• bruuden

barnen fick bara 1varmkorv med bröd vid utflykt en hel dag, ska de va så?

barnen var på utflykt och skulle¨åka skidor,skridskor el pulka, dom skulle får varmkorv med bröd av skolan,

imorse säger min dotter att dom bara fick äta 1korv var?? ska det vara så??

hur ska barnen orka med en hel dag på så lite mat, nog för att dom fick ta med fika sj med men ändå borde skolan står för mer mat då alla barn kanske inte hade fika med sig,''

kanske jag bara är gnällig nu?     

• Svar på tråden barnen fick bara 1varmkorv med bröd vid utflykt en hel dag, ska de va så?
  • ZuMa

Fråga på skolan? Hur gammal är din dotter? Hon kanske bara trodde att de fick en korv var? För jag är ganska övertygad om att skolan skickar med mer korv än en korv/elev.

• skånegås

Här får vi lapp hem i samband med info om friluftsdagar där det står att barnen serveras 2 korvar med bröd och 1 festis (standard) och att man gärna ska ta med lite matsäck och dryck. EN korv är på tok för lite om de inte har matsäck!

• Punkster
    bruuden skrev 2012-03-01 09:05:43 följande:
    9år och ja jag har mailat och frågat rektorn,
    Jag tror du skulle få ett bättre svar om du frågade lärarna som planerat dagen och var med. Rektorn har antagligen ingen aning. 
  • nillanG

Jag kanske missförstår nu men om skolan sagt att dom skulle ta med eget fika förstår jag verkligen inte problemet. Regel vid friluftsdagar är väl ändå att man tar med matsäck själv. 
    Har dom däremot sagt att barnen får mat, matsäck behövs ej...ja då skulle jag kontaktat skolan för förklaring 

• SOL10

Äh kanske ingen stor sak en gång. De hade ju fika oxå.

• bruuden

fika fick tas med om dom ville arnars skulle skolan stå för korv med bröd.

• skånegås
    bruuden skrev 2012-03-02 09:13:13 följande:
    fika fick tas med om dom ville arnars skulle skolan stå för korv med bröd.
    Då är det anmärkningsvärt om de bara fick EN. MIn 5-åring klämde i sig 4 igår innan han var mätt...
    Vad har skolan svarat???
  • SOL10
    bruuden skrev 2012-03-02 09:43:19 följande:
    har ej fått svar ännu

Kanske inte så prioriterat:)
  • Mumu

I vår kommun, som har ett måltidsavtal med en matlaverantör för skolmaten, så finns det ett flertal alternativ att välja på som friluftslunch när man byter ut den vanliga skollunchen mot utflyktsmat (och nu menar jag inte att varje enskild elev väljer vad den vill ha, utan vi pedagoger väljer i god tid innan utifrån vad som är en lämplig friluftslunch på just den aktiviteten).

Ett av alternativen är korv, och då är det beräknat 2 korvar, 2 bröd samt en festis på varje portion mat man beställer. Men vi har aldrig fått med oss så lite i verkligheten, vi brukar kunna ge de barn som vill ha mer att äta tills de är mätta och har ofta korv med oss hem också. Om det är vår leverantör som är "generös" eller om det är husmor på vår skola som ser till att det är extra med för att ingen ska gå hungrig vet jag inte.

En korv låter extremt lite och klassas mer som mellanmål än lunch, prata med pedagogerna och hör efter vad som hänt och hur det var. Om skolan skrivit att de ska stå för lunch ska det vara lunch, inte ett litet mellanmål, sen att alla barn kanske inte kan äta sig proppmätta är en annan sak, för det är förmodligen beräknat en viss portionsstorlek som sagt var.

• SOL10
    Mumu skrev 2012-03-02 12:53:03 följande:
    I vår kommun, som har ett måltidsavtal med en matlaverantör för skolmaten, så finns det ett flertal alternativ att välja på som friluftslunch när man byter ut den vanliga skollunchen mot utflyktsmat (och nu menar jag inte att varje enskild elev väljer vad den vill ha, utan vi pedagoger väljer i god tid innan utifrån vad som är en lämplig friluftslunch på just den aktiviteten). Ett av alternativen är korv, och då är det beräknat 2 korvar, 2 bröd samt en festis på varje portion mat man beställer. Men vi har aldrig fått med oss så lite i verkligheten, vi brukar kunna ge de barn som vill ha mer att äta tills de är mätta och har ofta korv med oss hem också. Om det är vår leverantör som är "generös" eller om det är husmor på vår skola som ser till att det är extra med för att ingen ska gå hungrig vet jag inte. En korv låter extremt lite och klassas mer som mellanmål än lunch, prata med pedagogerna och hör efter vad som hänt och hur det var. Om skolan skrivit att de ska stå för lunch ska det vara lunch, inte ett litet mellanmål, sen att alla barn kanske inte kan äta sig proppmätta är en annan sak, för det är förmodligen beräknat en viss portionsstorlek som sagt var.

Utredningen är nu på rektorsnivå
Svar på tråden barnen fick bara 1varmkorv med bröd vid utflykt en hel dag, ska de va så?