• Anonym (hur mycket?)

Hur många barn behöver man betala underhåll för?

Satt och funderade lite när jag såg familjen annorlunda i måndags, om man har 11 barn, och sen separerar, måste man betala 1273;- *11 då varje månad? (vet att det är inkomstbaserat men om man tjänar över 250.000)

Min kompis sa att man bara behövde betala för 4 barn, det 5:e barnet och efter det vart "gratis", stämmer det?

Nyfiken....

• Svar på tråden Hur många barn behöver man betala underhåll för?
  • Anonym (Pia)

Jag har läst flera gånger här på FL att BÅDA föräldrarna ska betala 1.273 kr var för varje barn. Hur går det ihop med att den ena föräldern ska få någon sorts "mängdrabatt"?

• Anonym (Pia)

Kollade nu på FK:s hemsida. Umgängesföräldern får "mängdrabatt" redan vid 4:e barnet vid en årsinkomst på 250.000 kr. Känns inte som att båda föräldrarna behandlas lika i underhållsstödssystemet. www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/519502b4-afe8-41b1-95b4-c33bf2a468f3/ff_us_4079d_underhallsstod_aterbetalning_av_underhallsstod12.pdf&CACHEID=519502b4-afe8-41b1-95b4-c33bf2a468f3&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

• Anonym (insatt)
    Anonym (Pia) skrev 2013-10-22 21:47:24 följande:
    Jag har läst flera gånger här på FL att BÅDA föräldrarna ska betala 1.273 kr var för varje barn. Hur går det ihop med att den ena föräldern ska få någon sorts "mängdrabatt"?
    Och du tror att allt är sant som du läser på fl/internet??

Reglen är att varje förälder skall bidra till sina barns underhåll, var o en efter sin ekonomiska förmåga - alltså inga fasta summor!!

Ur föräldrabalken:

7 kap. Om underhållsskyldighet 1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.
       Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
       I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136).
  • Anonym (Pia)
    Anonym (insatt) skrev 2013-10-22 22:17:50 följande:
    Och du tror att allt är sant som du läser på fl/internet?? Reglen är att varje förälder skall bidra till sina barns underhåll, var o en efter sin ekonomiska förmåga - alltså inga fasta summor!! Ur föräldrabalken: 7 kap. Om underhållsskyldighet 1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.    Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.    I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136).

Men nu handlade det väl om underhållsstöd via FK och därmed enligt socialförsäkringsbalken inte underhållsbidrag enligt föräldrabalken? Nej, tror inte på allt jag läser här men just det påståendet om att båda föräldrar minsann ska betala 1.273 kr var verkar vara en utbredd uppfattning. Även om den är felaktig. Du som är insatt kanske kan upplysa om varför bara umgängesföräldern får "mängdrabatt"
  • AnnaDijeri
    Anonym (Pia) skrev 2013-10-22 23:07:15 följande:

Men nu handlade det väl om underhållsstöd via FK och därmed enligt socialförsäkringsbalken inte underhållsbidrag enligt föräldrabalken? Nej, tror inte på allt jag läser här men just det påståendet om att båda föräldrar minsann ska betala 1.273 kr var verkar vara en utbredd uppfattning. Även om den är felaktig. Du som är insatt kanske kan upplysa om varför bara umgängesföräldern får "mängdrabatt"
    Den förälder som är förälder till "mängdrabbats"barnen får alltså då "rabatten" för att ha råd att betala för alla sina barn?
    Boföräldern har ju inte skaffat några flera barn och får inga större kostnader? Självklart går försäkringskassan in och täcker upp om underhållet för umfängesföräldern blir mindre än minimibelopp.
    I de fall umgängesföräldern haft en högre inkomst än boföräldern och därmed betalat ett högre underhåll an minibelopp då blir det ju mindre pengar för boföräldern. Men så är ju livet som skilda.

Jag har ett förhållande med en man med fem barn. Ingen av dem bor med oss, nu planerar vi egna barn. Det är en lättnad för mig att det kommer göras en individuell bedömning av min mans betalningsförmåga. Han tjänar inte de pengarna att vi har råd att betala underhåll för fem barn och försörja egna på det.

• DetÄrBaraLillaJag

Det handlar om inkomst! Du får dra bort 100000kr/år till egna utgifter och sen slår man ut resten och räknar på antalet barn. Man betalar enl sin egen betalningsförmåga.

• Curlie
    Anonym (Pia) skrev 2013-10-22 23:07:15 följande:

Men boendeföräldern har säkerligen betydligt mer än 1273kr i utgifter för ett barn. Jag räknade på att min dotter kostar ca 5000kr i månaden (hon är 5 år).
  • AnnaDijeri
    Curlie skrev 2013-10-23 12:39:38 följande:

Men boendeföräldern har säkerligen betydligt mer än 1273kr i utgifter för ett barn. Jag räknade på att min dotter kostar ca 5000kr i månaden (hon är 5 år).
    Utöver underhållen "kostar" bonusbarnen mellan 2-4000 i månaden per person. Utöver det ges bidrag till boföräldern vid större inköp. Sparkonton finns för student, konfirmation och flytta-hemifrån. Vi har en större bostad för att barnen ska få plats.
    Största delen av vår inkomst går till barnen.

Tror du det är gratis att vara umgängesförälder utöver underhållet? Jag kan lova att utslaget över året har vi en MARKANT större utgift för barnen och knappt ngt umgänge. Vi hade "sparat" pengar och varit mycket lyckligare som boforäldrar.
    Var glad för ditt barn
  • Anonym (Pia)
    AnnaDijeri skrev 2013-10-23 12:48:08 följande:
    Utöver underhållen "kostar" bonusbarnen mellan 2-4000 i månaden per person. Utöver det ges bidrag till boföräldern vid större inköp. Sparkonton finns för student, konfirmation och flytta-hemifrån. Vi har en större bostad för att barnen ska få plats. Största delen av vår inkomst går till barnen. Tror du det är gratis att vara umgängesförälder utöver underhållet? Jag kan lova att utslaget över året har vi en MARKANT större utgift för barnen och knappt ngt umgänge. Vi hade "sparat" pengar och varit mycket lyckligare som boforäldrar. Var glad för ditt barn

Jag har svårt att tro att umgängesföräldern har högre kostnader för barnet än boföräldern? Menar du verkligen att det kostar mindre att ha barnet boende hos sig på heltid än vad det gör att knappt ha något umgänge med barnet?
  • Anonym (Pia)
    DetÄrBaraLillaJag skrev 2013-10-23 12:35:34 följande:
    Det handlar om inkomst! Du får dra bort 100000kr/år till egna utgifter och sen slår man ut resten och räknar på antalet barn. Man betalar enl sin egen betalningsförmåga.

Jo, jag har förstått det. Men det gäller väl bara om man inte är boföräldern? Boföräldern får väl inte dra av 100 000 kr från sin årsinkomst för att sedan om inkomsten är låg få statlig subvention för barnets kostnader.
  • Anonym (-)
    AnnaDijeri skrev 2013-10-23 12:33:10 följande:
    Den förälder som är förälder till "mängdrabbats"barnen får alltså då "rabatten" för att ha råd att betala för alla sina barn?
    Boföräldern har ju inte skaffat några flera barn och får inga större kostnader? Självklart går försäkringskassan in och täcker upp om underhållet för umfängesföräldern blir mindre än minimibelopp.
    I de fall umgängesföräldern haft en högre inkomst än boföräldern och därmed betalat ett högre underhåll an minibelopp då blir det ju mindre pengar för boföräldern. Men så är ju livet som skilda.

Jag har ett förhållande med en man med fem barn. Ingen av dem bor med oss, nu planerar vi egna barn. Det är en lättnad för mig att det kommer göras en individuell bedömning av min mans betalningsförmåga. Han tjänar inte de pengarna att vi har råd att betala underhåll för fem barn och försörja egna på det.

Men om de elva barnen är biologiska barn till samma två föräldrar och föräldrarna separerar. Om alla elva barn då bor hos ena föräldern och den andra föräldern betalar underhåll via FK. I det läget får umgängesföräldern "rabatt" på underhållet, dvs behöver bara betala en del av sin halva. Medans boendeföräldern inte får ett öres bidrag till sin halva av barnens kostnader.

I ditt personliga fall så undrar jag varför din man väljer att skaffa fler barn än han har råd att försörja? Varför ska vi andra skattebetalare betala för att han skaffar fler barn än han har råd med???
  • Anonym (Fk)

Han får vackert försörja alla sina barn och han kommer att få göra det efter sin ekonomiska förmåga. Och visst, låter man underhållet gå via staten, så får man viss rabatt vid många barn. Dvs vi skattebetalare står för underhållet. Boföräldern får ju alltjämt 1273 per barn. Därtill vanligen barnbidrag och bostadsbidrag.

Själv tycker jag att det är djupt omoraliskt att skaffa fler barn än man kan och vill försörja. Att sen dessutom vältra över kostnaden på andra.....det saknar jag egentligen ord för. Tycker dock att det är bra att barnen kan garanteras en minimistandard på detta sätt, när de har så oansvariga föräldrar  

• Anonym (Pia)

Jag tycker att det är verklighetsfrånvänt att tro att det är dyrare att knappt träffa sitt barn än att ha barn boendes på heltid hemma. Jag håller också med om att det är beklämmande att läsa om människor som skaffar fler barn än de har råd med och som sen tycker att det är exets och barnens fel att vi skattebetalare ska betala för de barn som man tydligen glömt att man har ansvar för. Men visst är det bättre att vi andra tar ansvar för dessa stackars barn när deras förälder hellre skaffar nya barn än tar sitt ansvar. Skamligt!

• hymafr
    Curlie skrev 2013-10-23 12:39:38 följande:

Dessutom kommer du säkerligen inte sparka ut henne samma dag hon tar studenten - och sommarjobb växer inte på träd...Det är alltid boföräldern som lägger mest pengar på barnet.
  • DetÄrBaraLillaJag

Fast boendeföräldern har ju många gånger rätt till bostadsbidrag, barnbidraget och flerbarnstillägg som är ganska många tusenlappar på 6 barn och upp, så viss "rabatt" har ju den också om man ska vara så.. Dom hundra tusen är ju till för att betala hyra och mat och räkningar.. Det får ju boendeföräldernhjälp med på annat sätt...

Svar på tråden Hur många barn behöver man betala underhåll för?