Hej Katarina, förstår din känsla, det är mycket som ska bli rätt och du vill ditt barns bästa. Jag kan lätt sätta dig i kontakt med ett antal personer som är i din sits men vill då samtidigt säga direkt att jag är jävig då jag arbetar på ett assistansbolag. Hör av dig i så fall. Vill också skicka med några generella råd:
- Har företaget jurister som sitter med vid dina möten och för din talan?
- Vilket inflytande får du över din assistans?
- Kan du påverka löner, assistansomkostnad, mm. Fråga inte bara efter administrationsavgift, det blir för snävt och det finns många som har dolda avgifter, fråga istället efter vad du får ut i lön etc.
- När du söker är det bra att gå igenom ett bolag av den enkla anledningen att du då också får ut lön retroaktivt för tid som ni faktiskt gör redan idag.
- Den juridiska hjälpen ska vara förbehållslöst kostnadsfri, inga klausuler om att ni måste vara kunder si eller så länge.
- Uppsägningstiden ska inte vara mer än sex månader.
Det finns väldigt många assistansbolag och många har jurister. En bra översikt får du på www.assistanskoll.se
Det finns bra hjälp att få och det är ganska lätt att byta bolag när man väl har fått hjälpen, vänta därför inte för länge med att välja ett bolag, ta ett och byt sedan om ni inte får den service ni förtjänar.
Lycka till!