• IdaF

hur mkt ersättning?

Hur mkt ersättning ska man ge en liten bebis som är 10 dagar? Jag har fått order om att amma honom innan han ska få ersättning. Men skulle gärna bli glad om nån kunde säga hur mkt man kan ge dom på en gång. Tänkte bara ge honom ersättning till natten å inte amma innan..

• Svar på tråden hur mkt ersättning?
  • Starelli

Ta 120 en gång och kolla hur mkt han dricker du märker om han inte vill ha mer.
    Olika från bebis till bebis.

• kastanj

Ca 100ml man brukar ge 10 för varje dag den är gammal, 10dagar blir då 100ml.

• Veladis

Jag skulle nog också testa med 100 ml för en 10-dagars.
    Min dotter åt 70-80 ml då, utan amning innan. Nu är hon 2 mån och äter 120-150, bara ersättning, ingen amning innan. Men det varierar, jag vet jämngamla bebisar som äter 200ml, och som åt 100 ml efter amning när de var 1v.  

• Mälaröbo

Ta lite i taget och ge mer om hon vill ha. När mina var små så var det fri tillgång oavsett om det var bröstmjölk eller ersättning.

• Veladis
    Mälaröbo skrev 2012-03-02 21:35:50 följande:
    Ta lite i taget och ge mer om hon vill ha. När mina var små så var det fri tillgång oavsett om det var bröstmjölk eller ersättning.

Jo, fri tillgång gäller ju. men det är ju bra att ha ngt att utgå ifrån... Bra att veta om man ska göra 30 ml eller 300 ml i första flaskan, liksom.
Svar på tråden hur mkt ersättning?