• Rosasockor

Hur mycket pratar era 20-månaders?

Är lite nyfiken bara för jag sökte på Wikipedia och fick upp att barn vid 20-månader kan på ett ungefär 20 ord.. Min son kan ca 100 och jag undrade därför lite hur mycket era barn pratar. Pratar min son ovanligt mycket eller var siffran väldigt låg på Wikipedia?

• Svar på tråden Hur mycket pratar era 20-månaders?
  • Whitetrash86

har min dotter var ca 20 månader så kunde hon typ 10 ord eller nått sånt, alltså riktiga ord och inga egna "bebisord"

• Rosasockor

Aha.. Ja då kanske han pratar extremt mycket för sin ålder då... Hoppas fler svarar :)

• stingrocka

Vår lilla tjej som blir två snart babblar som hejjsan!!  Hon säger tre-ords-meningar, tex, Nallen sover nu.

Jag bedömer henne till att vara väldigt tidig i sin språkutveckling.

• Rosasockor

Men visst är det roligt :) min lilla säger tvåords-meninagr te.x byta blöjan och torka här. Så spännande att se hur dom utvecklas! 

• tussilago00

Oj! Min son är 20 månader om 10 dagar, men säger kanske bara 10 ord. Och ännu inget sammanhängande! Bara saker som titta, hej då, mamma, pappa osv.

• ma mu

Vår son är 18 månader (snart 19) och han kan väl runt 100 riktiga ord skulle jag gissa (omöjligt att veta då det kommer nya mest varje dag) och pratar ofta i tre-/fyraordsmeningar. Vi har fått höra att han är väldigt tidig med språket, men jag vet inte hur mkt barn i samma ålder "brukar prata". Det är väl individuellt :)

• Flickan och kråkan

Min äldsta sa 4 ord när han var 20 månader. Min yngsta pratade i 4-5-ordsmeningar. Min "tysta" fyllde 4 år i julas och läser lätt-att-läsa-böcker numera (tidigt), men vi går hos logoped för han har svårt att forma vissa ljud. Min "pladderkvarn" pladdrar vidare (snart 3 år), men har inte alls samma språkförståelse som sin storebror. Men verbal är han .

• Krake

Hm... 100 är det definitivt inte. Omkring 20 låter nog mer rimligt.

Han är tvåspråkig. 

• MaritAndersson

När min son var 20 månader hade han ett enormt ordförråd, ingen aning om hur många ord han kunde men han pratade om ALLT! hela tiden en riktig pratkvarn. Och han lärde sig nya ord hela tiden, pekade jag på en sak och sa vad den heter så kunde han upprepa det och oftast komma ihåg det. Han pratade i 4-5 ordsmeningar, sjöng sånger, räknade till 10 osv... och någon månad innan han fyllde två började han använda "jag" "du" "han" "hon" istället för "mamma kan hjälpa ollie" så säger han "du kan hjälpa mig" tex.. inte alltid att orden hamnar i exakt rätt ordning men vad kan man begära av en nyss fyllda tvååring
    Och orden som kommer ut är inte bara ljud, utan mest förståeliga ord.
    Man kan lätt föra ett samtal med honom och han frågar tydliga frågor "vart är pappa?"
    Storebror var exakt likadan och det är den enda jag har att jämföra med, men på förskolan säger dem att han är väldigt tidig och duktig i språkutvecklingen. Han älskar böcker och vi har alltid läst massor för honom och vi sjunger och rimmar och ramsar ofta och mycket här hemma, så jag gissar att det bidrar till språkintresset ;) 

Svar på tråden Hur mycket pratar era 20-månaders?