• Patricia 374

Vilket är bäst - Bil/Tåg genom Europa eller flyga med 3-månaders bebis?

Snart måste jag och fästmannen ta ett beslut om hur vi ska ta oss till Toscana där vi vill spendera vår bröllopssemester. Eftersom vi kommer ha med oss vår då 3-månaders bebis (så ej ens född ännu...) så vet vi inte bästa sättet att ta oss dit. Vi ska åka efter vårt bröllop i slutet av juli så måste börja planera detta nu! :)

Har funderat fram och tillbaka på vad som blir smidigast men skulle gärna få råd från erfarna föräldrar!

ALTERNATIV:

1. ta tåg genom Europa och sedan hyra bil som vi tar oss runt med väl där. Då tillkommer frågor om säkra babyskydd vid hyrning och om det blir för bökigt att byta tåg allt som oftast med allt bagage och liten bebis...

2. Åka biltåget genom dens törsta delen av Europa. Så lasta bilen full med allt vi behöver, (bor utanför gbg) och köra ner till Tyskland som tåget sen tar oss ner till södra delen av Schweiz tror jag det är och så bila vidare i vår egna bil därifrån.

3. Helt enkelt ta flyget till Italien och sedan hyra bil där. Igen - är babyskydd man hyr tillräckligt säkra? Hur påverkar en flygtur bebisen - får de ont i öronen? Man kan ju inte ha med hur mycket som helst heller när man flyger - fast i Italien kan man säkert få tag på det mesta man behöver i bebis väg...

Är det någon som har erfarenhet av liknande resor?

• Svar på tråden Vilket är bäst - Bil/Tåg genom Europa eller flyga med 3-månaders bebis?
  • Duckan

Jag skulle flyga för att det går fortast. Siri har aldrig haft problem med öronen vid flyg.
    Ang babyskyddet skulle jag nog ta med eget. 

• Acelise

Flyg! Ju kortare restid desto bättre! Amma vid start och landning, så ordnar det sig. Var försiktiga med sol och värme!

• LL 2

Flyg, ta med eget babyskydd och vagn. Ni får ta med er både babyskydd och vagn utöver ert vanliga bagage utan att behöva betala extra ,om du ammar så har du ju maten med dig annars tar ett paket ersättning inte så stor plats.... Blöjor finns att köpa men ta med så ni klarar er ett par dagar!  Det är redan sagt men låt bebisen dricka vid start och landning så klarar de sig utan ont i öronen.

• leon06

Jag vet bara att 3 månader är PERFEKT ålder att resa med barnet! De i stort sätt bara sover & äter! Kan vara en bra idé att vänta med beslutet om färdsätt, till ni tex hur amningen går? (Kan vara både lättare och svårare med bröstmjölks-ersättning)

Jag har bara erfarenhet av att flyga med mina barn i den ålder och det var hur smidigt som helst! :D Båda ggr (2 olika barn alltså) - hela resan lätt som en plätt!

Jag gillar verkligen tåg men det kan vara påfrestande långa sträckor/byten - även utan baby (ja, om förseningar kan flyg också vara det!). Har max åkt 50 mil med tåg & baby - och SJ har utrymme för barnvagn. (I alla fall paraply-sulky med fullt liggläge, som jag antar ni ska ha?)

Mitt problem i bil utomlands har inte varit om bilstolen är säker - utan om det går att få tag på en..! ; )  

Trevlig resa!
    Marie 

• Patricia 374

Ja ni har nog rätt :)

Jag kommer amma (hoppas på det iallfal) så mat blir ju smidigt. Jag visste inte att man kan ta med babyskyddet också, det gör ju saken lite lugnare med flyget. Vi har en stor emmaljunga vagn men jag antar att vikt och storlek på vagn inte spelar så stor roll?

Det är ju skönt att inte behöva ha så lång restid. hmm.. Ja det blir nog att diskutera med smabon :)

Tack för hjälpen!  

• daimstrut

Flyg! De stora bil verkar ha ordentlliga babyskydd nuförtiden om ni inte vill släpa på eget med risk att det går sönder vid flygturen.

• daimstrut

Biluthyrarna skulle det stå, kollade själv på Spanien och för Avis, Hertz och Europcar för några dagar sen och då fanns det som tillval för barn i olika storlekar.

• evaoregon
    daimstrut skrev 2012-03-02 10:10:34 följande:
    Biluthyrarna skulle det stå, kollade själv på Spanien och för Avis, Hertz och Europcar för några dagar sen och då fanns det som tillval för barn i olika storlekar.
    Det brukar finnas som tillval, men jag har hört en del som kommit för att hämta babyskyddet och då har det inte funnits något eller det som funnits har varit gammalt eller skadat.  Det är lite av en chansning.
Svar på tråden Vilket är bäst - Bil/Tåg genom Europa eller flyga med 3-månaders bebis?