• Mattie

Någon mer som fått gallsten efter graviditet?

Hej

Har fått gallsten nu när min son är två månader gammal. Har fått reda på att detta är ganska vanligt i samband med graviditet. Tycker det är hemskt att stå i vårdkö för operation i flera månader när man har anfall som gör så ont att man inte kan ta hand om sina barn. (har en 3-åring också) Någon mer som varit med om detta? Kan någon tipsa mig om vad man kan göra för att undvika anfall?

Mattie

• Svar på tråden Någon mer som fått gallsten efter graviditet?
  • Hallonröd

Japp...här är en till....det kom som ett brev på posten...

Fick ont i magen förra lördagen sent på kvällen och kräktes sen hela natten...trodde jag fått vinterkräkan (har aldrig haft den) Men i onsdagskväll så fick jag samma magont fast 7 resor värre...

Kunde inte stå på benen och hade svårt med andningen.... Mina barn är 7 v. och 7 år och jag är ensamstående...tänkte att nu får jag ta hjälp av proffs...nåt är allvarligt fel så jag ringde ambulans och sen min ena bror som fick komma efter med barnen.
    Kräktes rejält när ambulanskillarna hade kommit och det kändes lite bättre med det onda och när vi var framme på sjukan så hade jag inte ont längre. Prover togs och de misstänkt nåt med gallan. Fick göra ultraljud dagen efter och de såg en liten sten i gallblåsan.

Ta bort den får jag bara om jag får anfall jätteofta eller om det blir inflammerat. Fick recept på värktabletter att ta vid behov. Här är det 3-4 års väntetid på gallstensoperation.

Så nu ska jag iallfall undvika jättefet mat eftersom jag förra lördagen åt pizza = fet ost - och i onsdags lasagne = fet ost - så misstänker jag att osten är boven denna gång....

Sen får man se vad man reagerar på...äpplen, päron och ägg är sånt man ska undvika också men det är nog individuellt vad man reagerar på.
    Fick inga tips - fast jag frågade - på vad jag skulle undvika att äta från
    läkaren... ...utan jag har kollat på nätet och pratat med folk för att få veta. Dåligt tycker jag !!!!

Så man får hoppas att det inte blir någe mer anfall....

• Mattie

Hej Hallonröd!

Oj, vad jobbigt att vänta flera år på en operation! Jag åkte faktiskt in till kirurgakuten (Malmö) i förra veckan och beskrev situationen. Jag hade tur och fick en läkare som förstod mig. Hon förstod att det inte var hållbart med små barn hemma och få gallstensanfall titt som tätt. (hade redan gjort ultraljud och jag hade massor med små stenar som troligtvis vandrade en efter en i gallgångarna) Hon lade in mig direkt och jag hamnade på en akutlista för operation. 2 dagar senare blev jag opererad. Nu håller jag på att återhämta mig och är superlycklig för att jag slapp vänta så länge. Man vågade ju inte äta något när man var själv med barnen. Utan mat är man ju inte någon vidare trevlig mamma i längden...

Hoppas i alla fall att du inte behöver vänta flera år på operation och att du kan undvika fler anfall. Annars är det ju fritt vårdsökande och på de flesta ställen i landet är det 10-14 veckors väntetid. Ganska länge det med men betydligt bättre än flera år...

Lycka till!

Marie

• Malluskan

Om man har problem med gallan händer det lätt att man får återkommande anfall, jag har två tips: undvik fet och stark mat, samt när man misstänker att ett anfall är på gång ta ca 1 tsk gurkmeja och blanda med ca 1 tsk vatten och svälj med vatten. Äckligt, jag vet! Men det hjälper faktsikt!
    Visserligen inte medicinskt testat men jag vet att det fanns en häslokost medicin förut som hette "Curkuma"(vet ej hur det stavas) vilken innehöll denna krydda som man kunde ta vid gallstensanfall. Jag tar ofta gurkmeja efter att jag ätit stark eller fet mat då jag vet att jag reagerar på det, eller precis när jag börjar få ont.

• Kexchoklad

Inte gallsten men njursten...

• Hallonröd

Mattie: Åh lyckans dig som fick ta bort stenarna. Kanske jag ska söka mig nån annanstans istället...känns som jag vill ta bort den fortast möjligt. Jobbigt att behöva tänka på vad man ska äta och vara rädd för att få ett anfall....

Malluskan: Tack för tipset om gurkmeja...husmorskurer brukar ju vara effektiva

Kexchoklad: Aj, aj...njursten gör visst också ont...

• vanna k

Min minste är 2,5 månad och jag har känt av det mer och mer efter förlossningen. Var på ultraljud i fredags och det visade sig att jag hade en kil som täppte till flödet till gallblåsan. Det lät på läkaren som om det behövde gå¨snabbt med operation. Jag har ändå inte haft riktiga anfall...utan mest smärta hela tiden.

• Nettina

Jag har inte ont men har fått suttit på toan och spytt ett flertal tillfällen. Det har alltid kommit efter för mycket fet mat, vid två tillfällen har det kommit efter jag har varit bortbjuden. Jobbigt.

• Finlänskmamma

Fick gallsten och inflamerad gallblåsa under graviditeten...fick åka in
    till akuten flera gånger och få en spruta i stjärten så att jag skulle slippa
    kramperna... Efter förlossningen fick jag remiss till operation och gallblåsan blev ut opererad när vår son var 4 månader på dagkirurgi så jag fick åka hem på kvällen efter.
    Blev sjukskriven i 2 veckor var av en vecka blev min man tvungen att stanna hemma för att hjälpa till.
    Undvik mat som är stekta och starkt krydade. Koka den mat du ska äta.
    Undvik gurka, äpplen, ärter och annat som ger dig besvär. Skala andra frukter du ska äta. Undvik fet mat.
    Havregrynsgröt är bra att äta när du har som mest besvär. Ät dig inte alltför mätt utan ät små portioner.
    Hoppas allt löser sig. Har du inte fått nån medicin utskriven mot kramperna?

• Myslan me Zac

Jag har oxå haft gallsten, fick en sån hemsk smärta att jag inte kunde ta hand om barnen, syrran körde mig till akuten och då släppte allt. Pinsamt tyckte jag men läkaren sa att det var nog gallan du hade. Fick tid till UL och de kollade och såg att gallblåsan helt sjunkit ihop och att det fanns stenar i den. Men inte fick jag en tid till Op utan bara en lapp hem att jag skulle komma in om jag fick mer ont och det fick jag ju så klart. Så då blev jag inlagd och fick morfin mot smärtan som inte hjälpte och de tog bort gallblåsa dagen efter med titthålskirugi, snabbt och enkelt och man hade inte särskilt ont.

• Cillisen

Jag fick små anfall ca 2 månader efter att Isac va född. en dag fick jag ett riktigt kraftigt anfall. Hade så ont å svårt att andas. Fick åka akut in till sjukhus med ambulans å blev inlagd. Dagen efter jag blev inlagd opererades jag, de tog bort två stenar å gallblåsan. Smärtan jag ahde vid dessa anfallen är det värsta jag känt! Jag lider verkligen med dej!

• anelik00

Förutom gurkmeja är det bra att dricka the på salvia och rosmarin 1 tesked av varje

• anelik00

Min man fick ligga 8 månader på IVA eftersom han inte fick.operera i tid. Meningen var att lägga inälverna på magen. Men bukspottkörtelinfektionen var för allvarlig. När han kom hem och fick besvär med värk från gallblåsan. Hjälte med syarkr kaffe. En gång då jag givit både the och starkt kaffe kunde vi vända o. Halvvägs till läkaren för att värken gav sig och idag 11 år efteråt har min man ingen värk och han har gallblåsan kvar.

• anelik00

Det ska stå starkt kaffe pch inte syar kaffe eller något sådant

Det hjälper vid gallstensanfall med starkt kaffe pch narurligtvos förebyggande.

• anelik00

Alla blir inte så sjuka...

Min man blev dessutom färsänkt i coma.

Orsaken är naturligtvis också om man är extra känslig, och äter mat som ger gallbesvär. Men det låg en ung tjej där för samma behandling,. Hon var handikappad och hade Infektion i buken. Men hon hade inte gallbesvär. Min poäng är varför är väntetiden så lång för operation.

Svar på tråden Någon mer som fått gallsten efter graviditet?