• Emeliie89

Någon som gett Minmax barnsondnäring?

Min son har alltid matvägrat och därför gått upp för dåligt i vikt. Nu är vi under utredning och har fått Minimax barnsondnäring utskrivet. Detta ska han dricka 4 små tetror om dagen av.

Någon mer som använt detta? Gick det bra? Gick barnet upp något i vikt av det? Förresten.. vet någon skillnaden på minimax resource och minimax barnsondnäring? Dom innehåller ju lika många kcal men kallas ju olika av någon anledning som någon kanske vet? 

• Svar på tråden Någon som gett Minmax barnsondnäring?
  • Tinkie86

Nä det är ju inte det lättaste när man har ett barn som inte äter.. Men det går, man vill ju inte ha 2 st som inte äter:)

• Trollmamma till 4

Minimax sondnäring kan ges via en sond/PEG/knapp men resource är inte lika lämplig att sonda med då den tjocknar till på ett annat sätt och kan täppa till sonden (va jag har fått förklarat för mig)

Vår son har Minimax resource och han drack 90 ml av den helt själv med sugrör å det var en prestation för han

Men vi har Infantrini som vi använder i knappen för han hatar välling i alla sorter och nappflaskor avskyr han..

Så Minimax i glas med sugrör går bra  

97 03 03 11
  • Emeliie89
    Trollmamma till 4 skrev 2012-03-04 00:30:49 följande:
    Minimax sondnäring kan ges via en sond/PEG/knapp men resource är inte lika lämplig att sonda med då den tjocknar till på ett annat sätt och kan täppa till sonden (va jag har fått förklarat för mig)

Vår son har Minimax resource och han drack 90 ml av den helt själv med sugrör å det var en prestation för han

Men vi har Infantrini som vi använder i knappen för han hatar välling i alla sorter och nappflaskor avskyr han..

Så Minimax i glas med sugrör går bra  
    Trevligt med en till i tråden :) hur gick det med minimaxen, gick han upp bra i vikt av den?
  • Trollmamma till 4
    Emeliie89 skrev 2012-03-04 11:28:32 följande:
    Trevligt med en till i tråden :) hur gick det med minimaxen, gick han upp bra i vikt av den?
    Tack

Han har precis fått den och så använder vi Infantrini som "backup" så det är svårt att veta hur mycket han kommer gå upp av bara Minimax..
    97 03 03 11
  • velvet

Ni som fått detta på recept, hur mycket betalar ni/tetra?

• Emeliie89
    velvet skrev 2012-06-01 09:17:55 följande:
    Ni som fått detta på recept, hur mycket betalar ni/tetra?
    Vi betalar 120kr/flak och då är det ju 18*4 på det så det blir ju typ 1,66kr/tetra ;) väldigt billigt.
  • velvet

Emeliie89 - Oj, lite billigare än de 22 kr/tetra som vi betalat i väntan på receptet som kommer nästa vecka med andra ord! :)

• Emeliie89
    velvet skrev 2012-06-01 17:28:03 följande:
    Emeliie89 - Oj, lite billigare än de 22 kr/tetra som vi betalat i väntan på receptet som kommer nästa vecka med andra ord! :)
    Oj, det är ju galet! Vi fick gratis av dietisten på sjukhuset tills receptet kom.. tycker alla borde få det för 22kr/tetra är ju inte okej..
  • Nononono

Jag förstår att inlägget e gammalt men hur är det nu med minimax, kan man värma det? Hur mycket bör man ge till barnet? Dirtisten e sjuk och de har lämnat oss utan nån info....

• BeautifulMoments
    Nononono skrev 2016-06-09 18:19:18 följande:

Jag förstår att inlägget e gammalt men hur är det nu med minimax, kan man värma det? Hur mycket bör man ge till barnet? Dirtisten e sjuk och de har lämnat oss utan nån info....

Ja det kan värmas! Man kan använda det istället för mjölk i matlagning och göra sås, gröt, bullar osv på det. Hur mycket som ska ges beror nog på barnet. Min dotter har alltid fått så mycket hon vill ha just för hon är så liten och smal.
    My life, My choice!
  • PetronellaM

Min son är nu 15 månader och har aldrig gått upp i vikt som han ska. Väger 8,6 kg o är 70 lång. 3 mån gammal började han tappa kurvan( vägde 4kg när han föddes) 8 mån gammal Opererade de bort adenoiden i näsan då den täckte 99% av näshålan och därför Kunde han inte äta o andas samtidigt. Därefter blev det något bättre. Mandlarna är måttligt förstorade och Periodvis äter han jättedåligt. Det kan gå 3 veckor då han äter som en normal 1 åring sedan kommer det 1 vecka då han vägrar allt utom sin välling. Nu har vi fått minimax som vi ska blanda i vällingen 100ml morgon och kväll. 3 dagar åt han allt och nu har han börjat strula. Äter bara 100-150 ml av vällingen. Är det någon som vet om den mättar mycket. ska inte tillbaka förrän den 26 aug till dietisten. Dessutom väntar vi på tid till allergi o öron näsa hals igen. Alla prover är bra som gastroläkare tagit

Svar på tråden Någon som gett Minmax barnsondnäring?