• emmbla80

Min 1 åring vaknar hela nätterna, orkar snart inte längre!!

Min nyss fyllda 1 åring har krånglat på nätterna dem 2-3 senaste månaderna. Hon vaknar alltifrån varje halvtimme till var 2-3 timme. Lägger henne runt 19:00 och då sover hon hyfsat fram tills 00:00-01:00 men sen ligger hon och smågnäller och håller på resten av natten fram tills 06:00-06:30 då hon vill upp.
    Vet att min äldre dotter hade en krånglig period då hon vaknade jämt på nätterna, men då var hon runt 10 månader och de bara på någon vecka.
    Jag förstår inte vad som är galet och vad som stör henne. Hon är ju helt slut på dagarna när hon inte får sova på nätterna.
    Själv börjar jag känna mig så fruktansvärt sliten, känns som att jag snart går in i väggen om jag inte får sova.
     Har dessutom en 5åring hemma på dagarna så att sova några timmar på dagen finns inte.

Vad tusan ska man göra för att få henne att sova, har provat allt känns det som.

Någon annan som har samma problem?

• Svar på tråden Min 1 åring vaknar hela nätterna, orkar snart inte längre!!
  • straw2008
    straw2008 skrev 2012-03-01 10:49:44 följande:
    Är helt säker på att hon kan sova 45 min fm samt 45 min em men allt över det är förmodligen för mkt.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....

O det tar ett par dagar att komma in i ny sovrutin så ge det i alla fall 4-5 dagar.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • skånegås

Man kan ju minska dagsömnen successivt. Men mer än 1,5 timme i taget tror jag absolut INTE hon behöver sova (säger jag som har en likadan som sovit sedan 9 i morse, men det är ju så skönt att få lite tid för sig själv när de inte sover bra på natten...). Bästa sättet att väcka är att putta lite på dem och se om de reagerar. Gör de inte det väntar man 5 min och puttar igen. Detta för att hamna rätt i sömncykeln och inte behöva få en onödigt grinig bebis...

• Natulcien

Håller med de andra. 2 gånger á 1-3 timmar låter som väldigt mycket dagsömn. Jag tror att du har lösningen där...
    Alla barn är ju olika, men vår son kunde max sova en timme om dagen i den ålderna. Antingen 2x30 eller så 1x60 min.

• Lillaliten

Har en son på 15 månader som oxå krånglar, och äter på nätterna.... Somnar ca 20 i sin säng med en flaska välling, vaknar till en gå g innan kl 23 så. Man får gå in å klappa honom ( tar er napp)... Sen vaknar han någon gång mellan 00-01, å är ledsen, de enda som hjälper är mer välling, får han inte de så sover han ännu knöligare än vanligt... Knölar, bökar å gråter fram till 6 då han åter blir jätteledsen, får välling å sover djupt till ca 8!
    Han är smal, trots bra matvanor på dagen, så kanske är han hungrig, eller e flaskans hans napp?
    Någon som förstår mitt trötta å snurriga inlägg å känner igen sig med massa nattätning?!
    Gomorgon på er!!

• Flickan och kråkan

Våra sov 1 gång på dagen i den ålder, cirka timmen, och inte efter 13. Sedan sov min äldsta extremt oroligt i den åldern. han fick alla hörntänderna samt de fyra första kindtänderna på samma gång.

• Strangers with candy
    Lillaliten skrev 2012-03-18 07:28:24 följande:
    Har en son på 15 månader som oxå krånglar, och äter på nätterna.... Somnar ca 20 i sin säng med en flaska välling, vaknar till en gå g innan kl 23 så. Man får gå in å klappa honom ( tar er napp)... Sen vaknar han någon gång mellan 00-01, å är ledsen, de enda som hjälper är mer välling, får han inte de så sover han ännu knöligare än vanligt... Knölar, bökar å gråter fram till 6 då han åter blir jätteledsen, får välling å sover djupt till ca 8!
    Han är smal, trots bra matvanor på dagen, så kanske är han hungrig, eller e flaskans hans napp?
    Någon som förstår mitt trötta å snurriga inlägg å känner igen sig med massa nattätning?!
    Gomorgon på er!!
    Har ni kollat så att han inte har någon allergi (mjölk, gluten eller annat). 

Annars så kan det vara vällingen som är boven. Testa att ge honom vällingen en stund innan sänggåendet så att han hinner rapa ordentligt. 
  • Annsiss

låter som om han sover för mkt dagtid, en gång per dag mitt på dagen borde väl räcka för ett barn i den åldern om han går och lägger sig vid sju.

• milli79

Har ni testat ge välling? Vår 14månaders får välling kl 22 el 23 sen kan hon sova till 5 för att amma och somna om (förhoppningsvis) nån timme till. Ger vi inte välling (har testat med vatten el bara ge nappen) då vaknar hon hela tiden.

Kan ju va olika perioder då de har olika behov av mat. 

• missnea

Har oxå stooora problem med min 13 månader tjej just nu. Hon har haft en kraftig virusinfektion plus öroninflammation så det har vart dåligt pga det, o så tar det sån tid innan hon sover bra igen. Vaknar med 10-30 min mellanrum jätte jätte ledsen. O somnar bara om ifall msn sätter sig i soffan me henne. Har provat verkligen allt (förut oxå när hon haft dessa perioder) o vet ju att det vänder förr eller senare o är bra ett tag. Men min fråga är.. Samsov mycket när hon va yngre men är så orolig nu att hon ska ta sug ur sängen om hon vaknar innan oss.. Hur löser ni det?

• cattiwik

Vi flyttade sonen till eget rum och det vart lite bättre. Sen när vi båda började jobba orkade vi inte med natt strulet längre. Vi provade 5 min metoden och det tog endast 2 nätter och sen sov han hela nätter. Sååå underbart. Kan hända att han grinar till ibland på natten men han somnar snabbt om av sig själv. Han är 1,5 år nu. Var väl 1 år och 4 mån när vi provade 5 min metoden.

• cattiwik

Hur har det gått med sömnen.

Kan tillägga att min son sover middag mellan 12-14 varje dag. Det stör inte hans nattsömn.
    Vi lägger honom 19.30 på kvällen, säger bara godnatt och går ut. Han somnar lugnt och snabbt.
    Sen vaknar han ca 7 på morgonen efter at ha sovit hela natten.

• morbritta

Våran 11 månaders kille har vaknat å gråtit och.bökat hela nätterna tills Vi minskade eller rättare sagt tog bort allt som innehåller mjöl. Har vart på bvc och tatt.blodprov för att se om han är allergisk/överkänslig mpr gluten. Att äta gröt/välling/pasta, smörgåsrån,mackor m.m kan inte vara bra för någon. Vi kör majsvälling och havregrynsgröt, kan säga att han sov 9 timmar utan att vakna. Ändra dock inte.kosten innan ni vart och tatt.blodprov då kan de visa fel...

• JohannaMamma
    Pickeli skrev 2012-03-01 09:21:59 följande:
    Vill bara tillägga en grej ang dagssömnen. Båda min barn har sovit avsevärt SÄMRE på natten om de inte fått sova mycket på dagen. Det var min mormor som tipsade mig om att "barn som sover dåligt/lite på dagen sover likadant på natten" Detta kan dock inte tillämpas på en 3 åring kanske men om inte min 1 åring får sova minst 2 ggr om dagen så blir både kvällen och natten kaos! Alla barn är ju olika men det skadar ju inte att testa lägga till lite mer sömn på dagen. Ända tills för 3 månaders sen har sonen alltid behövt ta sig en powernap runt 18 för att somna gott till och fortsätta sova gott på natten. Nu sover han sista gången vid 16-17.
    Google it!

Samma här ! Så funkar båda mina barn!
Svar på tråden Min 1 åring vaknar hela nätterna, orkar snart inte längre!!