• Soho85

    Ingenting blir som man har tänkt sig!

    Jag och min började att planera för barn för över ett år sedan. Jag slutade med p-piller 2010 och vi använde där efter kondom i ca 6 månader innan vi började med bebisverkstaden på riktigt. De första månaderna så räknade vi inte dagar och vi använde inga tester för att identifiera ägglossning. Jag hade dessa första månader en dröm om att vårat barn skulle komma genom kärlek och inte genom rent produktivt sex. Den drömmen gav jag upp för länge sedan! Månaderna gick och ingenting hände, inte för mig iallafall men dock för alla andra! Många av mina kompisar och även min svägerska blev gravid, hon passade då på att kläcka ur sig: "det tog jättelång tid för oss denna gången, 5 månader". Jättelång tid, tidsuppfattningen är ju hos oss människor olika men just då kändes det som ett knivstick i magen då jag hade kunnat ge vad som helst för att "bara" få vänta i 5 månader. Jag har sedan länge gett upp min dröm om ett barn som liksom bara blir till av kärleken mellan dennes föräldrar. Nu är det ägglossningstester och rent produktivt sex vid rätta tider som gäller. Jag känner en oerhörd bitterhet gentemot alla som "råkar" bli gravida utan att ens försöka eller kanske inte ens vill bli gravida. Jag vet att detta är irrationellt men känslorna tar överhanden och jag kan inte låta bli att undra varför det är så orättvist. Jag älskar min man överallt annat och jag vet att han känner likadant och vi vet att vi är redo för allt vad ett nytt liv innebär. Vi vill så gärna men livets öde har visst valt en annan väg för oss, vi kommer dock aldrig att ge upp. Vi ör övertygade om att vår väg, tids nog, kommer att leda oss till det vi innest i våra hjärtan önskar! Livet blir aldrig som man har tänkt sig men jag frågar mig dock ändå en fråga; varför vi?

  • Svar på tråden Ingenting blir som man har tänkt sig!
  • swe92

    Men har ni använt något fertilitetstest? vet inte riktigt hur dom funkar men de finns även för män.

  • Hjärtefröjd

    Om ni försökt aktivt i mer än ett år kanske det kan vara läge att göra en fertilitetsutredning? 

    Vi har försökt i mer än fem år, så jag förstår hur du känner... 

  • Skyr

    Ta kontakt med gyn & påbörja utredning. Vår resa har tagit 3år, från att vi började med egna försök till ivf, nu är vi i v6 :)

  • Soho85

    Jag vet precis hur du känner, och då menar jag PRECIS! Jag var i exakt samma situation. Jag och min man hade bestämt oss för att skaffa barn men det gick inte. Vi började med ägglossningstester och sex blev inte längre ett uttryck för kärlek utan ren reproduktion. I samma veva klagade hans syster på att det tog så lång tid för dem att bli gravida, det tog sex månader för dem. Man blir bitter av hela situationen, av alla andra som blir med barn genom att titta på varandra, av den uteblivna spontaniteten i sexlivet och av den konstanta längtan man har.

    Vi gick på utredning och fick tid att börja med IVF och vi bestämde oss där och då att strunta i alla tankar om barn fram tills dess vi skulle påbörja IVF. Vi reste, åt på restaurang mitt i veckan, umgicks med vänner, gick på bio, shoppade och allt annat som är svårt att göra med barn. Vi reparerade vårt förhållande och fick tillbaka spontaniteten och vårt sexliv.

    Under den perioden blev vi spontant gravida och har nu världens underbaraste son!

    Kontentan är väl att känslorna är helt legitima, men låt inte dem ta över eran tillvaro. Gör saker tillsammans som får er att må bra och tänk på att många småbarnsföräldrar säkert är bittra och avundsjuka på erat liv också! ð???

Svar på tråden Ingenting blir som man har tänkt sig!