• 12324765767

STATISTIK/undersökning: Vilken kur pergotime resulterade i graviditet?

För ett par år sedan gjordes en stor undersökning här på FL, där statistiken mättes i vilken kur man lyckades plussa samt om man plussade alls. www.familjeliv.se/Forum-7-130/m37749906.html

Fram t.o.m. 4 April kan man vara här och rösta och i April kommer jag sedan att sammanställa alla svar här i tråden och se hur statistiken ser ut. Uppskattar så många svar som möjligt, för en så rättvis bild som möjligt.

Skriv även gärna en kommentar där ni berättar om er tid med Pergotime. Exempelvis om det var enkel, dubbel eller trippel dos ni lyckades plussa på samt vilken kur o.s.v.

Hoppas att ni följer med! =)   
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-08 09:31
    OBS! Med "inte alls" menas givetvis avslutade kurer och misslyckad behandling. Så ni fått gå vidare på andra alternativ än pergo =)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden STATISTIK/undersökning: Vilken kur pergotime resulterade i graviditet?
  • 12324765767

Jag har haft vattniga och helt doftfria flytningar sedan jag hade den där rejäla och elastiska (vad jag tror är) flytningen i fredags. Vad kan det vara? Tecken på ÄL eller kan man ha så EFTER ägglossning? Tänkte om man kan avgöra om det var ägglossning i fredags eller ej..

Imorgon är det en vecka sedan jag avslutade min första enkelkur pergo och då skall jag som sagt på VUL hos min gyn.

• Robocopa
    Nicholeski skrev 2012-03-14 13:57:36 följande:
    Jag har inte heller någon "grov" PCO. Faktum är att hon uttryckte det "mild PCO". Jag är inte heller överviktig på långa vägar, röker inte, snusar inte, dricker inte. Mitt enda problem är den oregelbundna mensen som kommer med 31-98 dagars mellanrul. (Dock mest 31-47). Och så självklart några äggblåsor som slåss mot varandra, men ingen tycks vinna.

Det blir spännande att se vad dom säger imorgon..

Ojda, du låter exakt som mig! De sa även mild pco om mitt.. Hoppas att det ska fungera lika bra för dig som det gjorde för mig då! Ska du på VUL imorgon?
  • 12324765767
    Robocopa skrev 2012-03-14 16:36:18 följande:
    Ojda, du låter exakt som mig! De sa även mild pco om mitt.. Hoppas att det ska fungera lika bra för dig som det gjorde för mig då! Ska du på VUL imorgon?
    Ja precis! =) Imorgon skall jag få se hur jag svarat på min första enkelkur. BER för att gå därifrån med positiva resultat!! =)
  • Robocopa
    Nicholeski skrev 2012-03-14 16:41:42 följande:
    Ja precis! =) Imorgon skall jag få se hur jag svarat på min första enkelkur. BER för att gå därifrån med positiva resultat!! =)

Spännande! Jag fick efter min första enkelt kur ett moget och ett till ägg som var nästan moget. Men som sagt, det tog sig på försök nr.2. De misstänkte först tvillingar men det blev bara en. Lycka till. Håller tummarna för dig!
  • 12324765767
    Robocopa skrev 2012-03-14 16:52:15 följande:
    Spännande! Jag fick efter min första enkelt kur ett moget och ett till ägg som var nästan moget. Men som sagt, det tog sig på försök nr.2. De misstänkte först tvillingar men det blev bara en. Lycka till. Håller tummarna för dig!
    Jag hoppas verkligen att det kan ta sig denna månad om det är så att jag får ÄL. Men samtidigt så känns det här med graviditet så otroligt långt bort.. Det känns nästan lite "för bra för att vara sant". Samtidigt som jag vet att jag är gjord för att bli mamma, så känns det så svårt att se mig själv som just detta.. Som att det kommer förbli en dröm liksom..
  • 12324765767
    Dåså! Då har jag varit på återbesöket efter min allra första enkelkur Pergotime..

Vi började allting med att fråga om jag känt av produkterna eller liknande. Och jag sade att jag haft svettningar på natten, men att sambon haft desamma så det kan lika gärna vara vårt sovrum som varit extremt varmt. Lite yr och tung i huvudet, men ingentin som stör. Sade även att jag varit väldigt förkyld så det kan bero mycket på det också.

När jag sedan satte mig i gynstolen så kollade hon på sekretet, kände på livmoder och livmoder-tapp och allt var tipp topp. Ena äggstocken hade inget vinnande ägg och då kände jag klumpen i magen. Men så gick hon över på andra äggstocken och där såg jag en stor mörk fläck. YES! En äggblåsa på 17mm! Detta betyder att jag förhoppningsvis har ägglossning under helgen. Jag har svarat precis som min gynekolog hade önskat!! "Det ser ut precis som jag hade hoppats på" sade hon.

Vi pratade om att det ju givetvis inte behöver ta sig denna månaden, bara för att jag får ÄL. Och egentligen är det väl det jag tror också, att det inte kommer lyckas nu heller. Hon tyckte då att vi skulle köra en månad utan pergo för att se om det kan ta sig av sig själv, för att sedan om det inte funkar då heller så tar jag en ny enkelkur pergo och då behöver jag inte heller gå på någon VUL för då har vi ju sett att jag svarar på enkelkurer. 3 kurer kommer vi att få prova, innan vi går vidare på IVF.

Men jag är otroligt lättad för att jag SVARAT på pergotime!
  • Vili
    Nicholeski skrev 2012-03-15 11:32:26 följande:
    Dåså! Då har jag varit på återbesöket efter min allra första enkelkur Pergotime..

Vi började allting med att fråga om jag känt av produkterna eller liknande. Och jag sade att jag haft svettningar på natten, men att sambon haft desamma så det kan lika gärna vara vårt sovrum som varit extremt varmt. Lite yr och tung i huvudet, men ingentin som stör. Sade även att jag varit väldigt förkyld så det kan bero mycket på det också.

När jag sedan satte mig i gynstolen så kollade hon på sekretet, kände på livmoder och livmoder-tapp och allt var tipp topp. Ena äggstocken hade inget vinnande ägg och då kände jag klumpen i magen. Men så gick hon över på andra äggstocken och där såg jag en stor mörk fläck. YES! En äggblåsa på 17mm! Detta betyder att jag förhoppningsvis har ägglossning under helgen. Jag har svarat precis som min gynekolog hade önskat!! "Det ser ut precis som jag hade hoppats på" sade hon.

Vi pratade om att det ju givetvis inte behöver ta sig denna månaden, bara för att jag får ÄL. Och egentligen är det väl det jag tror också, att det inte kommer lyckas nu heller. Hon tyckte då att vi skulle köra en månad utan pergo för att se om det kan ta sig av sig själv, för att sedan om det inte funkar då heller så tar jag en ny enkelkur pergo och då behöver jag inte heller gå på någon VUL för då har vi ju sett att jag svarar på enkelkurer. 3 kurer kommer vi att få prova, innan vi går vidare på IVF.

Men jag är otroligt lättad för att jag SVARAT på pergotime!
    håller tummarna för dig!!! Jag kände precis som dig efter ultraljudet av äggblåsorna att det var skönt att pergotime hjälpt o de inte spelade någon roll om det tog sig eller ej...glädjen blir ju sedan dubbel när det funkade på första försöket med ägglossning och graviditet :) hoppas du också lyckas på första försöket!
    Isak 090122 Lillräkan BF 120906
  • 12324765767

Usch, jag känner mig helt tömd på energi idag =( Jag är så sjukt jäkla livrädd för att det inte skall ta sig den här månaden och att jag isf nästa månad inte får någon stimulering med pergo, utan får isf vänta en månad till innan dess. Nästa månad tyckte hon att jag skulle prova själv. Till vilken nytta!? =(

Blä.. Känner noll motivation idag, för varför skall vi ha sex när det ändå inte kommer ta sig? Exakt så känns det.. Vi skall givetvis ha sex i alla fall under kvällen, morgondagen och kanske t.o.m. på måndag. Eller kanske fre, sön, mån.

Jag borde vara glad och hoppfull eftersom att jag igår hade ett ägg på 17mm. Men jag känner mig inte det.. Jag är livrädd. Ledsen för att det BARA var ett ägg.. Suck..  

• Vili
    Nicholeski skrev 2012-03-16 12:58:22 följande:
    Usch, jag känner mig helt tömd på energi idag =( Jag är så sjukt jäkla livrädd för att det inte skall ta sig den här månaden och att jag isf nästa månad inte får någon stimulering med pergo, utan får isf vänta en månad till innan dess. Nästa månad tyckte hon att jag skulle prova själv. Till vilken nytta!? =(

Blä.. Känner noll motivation idag, för varför skall vi ha sex när det ändå inte kommer ta sig? Exakt så känns det.. Vi skall givetvis ha sex i alla fall under kvällen, morgondagen och kanske t.o.m. på måndag. Eller kanske fre, sön, mån.

Jag borde vara glad och hoppfull eftersom att jag igår hade ett ägg på 17mm. Men jag känner mig inte det.. Jag är livrädd. Ledsen för att det BARA var ett ägg.. Suck..  
    Förstår hur du känner...sex när man måste är inte kul..
    Men se det positiva att ditt ägg växt sig så stort..när jag gjorde vul på dag 14 hade ja tre ägg och minns ja inte helt fel var det största 12-13mm.

Ska du ta progesteronprov sedan för att se om du verkligen fick ägglossning? Vad jag förstått gör inte alla det och då kan det ju faktiskt vara så att man inte blev gravid för ägget aldrig släppte..

Men att ägg växer till är alltid positivt se det så, blir du gravid är det ju bara en bonus och om du ser statistiken verkar det ju tala för dig att det ska ta dig på första :)
    Isak 090122 Lillräkan BF 120906
  • 12324765767
    Vili skrev 2012-03-16 13:02:52 följande:
    Förstår hur du känner...sex när man måste är inte kul..
    Men se det positiva att ditt ägg växt sig så stort..när jag gjorde vul på dag 14 hade ja tre ägg och minns ja inte helt fel var det största 12-13mm.

Ska du ta progesteronprov sedan för att se om du verkligen fick ägglossning? Vad jag förstått gör inte alla det och då kan det ju faktiskt vara så att man inte blev gravid för ägget aldrig släppte..

Men att ägg växer till är alltid positivt se det så, blir du gravid är det ju bara en bonus och om du ser statistiken verkar det ju tala för dig att det ska ta dig på första :)
    Nää, inget progesteronprov alls.. Det känns också lite jobbigt nu efteråt, men glömde fråga om det igång. Är så himla rädd för att jag inte kommer tillhöra dom som lyckas på första, för jag vill så gärna lyckas nu!
  • dreamer78

Fick dubbel dos på en gång, minns inte riktigt läkarens motivering men jag tolkade det som att enkel dos sällan gav effekt. Blev gravid på första försöket.

• 12324765767
    dreamer78 skrev 2012-03-16 13:20:24 följande:
    Fick dubbel dos på en gång, minns inte riktigt läkarens motivering men jag tolkade det som att enkel dos sällan gav effekt. Blev gravid på första försöket.

Gjorde du VUL då? På vilken dag? Storlek och antal äggblåsor? Jag har ju svarat på enkeldos då jag har en blåsa på 17mm, så ÄL sker nog under helgen.. FÖRHOPPNINGSVIS!
  • livetlilla

Vet inte hur jag ska rösta då jag blivit gravid med hjälp av pergotime två gånger.
    Första graviditeten: en enkelkur
    Andra graviditeten: två enkelkurer, åt två månader i rad.

Har ingen aning om hur äggblåsor och annat såg ut eftersom jag inte var på något vul eller något besök överhuvudtaget efter att ha fått receptet på pergon. Förstod först när jag var gravid andra gången att man nog brukar komma och göra vul för att se hur man påverkats av kuren.
    Vet inte heller vad det är för fel på mig. Oregelbunden mens, då (innan graviditeter) mellan 19-45 dagar mellan, idag mellan 30-43. Försöker dock inte bli gravid nu så för tillfället känns det ganska oviktigt vad som är fel...

Lycka till till er som försöker!

• Saranda

Hej! Ja hoppar in här :) Har precis avslutat min första kur med pergotime! Fick en vatten avgång för ett och ett halvt årsedan i vecka 20 så vi förlorade vår dotter och sen dess har vi inte klarat av att bli gravid på egen hand :( Men är 99% säker på att jag är gravid :D Tog ett clearblue digital test (vilket jag endast tar) i tisdags och var då BIM -6 och det stod GRAVID! Vi tog ett dagen efter och då stod det inte gravid :( MEN, digital testerna är väldigt känsliga så kan ju vart så att jag inte hade tillräckligt med Hormon i urinen! Ska vänta ett tag och ta ett till test på lördag :D Det bästa är att jag verkligen känner hur att jobbar! Plus att brösten ömmar (vilket de inte gjort på 1 och 1/2 år) Hur går det för er andra??? Har ni lyckats??

• wilmis08

Hejsan! Jag hoppar oxå in här nu. Om de e någon som e kvar förstås. Har ett barn på fem snart o försökt få syskon i 3.5-4 år nu. Har blivit ett missfall annars ingenting. Ska börja äta pergotime nu o  göra insiminering när de e dax för de. Någon som oxå ska göra de eller har några bra råd o komma?

Svar på tråden STATISTIK/undersökning: Vilken kur pergotime resulterade i graviditet?