• Jessiika

Resa med tvååring till t.ex Egypten

I oktober nästa år fyller svärmor 50 och vill bjuda vår familj (jag, min man & vår son som då kommer vara 2 år) på en resa till t.ex Egypten. Men jag känner mig väldigt osäker om jag vill ta med sonen av massor av anledningar.

Värmen, maten, aktiviteter osv.

Till saken hör är att jag och svärmor inte har en bra relation alls, hon avskyr mig näst intill för jag delar inte hennes åsikter om uppfostran av barn. Hon anser i stora drag att barn ska få det dem vill ha, göra näst intill vad de vill, inte behöva hjälpa till hemma (vara med och laga mat, städa osv) och vara allmänt bortskämda medans jag anser att det är att göra barnen en björntjänst i framtiden, min man har ett extremt ha-behov tack vare sin uppväxt. Svärmor respekterar absolut inte mina åsikter alls utan allt hon säger är rätt, punkt.

Åter till resan, svärföräldrarna har sedan mannen varit liten åkt utomlands 1 gång /år från det att han var ca 10 månader och tycker såklart det är lätt och så, men jag håller inte riktigt med. Jag vill som inte ha med honom när han fortfarande är "liten" och inte uppskattar resan på samma sätt som vi gör. Jag upplever det som att det skulle bli väldigt bökigt med allt vad det innebär. Då stannar jag faktiskt hellre hemma med sonen, ev han får vara hos mormor/morfar. Det skulle hon visserligen aldrig gå med på, men ändå.

Ni som rest med barn i 2 årsåldern. Hur har det gått för er med mat, värmen, transport osv? Det är ju länge kvar, men vill ha lite info ändå.

• Svar på tråden Resa med tvååring till t.ex Egypten
  • Persimon

Det har gått jättebra. Jag skulle själv aldrig sätta mig på en flygresa som tar 15-20 timmar med en 2-åring men till Egypten tar det ju inte så lång tid. Åker man till Egypten på vårvintern är det inte så varmt . Några gizautflykter och liknande skulle jag aldrig görta med en 2-åring det är långt att resa från hurghada till Kairo utan med en 2-åring skulle jag hålla mig på hotellet .

• Jessiika
    Persimon skrev 2012-03-02 15:03:50 följande:
    Det har gått jättebra. Jag skulle själv aldrig sätta mig på en flygresa som tar 15-20 timmar med en 2-åring men till Egypten tar det ju inte så lång tid. Åker man till Egypten på vårvintern är det inte så varmt . Några gizautflykter och liknande skulle jag aldrig görta med en 2-åring det är långt att resa från hurghada till Kairo utan med en 2-åring skulle jag hålla mig på hotellet .
    Grejen är att hon behandlar typ barn som vuxna ibland, tycker att de får "vänja sig", tror absolut att hon skulle vilja fara på utflykter osv då det är vad deras resor går ut på. De är inga som ligger vid poolen/stranden hela dagar och steker....
  • Khaleesi

Det blir ju vad man gör det till. Tvåårsålder tycker jag är värsta spring-och-jaga-åldern, så så mycket semester blir det ju inte. Å andra sidan kan det ju vara helt OK. Om barnet ska släpas med till pyramider och annat som farmor tycker är kul skulle jag nog lika gärna ha lämnat lillen hemma hos mormor, om det är OK för henne.

Eller så stannar du hemma, för det låter som om grundproblemet är att du inte vill bo ihop med svärmor en vecka på hennes premisser.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Jessiika
    Khaleesi skrev 2012-03-02 15:14:59 följande:
    Det blir ju vad man gör det till. Tvåårsålder tycker jag är värsta spring-och-jaga-åldern, så så mycket semester blir det ju inte. Å andra sidan kan det ju vara helt OK. Om barnet ska släpas med till pyramider och annat som farmor tycker är kul skulle jag nog lika gärna ha lämnat lillen hemma hos mormor, om det är OK för henne.

Eller så stannar du hemma, för det låter som om grundproblemet är att du inte vill bo ihop med svärmor en vecka på hennes premisser.
    Ja, alltså det är ju det jag också vet, att vid 2 års ålder är många trotsiga. (har många små kusiner så jag minns).
    Det hade varit jätteroligt att åka iväg med lillkillen, men samtidigt känns han för liten fortfarande.

Det känns ju lite jobbigt att behöva bo med henne en vecka, ja, men samtidigt så skulle jag kunna härda ut. Det handlar mer om att hon bestämmer ALLT och ingen får ha en åsikt. Det stör jag mig på. Och eftersom hon/de betalar resan så ska DE bestämma alla resmål och utflykter vi ska göra. Och det är den grejen jag inte riktigt tycker om, vi borde ju kunna planera tillsammans trots att dem betalar resan? Eller att de kan åka iväg och kolla på pyramider en dag om de nu vill göra det medans vi stannar då vid poolen eller så. Men det går inte heller, utan det blir på hennes villkor. Ska de åka på utflykt, ska vi också...
  • sara1981

Resa, ja. Pyramider, nej. Det tar ca 7 timmar med buss från Hurghada till Kairo så det hade jag inte gett mig in på med en tvååring som inte har någon som helst behållning av att titta på gammal sten... ;)

Mat osv är väl inga som helst problem, passar barnet gör man ju även hemma så där förstår jag inte riktigt vad som skulle vara så svårt?

• Jessiika
    sara1981 skrev 2012-03-02 15:34:59 följande:
    Resa, ja. Pyramider, nej. Det tar ca 7 timmar med buss från Hurghada till Kairo så det hade jag inte gett mig in på med en tvååring som inte har någon som helst behållning av att titta på gammal sten... ;)

Mat osv är väl inga som helst problem, passar barnet gör man ju även hemma så där förstår jag inte riktigt vad som skulle vara så svårt?
    Det hemska är att de lätt skulle kunna få för sig att göra en sån sak.. Och det är det jag är orolig för. Min man är en riktig fegis som inte vågar stå upp mot sin mamma, utan gör och håller med om allt hon säger, för att sedan klaga när han kommer hem till mig. Jag är väl inte så mycket modigare heller, men hellre att han säger emot sin mamma än att jag ska försöka säga emot svärmor, mitt humör mot hennes skulle skapa nästa världskrig.

Jag är inte van med att vara utomlands (bara varit det 2 ggr) så maten är jag lite orolig över, vad finns det för mat i egypten? Passar honom gör jag ju såklart, och missförstå mig inte nu men är man utomlands vill man ju kanske njuta av att man inte är hemma, varmt och soligt. Sola, bada osv. Känns som att man inte kan göra det med en 2 åring på samma sätt då de lätt blir rastlösa och man måste kolla honom hela tiden, inte så att man kan lägga sig på en solstol och låta honom bada själv (extremt exempel, men jag hoppas du förstår mig).
  • sara1981

Jo, jag förstår, men det är ju samma sak här i Sverige på sommaren, angående bad alltså. Din man och du får väl turas om lite så båda får lite "avslappning".
    Sen får nu ju resan gratis så då känns det kanske inte lika "bortslösat"?

Sen angående att säga ifrån till svärmor. Ja, i första hand tycker jag att det är upp till din man, men annars får du faktiskt stå upp för dig och ditt barn och säga till.

Angående mat så har väl inte egypten enligt mig världens godaste mat. Men de flesta hotell har iaf barnvänlig mat som pasta,pannkakor, pommes osv. Inte jättekul kanske, men barn äter ju ofta sådant när man äter utomlands (enligt min erfarenhet)

• pigglet

Själv tycker jag det är härligt att resa med barnen! De har uppskattat det varje gång, på sitt eget sätt. Det är ju en lyx att ha tillgång till båda föräldrarna dygnet runt i ett par veckor. Spännande att vara på stranden, härligt att vara lediga, kul att smaka på nya saker osv. I mina ögon är en 2-åring ganska stor och våra har absolut uppskattat att resa i den åldern och pratat om resan i flera år.

Däremot skulle vi aldrig våga åka till just Egypten, då det verkar vara supervanligt att man får magsjuka där. OCh vi är verkligen duktiga på att ha magsjuka   :( 

• pigglet

... och åker man tex till Grekland eller Turkiet i oktober så är inte värmen något problem. Lagom varmt i luften och verkligen härligt i havet  :)

• Jessiika
    pigglet skrev 2012-03-02 20:24:42 följande:
    Själv tycker jag det är härligt att resa med barnen! De har uppskattat det varje gång, på sitt eget sätt. Det är ju en lyx att ha tillgång till båda föräldrarna dygnet runt i ett par veckor. Spännande att vara på stranden, härligt att vara lediga, kul att smaka på nya saker osv. I mina ögon är en 2-åring ganska stor och våra har absolut uppskattat att resa i den åldern och pratat om resan i flera år.

Däremot skulle vi aldrig våga åka till just Egypten, då det verkar vara supervanligt att man får magsjuka där. OCh vi är verkligen duktiga på att ha magsjuka   :( 
    Ja, alltså jag tror nästan maten har börjat bli mitt största "bekymmer" Jag har också hört att maten inte är speciellt god och att man lätt blir sjukt där nere, och det vill man ju helst undvika både för sonen och för oss själva! Sjuk av mat kan man ju bli överallt, men endel ställen är ju värre än andra.
    pigglet skrev 2012-03-02 20:25:51 följande:
    ... och åker man tex till Grekland eller Turkiet i oktober så är inte värmen något problem. Lagom varmt i luften och verkligen härligt i havet  :)
    Ja, alltså jag är inte otacksam och skulle väl kunna tänka mig att åka till Egypten, men skulle hellre fara till t.ex Turiket eller Cypern, var på Cypern för 3 år sedan och det var såååå fint och roligt. Problemet är att svärmor hatar turistställen och vill hellre bo typ mitt i öknen eller djungeln, innan Vietnam "slog igenom" åkte de dit flera gånger, men nu är det för mycket turister där så de åker de inte dit längre. Men jag har då sagt till mannen att vi ska åka till ett ställe & hotell som är barnvänligt om det blir så att sonen följer med, det är då ett som är säkert! :p
  • anne h

Det blir vad du gör det till

Jag har rest ensam med mina 4 barn många gånger, det går alldeles utmärkt oavsett om det är varmt eller ej, maten kan man alltid anpassa så det fungerar för barn.
    Första gången jag reste med dem till varmare trakter var de dock bara tre till antalet, då var de 10 mån, 2½ år samt 4 år gamla. Det var härligt =)
     -och det gav definitivt mersmak och det är väldigt givande för barnen, de utvecklas mycket dessa veckor så varför skulle jag neka dem det?

Är det så att du inte vill åka pga svärmor vilket det känns som när jag läser det du skriver så kan ju faktiskt pappan åka med sina föräldrar och sin son och du stannar hemma och får en vecka ledigt helt ensam. Skönt det också  

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Jessiika
    anne h skrev 2012-03-03 07:50:10 följande:
    Det blir vad du gör det till

Jag har rest ensam med mina 4 barn många gånger, det går alldeles utmärkt oavsett om det är varmt eller ej, maten kan man alltid anpassa så det fungerar för barn.
    Första gången jag reste med dem till varmare trakter var de dock bara tre till antalet, då var de 10 mån, 2½ år samt 4 år gamla. Det var härligt =)
     -och det gav definitivt mersmak och det är väldigt givande för barnen, de utvecklas mycket dessa veckor så varför skulle jag neka dem det?

Är det så att du inte vill åka pga svärmor vilket det känns som när jag läser det du skriver så kan ju faktiskt pappan åka med sina föräldrar och sin son och du stannar hemma och får en vecka ledigt helt ensam. Skönt det också  
    Känns ju bättre att många har bra erfarenhet med att åka med småbarn, känns som att det kanske blir så vi åker allihopa trots allt.

Alltså jag vill egentligen inte åka med svärmor, men det ska nog gå bra i alla fall.  Men jag tror inte jag skulle vilja släppa med pojken utomlands utan mig. Då följer jag hellre med eller så får bara mannen åka med till utlandet, men efter positiva svar så kanske jag har ändrat åsikt. Det är ju länge kvar så vi får se hur det blir!
  • mia maria

Jag har rest ensam med barn flera ggr; år 2010 när äldsta var 6 år o yngsta 8 månader, samt år 2011 när äldsta var 7 år o yngsta 1½ - o det har gått jättebra!
    Jag tycker visst att det blir semester även om barnen är med, för för mig är det semester att slappa vid poolen eller stranden i en hel vecka, utan att behöva tänka på att tvätta, laga mat eller städa!
    Att bara få vara med familjen, där det är varmt o skönt!

Vi var både på Kreta o i Turkiet förra sommaren, o då vi var på Kreta så spenderade vi varje dag på stranden (eftersom hotellet inte hade någon barnpool), o lilleman, då 1½, lekte i sanden hela dagarna!
    O så var vi ju i o badade förstås, men då badade ju jag med honom!
    Han sov middag en stund varje dag, o även när han var vaken så kunde ju jag sitta i solstolen o slappa, alternativt i sanden bredvid honom, vid vattenbrynet.

Mat på de flesta turistorter/hotellanläggningar innebär ju som någon skrev ovan tex pannkakor, pommes frites, hamburgare osv - iaf på barnmenyn!
    Är ni nojiga så kan ni ju annars ta med barnmatsburkar hemifrån, om han nu fortfarande gillar sådana vid 2 års ålder!

Jag tycker att det funkar jättebra att resa med barn (har rest ensam med barn sen äldsta sonen var 3 år), o enligt min åsikt så är det inget "jobbigare" att vara borta med småbarn mot att vara hemma.

• Gladskit

Vi har varit i Egypten tre gånger med vår son som idag är sex år. På fredag åker vi för fjärde gången. Lagom varmt, lagom långt bort och härlig snorkling är det som fått oss att fastna för Egypten. Förra året var vi i Thailand men då hamnade vi i värsta monsunregnet så i år får det bli Egypten igen

Magsjuka förekommer men vi har haft tur och klarat oss varje gång hittills *peppar peppar*
    Håller man sig till de varma rätterna och spritar händerna ofta så bör man klara sig.
    Första gången vi åkte skulle vår pojke precis fylla två. Då sov han fortfarande middag på dagarna vilket var perfekt. Vi vuxna åt lunch medan han sov i vagnen och sen när han vaknade gick vi till restaurangen igen och så fick han lunch. Spaghetti och köttfärssås hade de varje dag på menyn och det gillar väl de flesta ungar? Annars brukar det finnas grillad kyckling, pommes, ris och allt möjligt annat. Maten har aldrig varit ett problem för oss.

Dagarna spenderades i lekparken på hotellområdet, vid poolen eller på stranden. Efter lunch gick man in och sov en stund, sen var det ut och leka igen. Den resan var i januari och det var inte jättevarmt. Det blir ju mycket gräva i sanden och köra bilar och lasta och sånt när man har en liten kille. Som hemma i sandlådan ungefär fast trevligare för oss föräldrar

Får din svärmor för sig att åka tex. till Kairo är det väl inte mer än att du och barnet stannar på hotellet? För en sån utflykt skulle jag inte rekommendera med små barn.

• Lisa RMB

Egypten med en 2 åring är inget problem om du vill resa.
    Har själv varit där med en 5 åring och en 6 månaders. I Egypten finns det ju i princip bara resorts men barnvänliga menyer, pooler etc.

Jag skulle inte ge mig iväg på en lång bussresa till pyramiderna med små barn. Jag tror inte heller att min 5 åring skulle ha uppskattat en sådan resa.

Jag förstår att problemet snarare är din relation till svärmor än resan. Försök njuta av "gratis resan" men bestäm själv var gränsen går för vilka aktiviteter ni hittar på.

Hoppas ni får en härlig resa!

• december06

Vi blev magsjuka, trots alla försiktighetsåtgärder. Hela familjen, endast en semesterdag som hela familjen var frisk samtidigt :(

Barnen vägrade sen att äta något resten av veckan för det var samma mat varenda dag i buffeén,vi hade all inclusive.

• rocky road

Mina barn var 2,5 år och 6 månader när vi var i Hurghada. Gick jättebra. 

Vi har haft all inclusive. Varje måltid fanns det ris, pasta, potatis, kött, fisk, fågel, bröd. Dessutom fanns ett barnbord med t ex korv. Till frukost åt de pannkakor, yoghurt, flingor.

Vi klarade oss från magsjuka. Jag har hört att det är pengarna man blir sjuk av. Barnen fick inte ta i pengarna. Vi vuxna spritade händerna direkt efter att vi tagit i pengarna, efter att vi hälsat på någon och efter toalettbesök.

Vi gjorde en utflykt då vi åkte ubåt. Det gick bra, men vi tog med blöja till den äldsta som precis slutat med blöja då det inte fanns toalett ombord. Denna gågn kommer vi nog inte göra utflykter utan endast slappa vid vattnet.  

Yngsta åt ersättning. Vi använde flaskvatten när vi blandade den. Och vi kokade kranvatten i vattenkokare när vi skulle diska flaskan. 

Vi åker igen om två veckor, då är de 4 år och nästan 2 år. Denna gång till El Gouna. 

Svar på tråden Resa med tvååring till t.ex Egypten