Emeraldy skrev 2012-02-28 17:36:10 följande:
Ja, vilken typ av träning funkar bra, och vad ska jag undvika, nu när jag lite smått vill börja röra på mig efter förlossningen? Hade ganska mycket besvär av foglossning då jag var gravid och var därför mer eller mindre stillasittande hela tiden. Längtar därför efter att börja röra på mig och träna lite grann nu, men besväras fortfarande av foglossningen, så jag vet inte riktigt vad som är lindrigast för kroppen?
Jag gick till sjukgymnast på min vårdcentral och fick övningar jag ska göra, det är ungefär samma som rekommenderas för gravida med foglossning. Som Acelise skriver så ska man "hålla ihop" kroppen. Sjukgymnasten rekommenderade också att jag inte ska stå och hänga med barnet på höften (svårt) och att belasta jämnt på båda benen. Undvika trappor om det går. Sova med en kudde mellan knäna för avlastning om man sover på sidan. Hon påpekade också att det är viktigt att stötta upp ordentligt om man ammar så att man inte sitter snett.
Jag har hört att det ska vara bra att cykla och gå promenader men att inte ta ut stegen för mycket.