• Bagarn

Barnböcker om att ut och resa?!?!

Hej!!
    Min lilla familj ska flytta till förenade arabemiraten i juni och jag tänkte jag skulle förbereda sonen som är 2,5 år på denna stora resa vi har framför oss. Skulle vilka ha tips på barnböcker som handlar om att ut och resa, flygplan, hotell, stranden osv.
    Såg en Ingrid bok men den fick inte så bra betyg. Någon som har läst den och kan tycka till? Lättare med fler recensioner än en .
    Mvh

• Svar på tråden Barnböcker om att ut och resa?!?!
  • lövet

Mina barn gillade:

- Så går det till på flygplatsen: lyft flikarna och lär dig mer! av Gaby Goldsack 
    - Halvanboken: Här kommer flygplanet av Arne Nordin
    - Pixi-boken: Folke på semester 
    - Sune tar semester av tord Nygren (Sune tar semester och packar för att semestera i sin koja) 
    - När kommer bussen - av Ryôji Arai (handlar om att vänta på en buss och att allt inte alltid blir som man tänkt)
    - Gittan och fårskallarna (ingen klassisk resebok men handlar om Gittan som är på semester) 

• Machapuchare

Har sett en bok som handlar om hur det går till på flygplatsen osv. Vet ej vad den heter.
    Kan ha varit den här: En dag på flygplatsen ISBN: 91-976084-0-8

Jag brukar göra en egen förberedelsebok

-------saxat min text från annan tråd -------
    Jag brukar göra en "förberedelsebok" när vi skall ut på resa. Ett litet häfte med bilder från resmålet, bilder på taxibil, flygplan, flygplats, flygplansmat, moln utanför fönstret, bagageband, hotellet, pool, strand... Den läser vi innan resan för att förbereda så att barnen vet lite vad som väntar. Brukar vara kul att titta i under flygningens gång också (samt när vi kommit hem som ett minne).

• Pärsikan

"Ingrid ska resa"
    Tror jag nya boken av Katarina Janoush (stavning?) heter. Handlar om flickan Ingrid som reser på solsemester med mamma och pappa.  Bra bok! Lagom text och bra bilder!

Svar på tråden Barnböcker om att ut och resa?!?!