Underhållsbidrag - har mamman rätt?
Hej
Jag frågar & min killes vägnar, han blir inte riktigt klok snart...
Han har två barn sen innan, 5 och 8 år.
De bor hos mamma, han har dem varannan helg samt en övernattning / vecka(vardagar)
När de gick isär tjänade han bra, men han valde att behålla huset. Han har bytt jobb, tjänar sämre & har idag (mycket på grund av huset )urusel ekonomi.
Han betalar 1500:-/ månad för barnen (totalt 3000kr)
Mamman har båda barnbidragen
Nu vill han minska ner underhållet till fk:s minsta 1273 ( eller snarare 1300kr/månad/st) & mamman säger att det får han minsann inte.
Det finns inget skrivet avtal, utan det är han som en gång erbjudit sig att ge totalt 3000kr i månaden.
De här 300kr han vill spara in på betyder för honom att han tex kan tvätta bilen 2 gånger i månaden. Han har nästintill 0kr kvar varje månad. ( eller köpa en tröja, eller skor till barnen eller whatever)
mamman jobbar 75%, vilket de valde när barnen var små ( men nu är ju det något som hon själv väljer)
Totalt får mamman alltså in 1273x2 + 2x1050 ( barnbidrag) + hennes egen underhållsskyldighet 2x1273 = 7192kr.
Det kostar knappast så mycket att driva runt de här två barnen/ månad så vi är irriterade över att hon tjafsar om de här 300kr som blir mindre.
Hans pengar är till för barnen - inte för att hon ska kunna bli försörjd & jobba deltid - hon får väl skaffa sig ett heltidsjobb om hon inte klarar sig ( som alla vi andra)
Till saken bör också nämnas att pappan betalar hälften av allt extra såsom karate, fotboll, simskola osv ( trots att de små summorna det blir / månad borde underhållet räcka till)
Vi gör massa skoj med barnen, simhall, bio, lekland osv , som jag betalar eftersom min sambo inte har råd, men det är ett val jag gör & ingenting som mamman ska se som att de har ju visst pengar....Själv gör hon aldrig nåt med barnen utan säger alltid att hon inga pengar har.
Jag är så trött på att han ska försörja henne, självklart ska han ta hand om sina barn - men hon får faktiskt klara sig själv.
Dessutom har vi dem ca 10-12 nätter/dygn per månad som vi inte gör något avdrag för.
Jag längtar till den dagen då vi fått ihop vårt liv & kan ha barnen halva tiden - då får mamman klara sig utan nåt bidrag (förlåt - skadeglädje)
Frågan är alltså - har han rätt att minska ner till 1273:-/månad + att ev börja göra avdrag för nätter/dygn de faktiskt är hos oss.
Och hur är det med barnbidragen - har han rätt till ett av dem då vi har de "mycket" & köper en hel del kläder osv
Nämnas kan också att detta är absolut inget påhopp från "bonusmamman" mot barnen - jag älskar de där två små kottarna mer än nåt annat, det enda jag sörjer är att de inte är mina egna