• Anonym

hur gamla var era egna barn när ni börja ha fosterbarn hos er?

Hej!
    ni som har fosterbarn,familjehem osv hur gamla har era egna barn varit(om ni har egna) när ni börja att hjälpa och ha fosterbarn hos er?
    jag har funderat på  att ansöka om att ha fosterbarn! har små barn själv nu så det får vänta lite till =)
    kul att få höra hur gamla era barn varit!
    tack för svar

• Svar på tråden hur gamla var era egna barn när ni börja ha fosterbarn hos er?
  • Anonym

Jag tycker man ska vänta till sina egna barn är minst i skolåldern så de kan förstå varför dessa andra barn kommer så det inte blir avundsjuka...

• Anonym (KF)

Mina föräldrar valde att bli kontaktfamilj då jag var ca 2-3 år. Det skulle jag inte rekommendera. Barnen som kom var i många fall äldre, de stal mina saker och jag blev omkullpratad att ge bort mina saker osv. Andra gången min spargris blev länsad ansåg mina föräldrar att det fick vara nog med kontaktfamiljandet. Säger inte alla barn är så! Förmodligen var det bara vi som hade otur.

• carola 79

min son va 5 och dottern 8 när vi började ha vårt kontakt barn dom va 7& 10 när vi fick 1a fasta placeringen

• Anonym (familjehemsmor)

Vi var kontaktfamilj till två töser, 2och 3 år. De bodde hos oss varannan helg och ibland någon veckodag. Vi försökte få egna barn, men det drog ut på tiden med missfall och annat. I april 2010 fick vi plus igen och en vecka senare hamnade tösernas (då 4 och 5) mor i trubbel. Så då ringde de och frågade om vi kunde tänka oss att ha dem boende hos oss på heltid i kanske ca 3 månader, så mamman kunde ordna upp allt för sig. I april har det gått två år. Så vi fick tre barn på 9 månader. Under graviditeten gick vi en familjehemsutbildning/utredning kallad pride (rekommenderas) Där fick vi under 10 veckor lära oss mer om familjehemsuppdraget. Vid ett tillfälle fick vi träffa en familj som varit familjehem under 30 år, och deras egen vuxna dotter var med. De berättade att de hade haft barn i närheten av sina egna barns ålder hela tiden. Några av barnen hade blivit som deras egna, speciellt de som kom väldigt unga.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta familjehemssekreterare, eller annan ansvarig i din kommun och ställa lite frågor. Utbildningen är något som jag själv skulle kunnat tänka mig att gå innan man tar det slutgiltiga beslutet om att bli familjehem. Några av de andra familjerna som vi gick utbildningen tillsammans med, skulle ta just det beslutet efter kursens slut.

Och så svar på din fråga, vår son var ca -9 månader när vi blev familjehem. Lycka till!

• Mångmamman

Hej. Jag var tre månader och min bror 2 år när mina föräldrar blev familjehem åt tre tonåringar. Mina egna barn var knappt två, fem och sju när vi började. Vi jobbar jour med två placeringar och det funkar utmärkt. Med det krävs mycket av de vuxna. Man får tänka och man kan inte bara ta det som det kommer. Visst är vi en " vanlig" familj. Men det krävs en del kunskap för att det ska fungera och att ingen i familjen ska bli lidande. Lycka till!!

• Cocostopp

Våra barn var nästan 2, 7 och 12, och det fungerar toppen. Lill*n blir dock väldigt bortskämd med all uppmärksamhet

Svar på tråden hur gamla var era egna barn när ni börja ha fosterbarn hos er?