• Änglaliv

    Fråga till er innom barnomsorgen

    Jag har min son på en förskola både jag, sonens pappa och sonen själv tycker är toppen! Pedagogerna är underbara och barnen på hans mondul är alla super fina! Vi är nöjda med arbetssättet de har och försöker ha en tät kommunikation med personalen. MEN, jag KAN INTE förstå HUR det kan vara tillåtet att ha förskolan stängd då ni har era "planeringsdagar"? Vad är tanken med dem och hur har ni tänkt att vi föräldrar ska lösa detta? Jag har ingen lust att ta ut semesterdagar bara för att ni bestämt er för att ha stängt! Jobbar själv innom kommunen och vi kan under inga omständigheter stänga! Varför kan barnomsorgen det då?! Det samma gäller under sommaren, HUR är det möjligt att stänga en förskola under 4 veckor med motiveringen att personalen ska ha semester?! Vi andra innom kommunen får vackert dela på vår semester, varför fungerar inte detta innom barnomsorgen? Chefen för den förskola jag har vägrar sammarbeta och verkar mest tycka det är besvärligt med föräldrar som ifrågasätter och har åsikter. Detta känns jätte tråkigt och jag funderar faktist på att byta bort det kommunala alternativet just pga detta. Vad anser ni som arbetar innom området?

  • Svar på tråden Fråga till er innom barnomsorgen
  • Änglaliv
    Veladis skrev 2012-02-28 13:59:01 följande:
    Fast varför känner du dig orättvist behandlad, undrar då jag.
    Eftersom jag anser att vi ska ha rätt till en trygg förskolan för vår son året runt! Jag vet att han inte är det enda barnet som kommer ha behov av förskola vissa veckor under sommaren och då jag tycker att det finns enkla lösningar på problemet så förstår jag inte varför det är så svårt här? Jag blir förbannad vid tanken att man ska behöva lämna ifrån sig ett litet barn till någon varken jag eller barnet träffat, kanske i en miljö varken jag eller barnet varit i förut! Jag väljer nte själv att jobba dessa veckor, skulle jag kunna vara hemma skulle jag självklart vara det! Jag vill inte bli tvingad till att försöka pussla ihop mitt liv så att det fungerar under sommaren bara för att kommunen bestämt att det ska vara på ett visst sätt. Finns ett stort behov borde ju vlkan att hitta nya lösningar också finnas? Sen om man nu MÅSTE sätta in mycket vikarier under sommaren så borde ju de i så fall få tid att bekanta sig med både barn och föräldrar för allas skull?
  • Änglaliv
    cloudberry79 skrev 2012-02-28 14:06:31 följande:
    Men, de får ju inte ta semester när det är många barn i verksamheten!
    Är det inte bättre att täcka upp de 3 pedagogerna med vikarier istället för att alla pedagoger har semester samtidigt? Då finns ju ändå merparten av den ordinarie personalen tillgänglig under de veckor "flest" barn finns på förskolan.
  • Kattdamen

    Men varför skulle inte ditt barn veta vilka det är som jobbar, bara för att det är sex olika avdelningar? Min dotter känner till alla som jobbar på hennes förskola, och de har sex avdelningar.


    En kopp te, tack.
  • Änglaliv
    Rockan skrev 2012-02-28 14:07:07 följande:
    Fast så enkelt är det ju inte. Semesterplaneringen inom kommunala förskolor är ofta ett jätteprojekt, där pedagoger går in och täcker upp för varandra i olika verksamheter och där man ofta dessutom försöker se till att det alltid är någon som har behörighet som förskollärare som arbetar. Klart det vore fint ifall alla förskolor hade öppet alla veckor under sommaren, men det skulle kosta enormt mycket mer, vilket antingen ger mer besparingar eller högre skatt (gissa vilket som är mest troligt).

    Vid planeringsdagar så behöver ju alla som arbetar i verksamheten vara med för att det ska finnas någon riktig mening med det, precis som vid skolans studiedagar. Behöver man barnomsorg en planeringsdag som infaller på en vardag så är kommunen skyldig att erbjuda det, men inte nödvändigtvis på samma förskola.

    Så i det stora hela är det för barnens bästa, för att kunna säkerställa en så bra verksamhet som möjligt med de medel som finns.
    Vad gäller planeringsdagar så förstår jag att de behövs för verksamheten. Här finns dock inget allternativ då dessa infaller, alla förskolor har dessa samtidigt och då finns ingenstans att lämna barnen. Måste verkligen alla förskolor i en kommun ha det samtidigt? Och är det absolut nödvändigt att alla avdelningar på en förskola har det 4 ggr/termin då de inte jobbar tillsammans? Vi har personalmöte 3h/varannan vecka då vi täcker upp med vikarier och 1 planeringsdag/år. Om man känner att det finns behov av 4 planeringsdagar/år kunde man väl i så fall dela upp några av dem mellan avdelningarna så inte alla har dem samtidigt? 
  • Änglaliv
    Kattdamen skrev 2012-02-28 14:12:18 följande:
    Men varför skulle inte ditt barn veta vilka det är som jobbar, bara för att det är sex olika avdelningar? Min dotter känner till alla som jobbar på hennes förskola, och de har sex avdelningar.
    Sonen känner inte den andra personalen, tyvärr jobbar de inte ihop och ett litet barn kan omöjligt känna igen 24 personal.
  • cloudberry79
    Änglaliv skrev 2012-02-28 14:15:13 följande:
    Vad gäller planeringsdagar så förstår jag att de behövs för verksamheten. Här finns dock inget allternativ då dessa infaller, alla förskolor har dessa samtidigt och då finns ingenstans att lämna barnen. Måste verkligen alla förskolor i en kommun ha det samtidigt? Och är det absolut nödvändigt att alla avdelningar på en förskola har det 4 ggr/termin då de inte jobbar tillsammans? Vi har personalmöte 3h/varannan vecka då vi täcker upp med vikarier och 1 planeringsdag/år. Om man känner att det finns behov av 4 planeringsdagar/år kunde man väl i så fall dela upp några av dem mellan avdelningarna så inte alla har dem samtidigt? 
    Nu jobbar jag visserligen inom skolan, men vet att det är likadant i förskolan i min kommun. Under de dagar vi har studiedagar får vi, förutom att gemensamt planera verksamheten, all vår fortbildning. Dvs föreläsningar, utbildningsdagar etc. Alla går samtidigt, för kommunen har sällan råd att ge samma utbildning flera gånger.
    If you love me - please don't feed me!
  • seandra82

    jag har jobbat som vik  på olika fsk då ord personal har planeringsdagar de barn som går på andra fsk i kommunen o samma fsk som har öppet  på planeringsdagen får snällt ta sig till den öppna kommunal fsk som är sagt är öppen denna dag de har planering , men det har slutat med ändå att halva skaran av barngruppen som skall komma inte dyker upp å föräldrarna inte hör av sig trots att de fått telenr till fsk vi har öppet på . 

  • Änglaliv
    cloudberry79 skrev 2012-02-28 14:24:08 följande:
    Nu jobbar jag visserligen inom skolan, men vet att det är likadant i förskolan i min kommun. Under de dagar vi har studiedagar får vi, förutom att gemensamt planera verksamheten, all vår fortbildning. Dvs föreläsningar, utbildningsdagar etc. Alla går samtidigt, för kommunen har sällan råd att ge samma utbildning flera gånger.
    Detta visste jag inte. Men jag tycer fortfarande inte att just kostnadsfrågan är en ok orsak från kommunens sida. Detta är ju självklart ingenting personalen kan stå för. När det kommer till människor SKA det få kosta och MÅSTE göra det!
  • Änglaliv
    seandra82 skrev 2012-02-28 14:25:11 följande:
    jag har jobbat som vik  på olika fsk då ord personal har planeringsdagar de barn som går på andra fsk i kommunen o samma fsk som har öppet  på planeringsdagen får snällt ta sig till den öppna kommunal fsk som är sagt är öppen denna dag de har planering , men det har slutat med ändå att halva skaran av barngruppen som skall komma inte dyker upp å föräldrarna inte hör av sig trots att de fått telenr till fsk vi har öppet på . 
    Det är ju jätte dåligt! Jag förstår att så många som möjligt försöker lösa det på annat sätt, men om man anmält att barnet ska komma hör man ju självklart av sig om det blir förändringar! Jag ringer även de dagar jag får möjlighet att hämta sonen tidigare. För mig ät det självklart och det underlättar ju en del för personalen om de får information!
  • Punkster

    Jag jobbar på fritids på en privat skola, och vi har två planeringsdagar/termin då både skola och fritids är helstängt. Det har alla skolor lagstadgad rätt till och vi meddelar alla föräldrar vid läsårets start vilka dagar som gäller så att alla i god tid kan planera in det. Det är inget som vi gör för att vara jävliga och ställa till med besvär, utan helt enkelt för att det är en jättebra möjlighet som vi enligt lag har fått för att förbättra verksamheten. 

    Vi stänger också fyra veckor varje sommar, och det är v.28-31 varje år utan undantag. Om någon behöver omsorg under tiden vi har stäng så har vi samarbete med en kommunal skola i samma område som håller öppet under tiden vi har stängt. Vet man som förälder att man kommer behöva omsorg under den perioden så ser vi till att barnen får göra ett eller flera besök på den kommunala skola, träffa deras personal osv. Ungefär som en inskolning, alltså.

    Anledningen till att sommarstängningen funkar som den gör är först och främst av ekonomiska skäl. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att hålla en avdelning öppen under 4 veckor om det kanske kommer några få barn. Dessutom så brukar det oftast droppa av barn med mycket kort varsel under loven, så hux flux kan man stå där med personal som ska ha betalt fast alla fem anmälda barn plötsligt har blivit lediga. Driver man dessutom en mindre verksamhet som vi gör, en liten privat skola, så påverkar sådant ekonomin desto mer. Om vi skulle hålla öppet hela sommaren så skulle det innebära att vi fått dra ner på personalstyrkan under terminerna när alla barn var på plats.

    Enligt semesterlagen har man dessutom rätt till 4 veckors sammanhängande semester under perioden juni-augusti, vilket skulle bli praktiskt omöjligt för oss att genomföra utan att ha stängt under 4 veckor.  

  • Tuffen

    Jag förstår inte varför MITT barn ska behöva dras med vikarier bara för att vissa inte kan hålla sina ungar hemma under sommaren. Ett eller ett par barns behov kan jun inte styra verksamheten!!! 

Svar på tråden Fråga till er innom barnomsorgen