• brittaw

Vi fick inte inhägna vår gård trots att där urineras

Jag har tidigare skrivit om vår centralt belägna innergård som används som pissoar om kvällar och nätter främst på fredagar och lördagar. Och jag vill tacka alla som kommit med tips hur man ska få stopp på det hela. Bäst hade ju varit att inhägna gården men detta fick föreningen avslag på. 

Det ända kommunen kom med som åtgärd var att det skulle sättas upp två skyltar vid ingångarna med lekande barn vilket de har uppfattningen ska avskräcka de som kissar. Vidare får inte föreningen anlita privata vakter för att stoppa det hela eftersom gården räknas som allmän plats. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vi fick inte inhägna vår gård trots att där urineras
  • roffe
    pluvdo skrev 2012-02-27 22:36:05 följande:
    Jag fattar inte vad trådstarten har med omröstningen att göra. Jag tror det ligger någonting annat bakom de här trådarna än att du tycker det är äckligt att folk kissar på er gård. Du verkar snarare besatt av det hela och av andras kissvanor.
    Men det stinker ju in i hennes lägenhet, klart det är ett problem då. Och inte alls konstigt att hon reagerar när hon ser folk skriva här att dom är en av dom där äcklena som går och kissar på folks innergårdar. 
  • roffe
    Ebba1965 skrev 2012-02-27 22:59:13 följande:
    kan hända ibland om kön är lång till toaletten på krogen att man behöver göra det.
    Då ställer man sig i kö tidigare om man vet att man ofta blir kissnödig på hemvägen? I förebyggande syfte. Du vet, ansvar och sunt förnuft :)

Hoppas nån kissar på din balkong eller utanför din trapp eller liknande så du får se hur det känns, då kanske dom där 5 min extra i toakön helt plötsligt känns ganska värda :) 
  • JohannaEE
    roffe skrev 2012-02-27 23:40:03 följande:
    Men det stinker ju in i hennes lägenhet, klart det är ett problem då. Och inte alls konstigt att hon reagerar när hon ser folk skriva här att dom är en av dom där äcklena som går och kissar på folks innergårdar. 
    Nä inget alls konstigt att hon reagerar, tror ingen vill bo så. Däremot förstår jag att folk kan behöva kissa på sådana ställen.

Finns en sådan plats där jag bor också, där luktar inte gott. Har själv pinkat där en hel del genom åren. Man tycker ju egentligen inte det är okej men när man själv måste så måste man ju. 
  • roffe
    JohannaEE skrev 2012-02-27 23:45:31 följande:
    Nä inget alls konstigt att hon reagerar, tror ingen vill bo så. Däremot förstår jag att folk kan behöva kissa på sådana ställen.

Finns en sådan plats där jag bor också, där luktar inte gott. Har själv pinkat där en hel del genom åren. Man tycker ju egentligen inte det är okej men när man själv måste så måste man ju. 
    Eller så håller man sig, kissar på krogen innan man går, eller tar en taxi hem så man slipper kissa ute. Gör ni det i 20minus oxå eller, blottar röven för kylan? :D
  • JohannaEE
    roffe skrev 2012-02-27 23:48:37 följande:
    Eller så håller man sig, kissar på krogen innan man går, eller tar en taxi hem så man slipper kissa ute. Gör ni det i 20minus oxå eller, blottar röven för kylan? :D
    Nä det är ju mest på sommaren man är ute och dricker. Senast jag pissade på det stället i vår stad var när det var stadsfestival och jag gått pissig säkert i en timme och där var köer överallt till bajamajorna. Till sist bestämde jag mig för att gå dit och kissa. Du anar inte hur skönt det var, inte fan tänkte jag på att det är fel att göra det då.
  • Parenthood

"vår gård"  och "allmän plats"  rimmar inte riktigt. Vem är mark/fastighetsägare? Som fastighetsägare har man en rättighet att sätta upp staket/häck runt sina ägor.

Skulle det vara en fastighet som tillhör allmännyttan kanske det är lite annorlunda med synen på allmän plats, men då är det det kommunala bostadsbolaget ni ska prata med och se till att dom vidtar åtgärder, vill dom inte det kan ni ju alltid hyra in städning och dra av kostnaden på er hyra, så kanske det händer något sedan. Hyresvärden har ju trots allt vissa skyldigheter också.

Sitt uppe och vakta några nätter och spruta med vattenslangen på de som kissar så sprider sig nog ryktet snart och kissandet upphör. Vill man inte sitta uppe kan man ju alltid ha automatisk bevattning nattetid av innergårdens växtlighet, man kan ju av ett rent misstag råka koppla ihop det med en rörelsesensor som var avsedd för belysningen... ;)

Vilken kommun gäller det?

• Parenthood

En gång fick jag tillåtelse av polisen att kissa på ett träd i domkyrkoparken i Linköping. Detta efter att han inte kunde svara på frågan var jag skulle gå för att kissa. Vad ska jag göra då? sa jag. Till och med polisen insåg att nöden inte hade någon lag :)

• barnluktarbajs
    John C Holmes skrev 2012-03-09 12:45:15 följande:
    Belysning är bäst.
    Ja precis, så man ser vart man kissar. Inge kul att kissa på skorna ju. 
  • Beatrice03
    barnluktarbajs skrev 2012-03-13 15:35:16 följande:
    Ska de göra det extra bekvämt för kissarna med belysning så absurt. jag kan kissa ute i mörka gränder utan att få kiss på mig, bara att huka ordentligt men rumpan ner mot hälarna och brett mellan fötterna.
  • Beatrice03
    barnluktarbajs skrev 2012-03-13 15:35:16 följande:
    Men hade du verkligen kunnat sätta dig och pissa på en sån innergård där man vet att barn leker?
  • barnluktarbajs
    Beatrice03 skrev 2012-03-13 16:12:05 följande:
    Men hade du verkligen kunnat sätta dig och pissa på en sån innergård där man vet att barn leker?
    Ja absolut. Hellre det än att kissa i brallan. 
  • Beatrice03
    barnluktarbajs skrev 2012-03-15 10:03:23 följande:
    Ja absolut. Hellre det än att kissa i brallan. 
    Jo det hade man kanske och jag ska inte nog inte snacka eftersom jag själv kissat på ett sånt ställe (dock inte vid lekplatsen) utan bakom ett förråd och även inne i deras trappuppgång på källarplan, hahah

Fy vad hemskt för de som bor där egentligen 
  • barnluktarbajs
    Beatrice03 skrev 2012-03-15 13:08:25 följande:
    Jo det hade man kanske och jag ska inte nog inte snacka eftersom jag själv kissat på ett sånt ställe (dock inte vid lekplatsen) utan bakom ett förråd och även inne i deras trappuppgång på källarplan, hahah

Fy vad hemskt för de som bor där egentligen 
    Ja men när man är full och kissnödig tänker man ju inte så långt. Det är jättetråkigt visst, men jag tycker det är konstigt med folk som blir förvånade över att det kissas inne i stan. Det har alltid kissats i stan, bakom buskar, bakom bilar, i hissar, i garage, i portar... Visst är det störande, men det får man räkna med. 
  • Beatrice03
    barnluktarbajs skrev 2012-03-15 21:33:35 följande:
    Ja men när man är full och kissnödig tänker man ju inte så långt. Det är jättetråkigt visst, men jag tycker det är konstigt med folk som blir förvånade över att det kissas inne i stan. Det har alltid kissats i stan, bakom buskar, bakom bilar, i hissar, i garage, i portar... Visst är det störande, men det får man räkna med. 
    Jovisst det har du rätt i. Men när ett ställe väljs ut som stället där alla gör det och det bor folk där, det är ju egentligen inte okej. Du kan ju tänka dig själv hur det luktar speciellt på sommaren när det är varmt.

Jag kan ju säga att jag skulle inte själv stå ut att bo i en sådan stank, ändå väljer jag själv alltid stans kissgata om jag ska kissa ute i stanSkrattande  
  • Pallas

Kan inte föreningen sätta upp ledstänger på gården? Så folk kan hålla sig?

• Beatrice03
    Pallas skrev 2012-03-15 23:51:41 följande:
    Kan inte föreningen sätta upp ledstänger på gården? Så folk kan hålla sig?
    Vad menar du med ledstänger?
  • sportpappa
    Lena skrev 2012-02-27 21:40:51 följande:
    Beslysning med rörelsedetektor? Att få strålkastarljus på sig när man ska kissa är nog inte så populärt.
    Jag har själv blivit jagad av kraftiga lampor med rörelsedetektorer när jag försökte gå in på en tomt och pissa. Var jag än ställde mig så tändes en lampa. Efter fjärde lampan så letade jag vidare och hittade en lite mer avskild plats längre bort Glad
  • Johan70
    barnluktarbajs skrev 2012-03-15 21:33:35 följande:
    ... jag tycker det är konstigt med folk som blir förvånade över att det kissas inne i stan. Det har alltid kissats i stan, bakom buskar, bakom bilar, i hissar, i garage, i portar... Visst är det störande, men det får man räkna med. 
    Eh? Varför kan man inte gå på toaletten när man är i sta'n?
Svar på tråden Vi fick inte inhägna vår gård trots att där urineras