• Äldre 29 Feb 22:17
    15892 visningar
    9 svar
    9
    15892

    11 veckors bebis vägrar äta?

    Hej! Nu är det så att min dotter på 11 veckor har börjat matvägra, big time. Det hela började väl för en sådär 2 veckor sedan och har eskalerat under den här tiden. Visar inte det minsta intresset för mat, är knappt ens hungrig och bara skriker om man försöker tvinga henne. Men så kan det komma någon dag då och då som hon äter som en hel Karl. Har testat allt; bytt olika flaskor, bytt flödet på napparna, testat 3 olika ersättningar, inkl. mjölkfri ersättning, tillsatt lite socker i maten för att det ska smaka bättre, testat alla magdroppar som finns, testat mata henne i olika lägen (i babysittern, liggandes, i famnen) men INGET tycks hjälpa. Hennes allmäntillstånd i övrigt är helt normalt, hon skrattar, ler, jollrar, är vaken och pigg. Ska även tillägga att hon börjat vakna på nätterna mer ofta (från att ha sovit 4-7 timmar i sträck) till att vakna varannan-var tredje timme. Har pratat med BVC, ringt sjukvårdsupplysningen, varit in på barnakuten men henne 3 gånger och dom har inte hittat något fel på henne. Fick höra av en bekant att hon kanske kommit in i "3 månaders trotsen". Är det möjligt? Finns det ens något sådant redan vid 3 månader? Någon som varit med om något liknande? Blir ju sjuk av oro när hon inte äter som hon brukar.. Nu får jag med lite tur i henne Max 60 ml per mål och det kan gå 4-5 timmar mellan målen. Från att ha ätit var tredje timme, ibland tätare.


  • Svar på tråden 11 veckors bebis vägrar äta?
  • Äldre 29 Feb 22:26
    #1

    Alltså är detta ett skämt?

    Självklart finns det ingen 3-månaderstrots, och du hinner inte testa alla dessa saker du påstår dig ha provat på så kort tid och hinna få effekt av det. Mjölkfritt måste man köra i flera veckor innan man märker någon skillnad! Detsamma med magdroppar. Dessutom går bebisen uppenbarligen upp i vikt, mår bra och utvecklas alldeles förträffligt! Så vad är problemet?!

    Den enda här som skulle behöva hjälp verkar vara du. Med din hysteriska oro. För den däremot kan mycket väl göra skada på din bebis. Så snälla du, om detta är på riktigt, ta ett djupt andetag och lugna ner dig för guds skull!

  • Äldre 29 Feb 23:47
    #3

    Har du testat 3 olika ersättningar under två veckors tid?!? Det är ju allt annat än bra för magen. Att hon vaknar på natten och att hon matvägrar kan ju bero på magproblem. Du kan ju inte bara byta ersättning hux flux och du ska absolut inte ge socker till en tre mån bebis!!!
    Den som gav dig det rådet borde få huvudet undersökt!!!

    Fortsätt ge henne en sorts ersättning så ofta hon vill och så mkt hon vill. Så länge hon är glad och nöjd, växer som hon ska så har du inget att oroa dig för.

  • Äldre 29 Feb 23:54
    #4

    Jisses vilka trevliga svar...

    Min minsta (också 11 veckor, idag faktiskt) är född i Turkiet, när vi var på besök hos några bekanta till min sambo blev lillan väldigt grinig och gnällig, ville inte ta bröstet eller nappen. En kvinna där erbjöd sig att bära på henne en stund, vilket var helt okej med mig. Efter ett tag kommer hon tillbaka och har fått dottern att ta nappen, hon berättar då att hon doppat den i socker. Uppskattades det av mig? Nej. Skulle jag fråga kvinnan om hon var störd på riktigt? Aldrig.

    Mycket omoget.

    Men till TS,
    Har du testat att mata henne när hon sover? Det kan vara väldigt svårt att få min lilla att ta flaskan också, och jag är superglad om jag får i henne 120 ml nån gång (vilket de minst ska äta varje mål i den här åldern enligt paketet) men hon äter mycket, mycket bättre om jag påbörjar matningen när hon sover.

  • Äldre 1 Mar 00:02
    #5

    Så länge hon har dagar då och då när hon äter mycket, och så länge hon verkar må bra i övrigt, är det nog ingen fara. En del människor är sådär. De har ett ganska svalt intresse för mat, men äter igen det de har missat när kroppen känner behov av näringsämnen.

  • Vinxen
    Äldre 1 Mar 09:03
    #6

    Hade någon doppat mitt barns napp i socker så JO, då hade jag frågat om personen var störd på riktigt!!

  • Äldre 1 Mar 09:54
    #7

    Ja självklart blir de oroligare i perioder, de kan bli gnälligare, klängigare, sover sämre och vaknar mer, äter mindre eller tvärtom vill äta hela tiden osv. De har något som kallas för utvecklingsfaser (och en är vid 11-12 veckor, en är vid 8-9 veckor) det är därför bebisar vaknar massor vissa nätter, blir gnälliga osv, och sedan kan de sova jättegott efter ett par veckor igen. Utan att man gjort något alls. Det betyder inte att man ska tuta i dem en massa socker! Det förvånar mig inte att det finns kulturer där man anser att det är ok, men här har vi större koll på forskning och vetenskap och vet riskerna med socker. Det är väl himla onödigt då att fylla dem med sådant!?

    TS bebis verkar ju inte ens på något sätt vägra att äta, det är ju bara något TS fått för sig! Handlar inte om att vara otrevlig det minsta, det handlar om att TS behöver vakna upp. Bebisen mår ju bra!! Man åker inte in på akuten tre gånger för ett helt normalt spädbarnsbeteende, och beter sig helt hysteriskt panikslaget som om bebisen är döende. Då har man problem, och det är då inte bebisens hälsa som är problemet...

  • Äldre 1 Mar 09:59
    #8

    Trodde förresten TS var 40+ eftersom hon skrev i det forumet (med andra ord, tänkte att hon kanske borde veta och kunna lite mer) men ser nu att TS är en ensamstående tonårsmamma. Gick kanske för hårt fram. Ber om ursäkt. Kan absolut förstå att du har det jobbigt, men din oro för bebisen är obefogad. Ta hand om dig själv istället och slappna av!

  • Äldre 28 Sep 14:50
    #8

    Ganska hårda kommentarer här, men påtal om socker. Min son låg inlagd på barnintensiven efter födseln pga av infektion i 3 veckor och där gav man barnen sockerdroppar ibland, för att hjälpa de börja suga t.ex. för att lugna dom osv. Man ska inte ge mycket men man kan absolut ge små barn lite socker för att hjälpa de äta, fick tipset med en knivsudd vaniljsocker i ersättningen för att de ska smaka sött som bröstmjölk. 

  • Sun 10 Jan 2021 10:18
    #9

    Håller med om att det var väldigt otrevliga svar här. Mitt barn fick ta mycket blodprover sina första två månader i livet och varje gång gav läkare och sjuksköterskor en spruta med socker i munnen, så farligt borde det inte vara.

    Min son är 11 veckor och har också börjat matvägra nu, det är oerhört stressande och frustrerande. Det började med att han vägrade ta bröstet, men åt om jag pumpade ut och gav flaska. Sedan åt han mer sällan så jag fick mjölkstockning. Nu har han börjat krångla med flaskan också, äter mindre och mindre, det kan gå 8 h mellan gångerna, varje gång jag erbjuder skriker han bara, det är oerhört stressande. Han sover mer under dagarna men verkar inte slö i övrigt. Jag hoppas det vänder snart, men hur lite mat är det egentligen okej att en 11 veckors får i sig?

Svar på tråden 11 veckors bebis vägrar äta?