• La Lola

Obligatoriskt hembesök från BVC?

Får ni ett obligatoriskt hembesök från BVC när ni kommit hem från BB eller får ni välja själva om ni vill att de ska komma hem till er?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-03 19:39
    I fall nån inte vet vad obligatoriskt betyder....
    "där deltagande, användande etc. enligt någon eller något måste förekomma; inte frivillig; inte möjlig att välja bort

På måndag har vi ett obligatoriskt informationsmöte; den som inte kommer förlorar sin plats. "
    sv.wiktionary.org/wiki/obligatorisk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-03 19:46
    Ett förtydligande: ni ska alltså besvara frågan om hembesöket från ert BVC är obligatoriskt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Obligatoriskt hembesök från BVC?
  • Litet My

Nej vi fick välja själva, trodde dock det var obligatoriskt med ettan, men visste bättre med tvåan och då skippade vi det, hade däremot valt det om det varit bättre för oss tex om jag haft väldigt ont eller pappan inte var hemma.

Däremot är både BVC & MVC väldigt dåliga på att informera om att de är frivilliga insatser därav att många tror att de måste. Å Andra sidan tror jag det blir problem med soc osv om man aldrig skulle gått dit så på sätt och vis är ju varken BVC eller MVC helt frivilliga.

• Duckan

Ja. Stockholms kommun.

Eller ja, inte vet jag om det sades att var obligatoriskt, men det kändes så. Nu hade jag en mycket trevligt och bra bvc-sköterska så inget otrevligt med det besöket. 

• Daeminimon

Bor i England. Vet inte om det är obligatoriskt generellt, men det var det för mig då både jag och bebisen var dåliga och behövde extra kontroller.

• Kattdamen

Nej, det är inte obligatoriskt. Det är aldrig det.

En kopp te, tack.
  • 1978

Vi fick besök från BVC men de var noga med att redan från början berätta att all kontakt med dem är helt frivillig.

• Lavish
    1978 skrev 2012-03-06 21:00:17 följande:
    Vi fick besök från BVC men de var noga med att redan från början berätta att all kontakt med dem är helt frivillig.
    Fast... frivilligt hur då? Ser det inte väldigt dåligt ut från myndighetshåll, ökar inte risken väldigt mycket att man kommer få påhälsning av soc om man helt avstår BVC?

Jag hoppas verkligen alla förstår att det inte är så att BVC sköterskan kommer på med pikettrupper som sparkar in dörren om man inte tar emot dem frivilligt .
  • mrsIce

Ingen aning om det är obligatoriskt eller ej här, men de sa på föräldrautbildningen att det skulle göras hembesök (bl a för att man som nybliven förälder skulle slippa ha tider att passa sa de). När väl vår förstfödde var ute så frågade de om vi inte kunde komma in till BVC istället, misstänker att vi bor för långt bort då BVC-sköterskan inte har bil (alla andra i vår föräldragrupp fick hembesök och de fick inte frågan om de kunde komma till dem istället)...

• älskarlivet81

Vi fick välja och vi valde att gå ner på bvc! Var så skönt att komma ut på promenad + att vi ville se hur det såg ut på bvc.

• konkelbär

Det var obligatoriskt hembesök när jag fick min dotter 2007. Tyckte inte alls om det, kändes som att de skulle "godkänna oss" på något sätt...

• älskarlivet81
    konkelbär skrev 2012-03-06 21:11:10 följande:
    Det var obligatoriskt hembesök när jag fick min dotter 2007. Tyckte inte alls om det, kändes som att de skulle "godkänna oss" på något sätt...
    Obligatoriskt? Och om ni hade sagt "nej, vi vill gärna komma ut på promenad så vi kommer till er", vad hade ni gjort då?
  • älskarlivet81
    älskarlivet81 skrev 2012-03-06 21:12:04 följande:
    Obligatoriskt? Och om ni hade sagt "nej, vi vill gärna komma ut på promenad så vi kommer till er", vad hade ni gjort då?
    Inte "ni" utan "de".
  • KimPossible

Det är fasen skandal att så många bvc framställer hembesöket som obligatoriskt!

Frågan är vad mer de säger är obligatoriskt, hur man matar, hur barnet ska sova, vem som ska vara hemma, vilken vagn man ska ha eller inte ha öht etc etc?!

Skrämmande.  

• 1978
    Lavish skrev 2012-03-06 21:07:12 följande:
    Fast... frivilligt hur då? Ser det inte väldigt dåligt ut från myndighetshåll, ökar inte risken väldigt mycket att man kommer få påhälsning av soc om man helt avstår BVC?

Jag hoppas verkligen alla förstår att det inte är så att BVC sköterskan kommer på med pikettrupper som sparkar in dörren om man inte tar emot dem frivilligt .
    De sa nästan direkt att vi skulle veta att alla kontakt med dem är helt frivillig, att vi själva väljer hur ofta vi vill komma och att om de kallade oss för ofta, eller för sällan, skulle vi bara säga till. Huruvida soc kommer eller inte om man tackar nej har jag ingen aning om eftersom vi tagit emot all hjälp från BVC vi har blivit erbjudna.
  • mandelblomma
    konkelbär skrev 2012-03-06 21:11:10 följande:
    fast inte ens att ens gå till BVC är obligatoriskt utan ett valkfritt erbjudande, så nej du har fått det om bakfoten. obligatoriskt var det inte,
    Nu är syftet att komma hem till en gott, att slippa ta ut barnet själv så där i början tycker många föräldrar faktiskt är skönt.Så även jag, och har man inget att dölja hemma förstår jag inte varför man upplever det som en kontroll av den. Men åter, obligatoriskt är det inte.
  • Luella

Jag vet faktiskt inte om de kom oavsett om vi ville eller ej då de var välkomna hit. Jag var otroligt tacksam båda gångerna att de tog sig tiden att komma hem till oss och mäta, väga etc samt hjälpa till med amningen. En fin service enligt min mening . De hade gärna fått komma fler gånger.

Svar på tråden Obligatoriskt hembesök från BVC?