• Anonym (Ledsen)

"alla" andra finner lyckan, och jag står kvar

Våren är kärlekens tid sägs det, att det är tiden för fortplantning och det är så otroligt många som blir gravida runt mig. De som vill ha och de som råkar bli det utan mening. De som vill ha och de som inte riktigt vet ifall de vill ha.
    Jag blir så sorgsen av att se allt, visst förunnar jag dem lycka och är glad för deras skull. Men jag vill också ha lyckan, den som aldrig verkar komma. :(

Om saker och ting skulle gått rätt så skulle jag nu ha haft en son eller dotter på 9 månader, men jag fick ett missfall, och har sedan dess inte blivit gravid någon mer gång, och jag fruktar nu att det inte kommer bli så heller. Jag vet att negativa tankar inte direkt gör livet lättare att leva, men, hur länge ska man försöka orka söka efter lyckan utan att få den, och ändå stå med rak rygg?

Jag är så fruktansvärt trött på alla dessa masker som jag bär dagligen för att dölja smärtan (vi har valt att inte berätta för någon)

Jag behövde bara skriva av mig och få lite tröst från andra i samma situation, där ingen vet vem jag är..
    Jag undanbeder elaka kommentarer, mår tillräckligt dåligt ändå!

• Svar på tråden "alla" andra finner lyckan, och jag står kvar
  • velvet

Jag förstår hur smärtsamt det måste kännas när jag läser dina ord, även om jag inte befunnit mig i samma situation.

Jag förstår att det måste vara lätte sagt än gjort, men FÖRSÖK att fokusera på det du och ni har och inte på det ni inte har. Livet händer ju här och nu, eller hur?

• Cailyn

Jag blev gravid efter vi hade försökt tre månader, men det blev ett väldigt tidigt missfall. Sen gick månad efter månad efter månad... Efter det hade gått ca 1 år så gick vi och kollade upp oss, de hittade inget. Läkaren sa att de kunde prova att inseminera oss och vi skulle vänta på nästa mens, men den kom inte... jag var gravid :) Sen blödde jag lite och var helt säker på att det var kört, men det var det inte. Nu är han fyra år och har dessutom en lillebror på nästan två år. Jag vet att vi inte behövde försöka så länge som många och säker du har fått göra, men ge inte upp, det kan fortfarande gå! Men kanske ska ni gå och kolla upp er, så att ni kan ta del av den hjälp som finns att få? 

• Anonym (Ledsen)
    Cailyn skrev 2012-03-02 20:12:16 följande:
    Jag blev gravid efter vi hade försökt tre månader, men det blev ett väldigt tidigt missfall. Sen gick månad efter månad efter månad... Efter det hade gått ca 1 år så gick vi och kollade upp oss, de hittade inget. Läkaren sa att de kunde prova att inseminera oss och vi skulle vänta på nästa mens, men den kom inte... jag var gravid :) Sen blödde jag lite och var helt säker på att det var kört, men det var det inte. Nu är han fyra år och har dessutom en lillebror på nästan två år. Jag vet att vi inte behövde försöka så länge som många och säker du har fått göra, men ge inte upp, det kan fortfarande gå! Men kanske ska ni gå och kolla upp er, så att ni kan ta del av den hjälp som finns att få? 
    Vi går på utredning, men de har inte hittat något. Någonstans inom mig tror jag att det kommer gå "nästa gång", men samtidigt känns det som att det aldrig kommer bli eftersom de inte hittar något fel.. Rynkar på näsan
  • Anonym (Ledsen)
    velvet skrev 2012-03-02 15:24:13 följande:
    Jag förstår hur smärtsamt det måste kännas när jag läser dina ord, även om jag inte befunnit mig i samma situation.

Jag förstår att det måste vara lätte sagt än gjort, men FÖRSÖK att fokusera på det du och ni har och inte på det ni inte har. Livet händer ju här och nu, eller hur?
    Tack! Jag försöker fokusera, men det är så svårt när alla runtomkring är så lyckligt lottade att de "får barn i överflöd". Misstolka mig rätt..
  • Guckusko

Hej TS. Känner helt igen mig i din sits. Känslan att se alla andra, men inte få uppleva själv bär jag också på dagligen :( Våra historier skiljer sig dock, då jag häromdagen fick reda på att jag har förträngda äggstockar och inte kan bli med barn på naturlig väg. Jag och min sambo har burit på denna hemlighet i 2 år..att vi försöker få barn alltså. Men nu föll allt omkring mig, och jag valde nu att berätta för alla. Föräldrar, syskon och arbetskamrater mm.. Jag kan säga att det är det bästa jag gjort under den här tunga tiden!  Det stöd som vi har nu, från hela vår omgivning har gett mig styrka tillbaka och nu förösker jag se lite mer positivt på saken,

Under utredningen så fick jag reda på att jag hade för höga TSH värden (8,9) och efter ytterligare provtagningar visde det sig att jag även har nån mer(?) infektion i kroppen, eftersom jag hade väldigt höga värden av vita blodkroppar. Jag äter nu kortison, och håller hoppet uppe för att bli frisk så vi kan planera in IVF i framtiden..
    Min största oro nu är vad nästa omgång av provsvar ska visa.. för är värdena sämre ska jag på ytterligare utredningar på medecinavdelningen på sjukhuset(går hos privatläkare nu) och när allt är som tyngst i tillvaron så inbillar jag mig hela tiden det värsta tänkabara. Usch och fy fan säger jag bara!

Håller tummarna för dig, och som sagt, tappa inte hoppet!

• Anonym (Ledsen)

Hej, och tack för din omtanke!
    Jag ber om ursäkt för sent svar, men har försökt att ta en liten paus ifrån allt vad barnförsök heter. Det har med andra ord inte hänt mycket alls. Fortfarande inget barn, och fortfarande ingen lycka.

Jag har däremot börjat få hoppet åter, då vi precis börjat försöka med ägglossningsstimulerande, för att se om det är hemligheten till att lyckas för oss. *hoppas innerligt* 

Hur går det för dig?

• Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-03-02 20:38:02 följande:
    Vi går på utredning, men de har inte hittat något. Någonstans inom mig tror jag att det kommer gå "nästa gång", men samtidigt känns det som att det aldrig kommer bli eftersom de inte hittar något fel.. Rynkar på näsan
    be att få göra en titthål op. det bad jag om och då såg dom att min äggledare var fel på.

Fråga även om dom kan spola din livmoder och äggledare.

Nu vet jag inte hur länge ni försökt och jag beklagar missfallet=(

Vi har försökt i 5år UTAn resultat.. plågsamt. Men ska nu göra provrör=) 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-01-12 16:49:35 följande:
    be att få göra en titthål op. det bad jag om och då såg dom att min äggledare var fel på.

Fråga även om dom kan spola din livmoder och äggledare.

Nu vet jag inte hur länge ni försökt och jag beklagar missfallet=(

Vi har försökt i 5år UTAn resultat.. plågsamt. Men ska nu göra provrör=) 
    Tack för tipsen, men vi har fått reda på varför vi har haft så svårt att få barn nu, jag har PCO. De vill att vi ska testa med ägglossningsstimulerande (Pergotime) för att se ifall det fungerar, innan vi går vidare till ivf.
    Så just nu är det en enda lång väntan på att se ifall det lyckas. (Vi har försökt i tre år)

Jag håller tummarna för er och hoppas verkligen att ni får en lyckad provrörsbefruktning! Vet ni när ni ska få göra den?

Svar på tråden "alla" andra finner lyckan, och jag står kvar