort behov av hjälp! Håller på att bli smått stressad och vill höra era erfarenheter och tips. Det är nämligen så att min fina dotter som nu är exakt 7 veckor och 3 dagar har ändrats något enormt på en vecka.
Min lilla dotter är en härlig och temperamentsfull filur. Om hon inte får mat när hon är hungrig, ja då låter hon alla veta det. :) Men för övrigt är hon en rätt så snäll och lugn bebis.
När hon blev 6 veckor gammal började maratonamningen, antar att hon gick in i en tillväxtperiod då. Jag gjorde inte mkt annat än ammade och min dotter var inte ett dugg sällskaplig eller social under sin vakna tid. Då skrek hon mest. I samma veva började hon hålla oss 1,5 timmar vakna på nätterna. Vi kunde gå omkring med henne från 03.00 till 04.30. Tufft var det!
Efter 10 dagar hade vi 2 underbara nätter. Min man skulle inte ens ha märkt att vi har en bebis i rummet. Så snällt sov hon. Och då förstås i egen säng. Hon var sig själv igen, kände jag och uppskattade det så mycket.
För 6 dagar sedan började en annan fas. Det är nämligen supersvårt att få henne att somna. De 4 senaste nätterna har hon sovit i sängen bredvid mig och då går det hur bra som helst. Men spjälsängen är bara att glömma. Förr somnade hon av sig själv men nu skriker hon genast vi lägger ner henne i spjälsängen. När hon på dagen skall sova i vagnen, somnar hon rätt snabbt med vaknar inom en halv timme, ibland inom några minuter. Hon borde inte vara hungrg. Hon är inte övertrött, för jag förösöker kolla efter trötthetstecken och lägger henne ca med 2 timmars mellanrum. Hon kan bra somna i min famn eller i bärselen, men vägrar att sova någon annanstans. I det långa loppet blir det ju lite begränsande att ha bebisen bokstavligen på sig dygnet runt. Trodde det var magen men har börjat tvivla eftersom hon inte skriker på samma sätt när hon får vara nära mig.
Någon annan som har erfarenhet att dela med sig? Jag är nämligen mamma för första gången och detta är lite nytt för mig..
Tacksam för ALLA svar!