• Anonym (orolig)

Vill inte äta och följer inte längre sin viktkurva

Har en dotter på snart 11 månader. Vi började med smakportioner vid 4 månader och det gick jättebra och hon var väldigt intresserad av maten och smakade det mesta. Allt gick bra och vi kunde öka på och ge mer mat efterhand.

I november blev dottern magsjuk en natt (kräktes dock bara några gånger) och efter det har maten aldrig kommit igång ordentligt. Hon vill inte äta.
    Vi var på vägning i december och då hade hon börjat gå ifrån sin kurva och efter det har hon sjunkt lite mer än ½ SD och är snart nere på -3SD (hon följde tidigare -2SD kurvan).
    Vi har varit på 2 extravägningar på BVC och nu senast igår. Då hade hon inte gått upp något alls på tre veckor. Jag upplever även att dottern varit hängigare och mer gnällig än vanligt och velat vara stilla mycket. Innan var hon världens energiknippe som knappt kunde sitta still, så det är verkligen ett helt annat barn för mig.

Vi föräldrar tycker ju självklart också att det här är jättejobbigt. Vi fortsätter erbjuda mat 5-6 ggr per dag och en bra dag så får hon i sig ca 1 burk puré (tror det är 190g i dom) och ½ portion gröt. Tyvärr så är det inte många dagar som är bra dagar, utan oftast får man vara glad om man får i henne ½ burk mat. Har provat allt i matväg känns det som, fruktpuré, mat med bitar/utan bitar, hemlagat, köpemat, egen gröt, köpt gröt, välling, nyponsoppa, yoghurt, fil, smörgås, rån, majskrokar, plockmat m.m. Men inget går att få i henne i några direkta mängder.
    Fram tills för drygt en vecka sedan ammade hon även 3 ggr under dagen/kvällen (när hon skulle sova), men nu har hon även börjat rata bröstet. 

Det känns inte som att BVC tar vår oro på allvar och nu igår fick jag bara kommentaren att dottern antagligen är helt frisk, bara att hon är liten i maten. Att vi ska fortsätta erbjuda mat, men att det är upp till dottern att faktiskt äta. Vi ska på extra vägning igen om en månad och om hon fortsätter vika av från sin kurva då så ska vi ev boka in en läkartid.
    Men det här känns inte bra. Nu när hon även börjat bli påverkad (energimässigt och humörmässigt) så tycker jag inte det känns okej att bara vänta ut henne. Eftersom hon knappt ammar längre heller så får hon ju inte ens i sig den lilla näring som ev fanns i min mjölk.. 
    Ska jag vända mig till någon annan läkare för att se vad de tycker? Vet inte om det finns några undersökningar/tester man kan göra för att se om det finns någon orsak till att hon inte vill äta. Funderar själv på allergier eller liknande eftersom jag själv utvecklade allergier mycket tidigt.  

• Svar på tråden Vill inte äta och följer inte längre sin viktkurva
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Den dagen ett barn "tappar kanaler" på sin viktkurva och planar av ordentligt skall man dra öronen åt sig. Man brukar ha några "extra vägningar", då det kan variera mkt ibland. Fortsätter avplaningen och om barnet inte får ngn s.k. "catch up"/hämtar upp sig bör barnläkare konsulteras.

MVH
    Carmen

Svar på tråden Vill inte äta och följer inte längre sin viktkurva