• MHM

Hur slutar man amma när barnet inte tar flaska?

Jag har en bebis som ammar. Han är 6 månader och otroligt tuttig av sig. Vi samsover, och han behöver ha tutten i munnen hela natten. Sömnen blir kaos, för både mig och honom. Han tar inte flaska och inte napp och jag orkar snart inte.

Hur gör jag för att sluta amma och vara en levande napp?Han börjar krypa när som helst och jag vill att han ska lära sig sova i sin säng också för det känns inte säkert att han sover med oss då. Inatt höll han på att trilla ner från sängen.

Min man säger att jag får problem med det här, och att det inte kommer att gå att sluta. Hur gör jag? 

• Svar på tråden Hur slutar man amma när barnet inte tar flaska?
  • straw2008
    Lumikki skrev 2012-03-06 12:48:32 följande:
    Har knappt hört talas om någon som slutat amma MED krämpor och gallskrik. Men det beror väl lite på hur man är själv och vilka vänner man har. För mig och de människor jag har runt mig har det varit självklart att sluta amma när BARNET visat att det räcker och inte av ego-skäl. Vill barnet amma 7 mån låter man det göra det. Vill barnet amma 2 år har det också varit okej.

Låter mer som att du endast diskuterat ammning med utvalda som har samma åsikt/inställning som du. Jag har diskuterat amning med kollegor mammagruppsdeltagarna syskon släktingar vänner o kleti o pleti. O nää nästan ingen jag känner har kunnat sluta utan att åka bort o ungen gapat ett par dagar. Till skillnad mot de som slutat amma efter bara ett par veckor/dagar/månader, deras barn har tagit flaska direkt o inte skrikit sig blå efter mamman.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008
    skogsvitter skrev 2012-03-06 13:30:59 följande:
    Förutom sked finns det ju kopp man kan köpa, sk tillmatningsset, eller så testar ni med pipmugg och då kan ni ju börja med lite utpumpad bröstmjölk för att se hur det funkar. Just för att komma undan själva flaskan.

koppmata för en 7 månaders mitt i natten ? Wow har verkligen svårt att ta dig på allvar.
  • skogsvitter
    straw2008 skrev 2012-03-07 09:12:42 följande:
    Låter mer som att du endast diskuterat ammning med utvalda som har samma åsikt/inställning som du. Jag har diskuterat amning med kollegor mammagruppsdeltagarna syskon släktingar vänner o kleti o pleti. O nää nästan ingen jag känner har kunnat sluta utan att åka bort o ungen gapat ett par dagar. Till skillnad mot de som slutat amma efter bara ett par veckor/dagar/månader, deras barn har tagit flaska direkt o inte skrikit sig blå efter mamman.
    Du får gärna tro att alla har det så om du mår bättre på det sättet, i mina kretsar, på mina arbetsplatser och i mitt umgänge så går det inte till så helt enkelt. Här är det precis tvärtom och det kan såklart gå för långt det med i vissa fall. Det är helt sjukt att ni tror att det måste vara så där du kommer ifrån, men det skulle inte förvåna mig ett dyft om det rör sig om Stockholms innersta kretsar, det var nog mycket längesedan man slutade lyssna till vare sig barnen eller sig själva och sina instinkter för er del. Sorgligt. Men försök inte få andra att följa era misslyckanden. För det är inget annat än ett misslyckande att behandla en liten bebis så fruktansvärt.
  • skogsvitter
    straw2008 skrev 2012-03-07 09:14:16 följande:
    koppmata för en 7 månaders mitt i natten ? Wow har verkligen svårt att ta dig på allvar.
    Ja jag har sedan länge jämställt dig med trollen så jag kan bara säga detsamma. Jag antar att du inte har en aning om hur man gör för att faktiskt vara lyhörd och ta saker och ting långsamt i barnets takt, synd för ditt barn. Men alla andra har ju faktiskt rätt till sådana råd trots att du vägrar ta ett steg i taget.
  • straw2008
    skogsvitter skrev 2012-03-07 09:25:48 följande:
    Du får gärna tro att alla har det så om du mår bättre på det sättet, i mina kretsar, på mina arbetsplatser och i mitt umgänge så går det inte till så helt enkelt. Här är det precis tvärtom och det kan såklart gå för långt det med i vissa fall. Det är helt sjukt att ni tror att det måste vara så där du kommer ifrån, men det skulle inte förvåna mig ett dyft om det rör sig om Stockholms innersta kretsar, det var nog mycket längesedan man slutade lyssna till vare sig barnen eller sig själva och sina instinkter för er del. Sorgligt. Men försök inte få andra att följa era misslyckanden. För det är inget annat än ett misslyckande att behandla en liten bebis så fruktansvärt.

H aha är uppvuxen ute på landet... så det så o själv så tog mina barn flaskan utan minsta pip, så inget misslyckande här inte. O jga försöker verkligen i mitt yttersta att påpeka fördelarna med att intruducera flaska tidigt för att föräldrar om barn ska slippa detta trauma men de flest aförsöker försent.
  • straw2008
    skogsvitter skrev 2012-03-07 09:27:36 följande:
    Ja jag har sedan länge jämställt dig med trollen så jag kan bara säga detsamma. Jag antar att du inte har en aning om hur man gör för att faktiskt vara lyhörd och ta saker och ting långsamt i barnets takt, synd för ditt barn. Men alla andra har ju faktiskt rätt till sådana råd trots att du vägrar ta ett steg i taget.

Koppmata en 1 åring med 3 dl välling till kvällen oxå ? O nej inget troll över huvud taget, fullt existerande mor med båda fötterna på jorden o hjärna o hjärta i behåll.
  • Natulcien
    straw2008 skrev 2012-03-04 16:18:18 följande:
    Har faktiskt aldrig hört talas om någon som slutat amma utan mer eller mindre krämpor o gallskrik... de flesta jag känner har åkt bort ett par nätter o låtit pappan ta den biten, du har ju varit vaken tillräckligt många nätter kan man tycka....
    Då får du komma och säga hej till min son då. Glad
    Han slutade självmant att amma på natten vid 2,5 månader. Han sov istället. Och när han var 10,5 månader slutade han självmant att amma på dagtid också. Helt utan en enda liten tår eller krämpa. Glad
    Och jag tror knappast att han är unik. Du får utöka dina erfarenheter, helt enkelt. Glad
  • straw2008
    Natulcien skrev 2012-03-07 12:49:19 följande:
    Då får du komma och säga hej till min son då. Han slutade självmant att amma på natten vid 2,5 månader. Han sov istället. Och när han var 10,5 månader slutade han självmant att amma på dagtid också. Helt utan en enda liten tår eller krämpa. Och jag tror knappast att han är unik. Du får utöka dina erfarenheter, helt enkelt.

Lyllo han ha ha !! JAG har inga behov av att utöka erfarenheter så jag inte kan bry mig mindre. Men jag har aldrig hört någon spontant säga "GUD vad lätt det var att sluta amma" (förutom mig själv då) utan snarare "Fy jag får inte sova mitt barn ska suga på mig nätterna igenom o barnet vägrar ta något annat"
  • Natulcien
    straw2008 skrev 2012-03-07 14:24:55 följande:
    Lyllo han ha ha !! JAG har inga behov av att utöka erfarenheter så jag inte kan bry mig mindre. Men jag har aldrig hört någon spontant säga "GUD vad lätt det var att sluta amma" (förutom mig själv då) utan snarare "Fy jag får inte sova mitt barn ska suga på mig nätterna igenom o barnet vägrar ta något annat"
    Där ser man. Jaa, jag kan ju säga just det. För det var ju väldigt lätt när jag inte ens behövde fatta beslutet. Glad Själv känner jag nog ingen som har sagt det senare "Fy jag får inte sova..." etc. De flesta jag känner har avslutat amningen relativt enkelt, faktiskt.
  • Tekaka
    Har faktiskt aldrig hört talas om någon som slutat amma utan mer eller mindre krämpor o gallskrik... de flesta jag känner har åkt bort ett par nätter o låtit pappan ta den biten, du har ju varit vaken tillräckligt många nätter kan man tycka....
    Vårt mellanbarn var faktiskt ett barn som tog flaska utan problem och utan skrik.
    Han var 4 månader och jag ville sluta amma, gav han ersättning och han tog flaskan direkt, och gångerna efter det med.
    Nu har jag en tös som jag har kämpat från och till i 2 veckor med att ta flaska, och det går när hon sover oftast, men jag har ännu inte lyckats bra på dagarna, antingen skriker hon vid flaskan eller så ratar hon den totalt och verkar hellre gå hungrig eller tills jag kommer med tutten...suck...Hon är drygt 6 månader.
  • Sereena

Hej TS,

jag har inte läst igenom tråden och sett vad du fått för svar hittills, men mitt tips är att fundera på hur länge du kan tänka dig att amma.
    Barn är olika, vissa tar flaska direkt, andra inte alls. Vissa kan man kombinera flaskan och amning andra föredrar det ena eller det andra.

Om du känner att du vill amma på barnets villkor så länge barnet vill så gör det, du kommer absolut inte att få problem att sluta sedan, det kanske bara tar lite längre tid. Och du kommer märka när ditt barn är redo.

Jag hade själv inte tänkt amma särskilt länge, men fick en liten dotter som verkligen ville amma och varken tog flaska, napp eller liknande. Så jag fortsatte.
    Dagamningen tyckte jag inte var några problem att trappa ner, vid 1 års ålder ammade hon bara kväll och natt.
    Försökte i omgångar att sluta även med nattamningen och fick massa tips om att "ta några skriknätter", "låt pappan ta barnet och åk bort" osv. Jag lyssnade inte på dessa tips då de inte kändes rätt för mig.
    Vid 2 års ålder gick det plötsligt jättebra att sluta helt med amningen. Ingen skrik och gråt och kändes rätt. Hon hade nog velat fortsätta lite till för hon frågar lite drömmande om "namnam" ibland, men jag orkade inte längre.
    Tror man måste vara helt säker själv att man vill sluta och inte göra det bara för att man tror att omgivningen förväntar sig att man ska sluta.
    Trivs ni med amningen så fortsätt, alla barn slutar förr eller senare.

Lycka till.

• Sereena
    Jag håller med dig om att de flesta jag hört om har gjort så. (om de inte delammat från start och bebis varit van och föredragit flaskan för de slutar bebis ofta självmant efter några månader). 

Men det behöver faktiskt inte använda skrikmetoder ens med ett flaskvägrande barn! Man kan absolut sluta utan skrik och gråt. 
    Det funkade för oss, och jag har också hört fler, men vad jag förstått så bör man vänta med att försöka sluta tills barnet är minst 1-2 år, och allra lättast sluta när de är över 3, för då kan man lite resonera med dem och amningen är i regel mer tröst och mys än huvudföda vid den tidpunkten. ;)

Själv slutade jag med amning på dagtid vid 1 år, och slutade amma helt vid 2 år.
  • Sereena

Oj, vilket gammalt inlägg såg jag nu. Helt onödigt att svara då jag gissar att TS fråga är helt inaktuell. ;)
    Kan man ta bort sina inlägg på något sätt? ;)

• straw2008
    Sereena skrev 2013-12-11 04:23:40 följande:
    Jag håller med dig om att de flesta jag hört om har gjort så. (om de inte delammat från start och bebis varit van och föredragit flaskan för de slutar bebis ofta självmant efter några månader). Men det behöver faktiskt inte använda skrikmetoder ens med ett flaskvägrande barn! Man kan absolut sluta utan skrik och gråt. Det funkade för oss, och jag har också hört fler, men vad jag förstått så bör man vänta med att försöka sluta tills barnet är minst 1-2 år, och allra lättast sluta när de är över 3, för då kan man lite resonera med dem och amningen är i regel mer tröst och mys än huvudföda vid den tidpunkten. ;)Själv slutade jag med amning på dagtid vid 1 år, och slutade amma helt vid 2 år.

Ovanligt att vilja amma till 3 år. Men absolut jag hör vad du säger.
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Hur slutar man amma när barnet inte tar flaska?