Vi var kontaktfamilj till två töser, 2och 3 år. De bodde hos oss varannan helg och ibland någon veckodag. Vi försökte få egna barn, men det drog ut på tiden med missfall och annat. I april 2010 fick vi plus igen och en vecka senare hamnade tösernas (då 4 och 5) mor i trubbel. Så då ringde de och frågade om vi kunde tänka oss att ha dem boende hos oss på heltid i kanske ca 3 månader, så mamman kunde ordna upp allt för sig. I april har det gått två år. Så vi fick tre barn på 9 månader. Under graviditeten gick vi en familjehemsutbildning/utredning kallad pride (rekommenderas) Där fick vi under 10 veckor lära oss mer om familjehemsuppdraget. Vid ett tillfälle fick vi träffa en familj som varit familjehem under 30 år, och deras egen vuxna dotter var med. De berättade att de hade haft barn i närheten av sina egna barns ålder hela tiden. Några av barnen hade blivit som deras egna, speciellt de som kom väldigt unga.
Jag skulle rekommendera dig att kontakta familjehemssekreterare, eller annan ansvarig i din kommun och ställa lite frågor. Utbildningen är något som jag själv skulle kunnat tänka mig att gå innan man tar det slutgiltiga beslutet om att bli familjehem. Några av de andra familjerna som vi gick utbildningen tillsammans med, skulle ta just det beslutet efter kursens slut.
Och så svar på din fråga, vår son var ca -9 månader när vi blev familjehem. Lycka till!